Sykettä punaiselle

Jännittävää viikkoa elellään, nimittäin mun treeniohjelmassa on ollut sykkeitä nostattavia treenejä. Voisi aatella, että ihan normaalia triathlonistille.. 😀 Mutta kun en ole yli kolmeen kuukauteen muuta kuin hiippaillut menemään matalilla sykkeillä, ja päästänyt sykkeen korkeintaan aerobiselle kynnykselle, niin onhan tää nyt outoa.

Viime viikonloppuna tein 1900m uintitestin märkkärillä. En jäänyt marraskuun ajasta kuin 24 sekunttia, ajan ollessa 31:08. En ole pettynyt, koska uinti on tosi herkkä ja siihen vaikuttaa moni asia. Ennätykseni 30:44 ei ollut kuitenkaan kaukana, ja kun kovaa kolmosvauhtia ei oo tullut paljon uitua. Oikeastaan voin sanoa, että olin huojentunut, ettei aika ollu huonompi. 🙂

Metsässä on nyt niin jäiset polut, että aattelin vaihtaa nastarenkaat pois ja toistaiseksi pysytellä teillä vahinkojen minimoimiseksi.

Maanantaina kävin pitkästä pitkästä aikaa Ylöjärvellä IM-tiimin treeneissä. Ensin palaveerattiin menneestä 12 viikosta porukalla ja käytiin vähän läpi, että miten treenit ovat kenelläkin menneet ja mitä on edessä seuraavat 12 viikkoa. Altaassa tiimin treeneissä ja kolmosradalla (nopeimpien radalla) oon ollut edellisen kerran marraskuun lopussa, ja voin kertoa, että söi aika tavalla, että tipuin letkasta jatkuvasti. Nyt vaan useammin yhteistreeneihin taas, kun kroppa alkaa olemaan hyvä! 🙂

Eilen oli tosiaan intervalleja sisältävä juoksutreeni. Kuusi kertaa tonni kahden minuutin kävelypalautuksilla. Tuo juoksu kyllä sekä jännitti että pelotti etukäteen. Nyt sai nostaa sykkeet sekä vk1- että vk2-tasolle. 150, 160, 170, 170, 180, 180 sykkeillä eli peruskestävyystasolta lähdetään ja vk2-tasolle lopetellaan. Oli mahtavaa juosta kovaa!

6:12, keskisyke 146 (maks 154)
5:40, keskisyke 159 (maks 166)
5:05, keskisyke 166 (maks 174)
5:08, keskisyke 170 (maks 177)
4:39, keskisyke 176 (maks 185)
4:40, keskisyke 180 (maks 188)

Tänään onkin sitten ollut taas lepopäivä, ja toivutaan kunnolla eilisestä lenkistä. 😉 Ja hei, launtaina on vuorossa 20km juoksulenkki. Ja ensi tiistaina pyörätesti JPH Fysion tiloissa. Sitten kamat kasaan ja menoksi. Lanzaroten 8-9m/s tuulet kutsuu. 😀 Tällä hetkellä ensimmäiselle päivälle on luvattu tuulta 10m/s. Saas nähdä kuinka siellä uskaltaa ajaa, ja en ehkä enää koskaan valita Suomen tuulista. 😀

Paistaa se aurinko risukasaankin! :)

Nyt on takana kolme viikkoa vahvaa D-vitamiiniannosta, ja kahdeksan viikkoa vahvaa rauta-annosta. Ja olossa pirteyden suhteen on tapahtunut huomattavaa parannusta. Oon tästä niin iloinen. 🙂 En kaipaa enää päiväunia hyvien yöunien jälkeen, ja mitään isompia oireita ei ole jäljellä lukuunottamatta vaihtelevan huonot yöunet. Edellisestä pääkivusta on kohta neljä viikkoa, ja täytyy sanoa, että tulevia menkkoja ja raudan tippumista vähän jännitän, että miten kroppa reagoi. Joko kuitenkin oltaisiin rautavarastojen kanssakin sillä tasolla, ettei rauta tippuisi ”pääkiputasolle”.. Mikähän muuten tuo D-vitamiiniarvo onkaan ollut tammikuun alussa. Nimittäin 20ug oon syönyt D:tä kolme viikkoa ja sitten kaksi viikkoa sen jälkeen 40ug, ja vasta sitten verikokeissa todettiin arvoksi 42, kun minimi on 75. Viikon päästä on rautavarastojen, d-vitamiinin ja kilppariarvojen tsekkaus, niin näkee ennen treenileiriä, että miltä arvot näyttävät.

