Seinämaratonilla varttimara

Viime lauantaina mulla oli ohjelmassa 3h maantiepyöräilyä ja päälle kova kympin juoksu. Klo 12.10 tulin kotiin pyörälenkiltä, vaihdoin paidan ja nappasin energiageelin, ja ajoin autolla kolmen kilometrin päähän. Törnävän urheilukentälle, jossa oli Seinämaraton käynnissä. Olin klo 12.30 ilmoittautumispisteellä ja koska mua niin suunnattomasti ahdisti numerolappu rinnassa juoksu, niin toivoin, ettei enää voisi ilmoittautua. 😀 No pystyi, joten tietojen kertominen naisille ja 15 euroa tiskiin. Pari juoksuaskelta ja klo 13 startti.

Koska mulla ajatukset pyörii noiden numeroiden ympärillä, ja uusi ennätys ei ole kympillä nyt mahdollinen, niin en lähtenyt Yyteriin viralliselle kympille. Yyteriin siksi, että Aqua Plussan muu porukka kisasi/treenasi siellä. Tarkistin juuri, että kaksi vuotta sitten juoksin oman kellon mukaan 4:57 vauhtia 10km. Nyt laitoin tavoitteeksi kolmen tunnin pyörälenkin jälkeiselle juoksulle alle 5:10 min/km. Tiesin, että siihen pitää tehdä töitä, mutta siihen pitää pystyä.

Reitti kulki tuttuja reittejä pitkin. Noin puolet sora- ja puolet asfalttiteitä. Viitisenkymmentä nousumetriä, jotka noustaan pitkän ajan kuluessa ylös ja nopeasti alas. Virallinen aika oli 52:39, mutta reitti oli vähän vajaa, eikä siis 10.55km kuten varttimaraton normaalisti. 10.26km näytti oma mittari ja vauhdiksi 5:09 min/km. Treeni oli hieno, siihen oon tyytyväinen! Ja juoksusta tuli kovempi kuin mitä olisin yksin saanut aikaiseksi.

Mulla on matkaa kolmen vuoden takaiseen puolimaratonin ennätysvauhtiin sekä kahden vuoden takaiseen kympin ennätysvauhtiin. Tähän vaikuttaa myös paino, joka on neljä kiloa enemmän. 4kg on toisaalta vähän, mutta yllättävän paljon se painaa, jos lisäät neljä lisäkiloa reppuun ja lähdet juoksemaan. 😉 Juoksuvauhdin vuoksi tavoite on ottaa se neljä kiloa pois. Yllättävän hankalaa vaan tahtoo olla, mutta onneksi Barcelonan täysmatkalle on aikaa vielä reilu 4 kuukautta.

Nyt on ollut pitkästä aikaa ehjä treenitalvi ja totta kai mä toivon myös juoksuvauhtiin kehitystä. Paino pitäisi tietysti olla sama kuin ennemmin, että voisi täysin verrata. Mutta kyllä mä silti juttelin myös valmentajan kanssa, että juoksenko kovat lenkit liian hiljaa tai hitaat lenkit liian kovaa eli teenkö jotain väärin.. Kaitsuun mä luotan 110% ja koska en ole muiden tapaan valmentajan silmien alla jatkuvasti, niin mietin miten voisin asioita toisin tehdä. Mutta kuten sanoin, tässä on onneksi neljä loistavaa kuukautta aikaa treenata. 😉

Lauantai oli siis kuluttava treenipäivä, ja nukkumaan mennessä aattelin, että hyvät yöunet ja aamusta pyöräilemään. Toisin kävi. Nuorin lapsi oli napannut mahataudin ja aloitti yöllä kahdelta oksentamisen. Palautuminen lauantain treeneistä yöunien muodossa oli niin huono, että lopulta sunnuntain pitkä rauhallinen pyörälenkki vaihtui lepopäivään. Onneksi muu perhe on taudilta säästynyt!

