Tavoitteet 2017

Viime vuonna valmentaja Kaitsu pyysi jokaista valmennettavaansa listaamaan tavoitteet paperille ja niin tein. Olen varma, että 1,5 viikon päästä kauden aloituspalaverissa tulee jälleen sama käsky. Joten tässä näitä sitten jälleen pyöritellään.. 🙂 Osan tälle vuodelle heittämistä tavoiteluvuista oli sellaisia, että niihin ei välttämättä päästä, mutta siirtyypä ne nyt ens vuodelle. Mitään selkeitä tavoitelukuja paperilla ei kuitenkaan oo, juuri sain vasta kisat päätettyä.

Täytyy muistaa kuitenkin aina ne omat lähtökohdat. Aikuisena aloitettu tavoitteellinen liikkuminen, ilman mitään kunnon urheilutaustaa, niin töitä saa tehdä kovasti. Eikä mua millään isommilla geeneilläkään oo lahjottu. 😉 Sisko, joka juoksee alle 3,5h maroja, on hyvin samankroppainen mun kanssa ja aina mietin, että jos hänkin pystyy, niin kyllä mäkin joskus. Mutta pitää myös ottaa huomioon, että hän on nyt 31v ja kävi jo nuorena paljon lenkillä. 13-vuotiaana juoksi jo 5min/km vauhtisia lenkkejä ja myös parikymppisenä liikkunut todella paljon enemmän ja kovempaa kuin minä.

Taustojen lisäksi täytyy muistaa huomioida sukupuolikin, miehet kehittyy naisia nopeammin. Ja hektistä on arki täällä meidän perheessä, varmasti monessa muussakin. Mutta erityislapsen äitinä vielä vähän erilaista. Lentopallotreenejäkin on muina päivinä paitsi tiistaina ja sunnuntaina, joten aikataulutusta piisaa. 🙂

Viime vuonna laitoin ylös jokaisen lajin matkat. Lopulta en ole uinut testimielessä kuin 1900m märkäpuvulla uimahallissa ja sen aika parantui edellisestä vuodesta (2015) jopa huikeat 3 minuuttia! Se on paljon se! 🙂 Uinnissa on tullutkin hieno kehitys, mutta viime syksyn kolmen kuukauden juoksemattomuus näkyy juoksutuloksissa. Keväällä juoksin kympin ja puolimaratonin, mutta en tavoite- enkä ennätysaikaan. JPH FYSIO 20km pyörätempon jälkeen tulleet lonkankoukistajan vaivat haittasivat omaa menoa juoksussa.

Tämän vuoden tavoitteet vuosi sitten kirjattuna.

Tämän vuoden tavoitteet vuosi sitten kirjattuna.

1900m uinnin lisäksi yksi tavoite täyttyi ja se oli oikeasti se kauden ehdottomasti tärkein tavoite eli ironman aikaan alle 12 tuntia. Sitä varten treenattiin koko vuosi, pitkää treeniä ja pitkää ironman-vauhtista treeniä. Kaikessa tekemisessä ajatuksena ironman.

Puolimatkan triathlonin 5:15 oli tavoite, jonka tiesin olevan vaikeimmin tavoitettavissa ja se olikin vähän pilke silmäkulmassa heitetty. No ens vuonna. 😉

Vuoden 2017 tavoitteet

Ironman Hamburg. Ens vuonna ensimmäistä kertaa järjestettävä ironman Hampurissa. Vielä ei ole tiedossa reittejäkään, mutta nimi on nyt sisällä! 🙂 Se on 13.8.2017. Juuri koulujen aloitusviikolla, joten siihen uskalsin kisan nyt ottaa, vaikka ensin elokuuta aattelin välttäväni. Meillä itse asiassa on ollu joku koko ajan tämän 1,5kk flunssassa, suurimmalla osalla menee jo toista flunssaa.

En ole vielä Finntriathlon Joroisille ilmoittautunut, mutta laitan kyllä nimeni sinnekin listaan. Nyt kun tuo pääkisa eli täysmatkan kisa selkiintyi, niin pystyin miettimään sitä edeltävän puolimatkan kisankin. Edelleen Challenge Turku jää siis rannalle, se vähän harmittaa, kun olisin siihen mielelläni osallistunut.

Kisojen lisäksi tavoitteena on juoksuvauhdin kehittyminen, tää ihan ehdottomasti olisi tarpeen.

Puhuttiin viime viikolla pitkään valmentajan kanssa puhelimessa ja todettiin, että ens vuodelle numerofriikillä täytyy olla muitakin tavoitteita kuin numeroja.. Se on yksinkertaisesti lihashuolto ja ruokavalio.