Ainut ongelma on tosiaan ollu vaihtelevat yöunet. Ylläksen reissun jälkeen nukuin muutaman yön omassa sängyssä todella hyvin. Aattelin, että nyt on taas mun hyvät yöunet tulleet takaisin. Sitten se taas alkoi, aamuyön valvomiset. Kun valvoo aamuyöllä sellasen 1,5-2h, niin aamulla kellon soittaessa on ihan pihalla ja unet jää niin kesken. Vaikka siis edelleen harrastan klo 21.30-22.00 nukkumaan menemistä. Niinpä loppuviikosta sovin töissä 6h työpäivistä. Alustavasti huhtikuun loppuun. Tämä antaa itselleni varaa aamuun, eikä pidennä kuitenkaan työpäivää illasta. Tämän jälkeen oon nukkunut taas paremmin, kun ei tarvi stressata aamun heräämisestä ja paljonko vielä on aikaa ennen kuin pitää herätä jne.. Meidän firma on kyllä huippu! Joustavuutta ja järkeä löytyy asiaan kuin asiaan!

Mä oon jäänyt ihan koukkuun tuohon Emfit QS -seurantalaitteeseen. Aina tulee tsekattua joko aamupalalla tai viimeistään töissä aamun kahvitauolla, että mitäs lukuja se yöltä antoi. Ja todella hyvin pystyy ite sanomaan oman fiiliksen mukaan, että onko luvut hyviä vai huonoja. Kun on oikein hyvä yö ja pirteä aamulla, niin luvutkin on hienoja. Kertaakaan mulla ei ole ollut aamulla RMSSD eli sykevälivaihtelu alle 30 aamulla, vaikka oon ollut väsynyt. Mutta nyt sellaiset luvut on tullut näyttöön ensimmäistä kertaa, ja ne ovat ilta-arvoja! Eilen ja maanantai-illalla. Koska Kaitsulla on Emfit ollut käytössä jo pitkään, niin varmistinkin, että voisivatko johtua viikonlopun treeneistä. Sunnuntai-iltana olin kyllä väsynyt, mutta en maanantaina ja tiistaina. Itse asiassa ma-ti yön nukuin paremmin kuin aikoihin, ja yön aikainen palautuminenkin oli mahtavaa. Silti päivän aikana laskin edellisillan tasolle. On tää kroppa jännä!

Muutama ruutu viime yöltä, ja käyrää myös menneilta päiviltä.

Mulla oli siis viikonloppuna mm. 1h15min juoksu, kun yli tuntia en ole juossut yli kahteen kuukauteen. Ja myös pitkä maastopyörälenkki. Itse asiassa sanoin kaverille sunnuntaina pyörälenkillä, että onpas ihana tunne jaloissa, kun ne tuntuu väsyneiltä ja siltä, että niillä on treenattu. Sellaista tunnetta ei ole jaloissa hetkeen ollutkaan! Nyt on lepoviikko, ja ens viikolla ohjelmassa on ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen sykkeiden nostoa vk2-alueelle. Kääk! 😀

Mä en oo halunnut tehdä vielä tuosta Emfitistä tarkempaa postausta, koska mä opettelen sitä edelleen. Ja nyt kun pääsee oman ohjelman ja tietynlaisen rungon mukaan treenaamaan, niin näkee, että onko näissä viikoissa ja arvoissa minkäänlaista logiikkaa. Toki nyt on menossa lepoviikko, mutta ensi viikkoa on oikein hyvä verrata viime viikkoon. Puhun paljon tuosta RMSSD-arvosta, mutta toki tsekkailen sykkeet, palautumiset, liikkumiset, uniluokat, hermoston tasapainon, uniarvosanankin. Mutta tällä hetkellä tärkein itselleni on tuo RMSSD ja syke.

Oon monesti lukenut kuinka lihakset on pumpissa salitreenin jälkeen. Mun piti testata. Vasemmalla ennen kuva, ja oikealla treenin jälkeen kuva. No jos tarkkaan vertaa, niin ehkä lihas erottuu vähän paremmin. Olkapäät ehkä vähän korkeammalla. Mutta ei kyllä isoa eroa! 😀 Valo tulee nyt vähän eri tavalla, kun seison eri kohdassa.