Pohje on kiukutellut nyt kuukauden verran. On kireä alaosasta. Hierottu pariin otteeseen kunnolla auki, mutta vain akupunktioneulat auttaa siihen, että kireys/paine poistuu. Mutta juoksulenkin jälkeen se on takaisin. Pystyn juosta, vaikka ennen lämpeämistä se tuntuu pökkelöltä. Käyn huomenna testaamassa siihen shockwavea. Katsotaan miltä se tuntuu. Mutta voi olla, että pitää taas käydä neulottamassa, vaikka se ei oo kivaa. 😀 Mulla on erilliset pohjalliset juoksukengissä. Ne on tehty 1,5 vuotta sitten, joten ehkä pitäisi tarkistaa onko ne edelleen ok. Mun mielestä juoksu tuntuu teknillisesti paremmalta kuin aiemmin, ja valmentajan mielestä juoksu näyttää paremmalta kuin ikinä! Eli kehitystä sen suhteen kyllä tullut.

Lauantaina on kesän ensimmäinen Aqua Plussan supersprintti. Pyöräreitti on vähän muuttunut, eikä ole siis ajat verrannolliset edelliseen kesiin. Tosin uinti ja juoksu on, ja juoksun aika tulee olemaan itselle se tärkein. Mutta kiva päästä tekemään ensimmäinen vo2max yhdistelmätreeni. Toisin sanoen kesän eka triathlontreeni täysillä.

Fitfashionilla bloggaavan Monnan ja hänen miehensä Tuukan kirjoittama kirja: Ylös, ulos treenaamaan! Tuli viime perjantaina postissa, en ole ehtinyt vielä lukemaan, ainoastaan selaamaan. Mutta tiedän jo nyt, että nappaan voimatreenin sieltä kesäksi ohjelmaan. Ja on siellä ohjetta jopa leikkipuistotreeniin lapsen kanssa. 😉

Treenileiristä täytyy palautua

Mallorcan yhdeksän päivän ja 41 tunnin rupeamasta tarvii vähän palautuakin. Viime viikko oli tosi iisiä treeniä. Keskityinkin kotona pihahommiin treenien sijaan. On siivottu, öljytty terasseja ja kalusteita, laitettu istutuksia jne. Kävin kyllä viikonloppuna Kaitsun ohjeesta pyöräilemässä ja juoksemassa mettässä eli toisin sanoen rauhallisesti ilman minkäänlaisia vauhtimittareita. Maanantaina olin pitkästä aikaa Sonjan kanssa uimassa. Sonja on muuttanut sen verran kauas, ettei ole viime elokuun jälkeen päästy yhdessä halliin. Oli kyllä niin kivaa, vaikka selkeästi kropassa vielä väsymystä oli. 🙂

Keskiviikkona tuntui ensimmäistä kertaa siltä, että tehoja alkaa pyörällä jo löytymään ja tänään lyhyt juoksu tuntui ihan hyvältä. Meillä on treeniohjelmassa lauantaina 90km pyörä Häijäästä Yyteriin ja puolimaraton päälle. Mä oon normaalisti tehnyt parin tunnin pyörätreenin Yyterissä ja sitten juossut. Nyt kuitenkin puolimaraton on mulle vielä liikaa, joten pitäisi juosta kymppi. Mä oon sen juossut muutaman sekunnin yli 50min, mutta alitusta en virallisesti koskaan. Vain oman kellon mukaan. Nyt en pääse 50min alle, niin en halua lähteä Yyteriin asti.

Seinäjoella järjestetään Seinämaraton, joten käyn pyöräilemässä ensin yksin 90km ja käyn sitten juoksemassa tuossa tapahtumassa 10,6km. Vaihtoehto on juosta se yksin, mutta aattelin, että saan kovemman treenin, jos juoksen tapahtumassa. 🙂 Siltikin vaikka en haluaisi numerolappua nyt rintaan.