Viime vuonna ironmanin jälkeen oli vasemman jalan kanssa ongelmia ja niin on nytkin, joten nyt pitäisi yksinkertaisesti saada venyttely jokapäiväiseen ohjelmaan. Onko tähän nyt vinkkejä, miten se käytännössä toteutuisi? Maanantaina venyttelin puoli tuntia töissä skype-palaverin aikana, kun samalla ei tarvinnut keskittyä tietokoneeseen tai muistiinpainoihin. Se oli oikein hyvä! Jotenkin rutiini tähänkin pitäisi saada.

Kipupiste, mutta tuntuu varsinkin aamuisin kantapäässä ja välillä päkiässä.

Kipupiste, mutta tuntuu varsinkin aamuisin kantapäässä ja välillä päkiässä.

Ruokavalio puolestaan pitäisi olla terveellisempi ja puhtaampi. Tälläkin hetkellä sokerikoukku päällänsä, jos ihan totta puhun. Juuri luin jonkun artikkelin, missä sanottiin, että sokeririippuvuus on täysin mielestä kiinni. Enkä yhtään ihmettele, että se niin on!

Tytöt seurailee vloggaajia ja kokkailee niiden ohjeilla. :D Viimeksi bataattiranskalaisia ja lihapullia, nam!

Tytöt seurailee vloggaajia ja kokkailee niiden ohjeilla. 😀 Viimeksi bataattiranskalaisia ja lihapullia, nam!

Hakaneulaa ja hammeria.

Aina ei asiat mene niin kuin suunnittelee.. Mun piti sunnuntaina lähteä Pirkanmaalle treenaamaan. Ensin maastopyörälenkkiä aamusta, iltapäivästä koordinaatiotreenejä muiden tehdessä mm. intervalleja juosten ja lopulta päivän olisi päättänyt uinnin tekniikkatreeni. Aamulla olin saanut kamat kasaan, ja kannettua laukut autolle, kun totesin pyörästä olevan renkaan puhki. Siihen kaatui se reissu. Varakumi oli kaupan hyllyllä, mutta vaikka olisin kuinka kiirehtinyt renkaan paikkaamista, niin aikataulu olisi silti pettänyt.

Näytti pahasti siltä, että olin ajanut jonkun ansaan. 🙁

Päivän pelasti lopulta kuitenkin pitkästä aikaa yhteislenkki Sannan kanssa. Totesin kyllä, että alkaa jo puuduttamaan nää Seinäjoen samat lenkkimaisemat päivästä ja viikosta toiseen. No löydettiinkin sitten sattumalta uusi polku.. Semmonen lenkki, ettei oo pitkään aikaa sekä ärsyttäny että naurattanu samaan aikaan noin paljon! Oli vähän raskasta paikoin.. 😉

Mä tarjosin geeleistä Sannalle maistiaisia. Kaikenlaisia herkkuja.. ;)

Mä tarjosin geeleistä Sannalle maistiaisia. Kaikenlaisia herkkuja.. 😉

Jäi mulle lenkistä ”pikku” muistokin. Itseasiassa kämmenen kokoinen mustelma haavoineen. Kaaduin pyörällä ja kun muuten on tasaista, niin sitten ylläolevan kuvan kumpareen yli polulle ja reiden alle sopivasti semmonen pieni kanto. Täytyy sanoa, että hetken täytyi istua paikoilaan, niin helkutisti sattui. 😀 Kuvassa tuntuu niskassa jo hirvikärpänenkin.

Eilen puolestaan kävin Jaanan kanssa pyörälenkillä. Sattuu ja tapahtuu muillekin.. Nimittäin nainen kaatui ja polvi turposi niin, ettei sillä lenkin jälkeen enää kävelty. Toivottavasti tulee pian kuntoon!

Jos nuo Hammer Nutritionin tuotteet kiinnostavat, niin tässä heidän sivuilleen linkki, jolla saa ensimmäistä tilausta varten 100 pistettä eli 5 puntaa itelleen. Linkki.

Ensimmäisellä kerralla tilasin kolme laatikkoa erilaisia geelejä, että saan maisteltua kaikki maut. Lisäksi tilasin kaverin suosituksesta pari isoa pullollista geelejä, makuina nocciola ja apple cinnamon. Tommoset pullot sisältävät 26 annosta. Lisäksi tilasin muutamat patukat sekä elektrolyyttitabletit. Glutenfree, vegan, no simple sugar, no chemicals! Noilla on merkitystä!

Kööpenhaminan ironmanilla mulla oli geelipullo ensimmäistä kertaa käytössä. Läpinäkyvään juomapulloon kaadoin keittiövaa’an mukaan geeliä tarvittavan grammamäärän. Muistaakseni 12 annosta varmuudeksi, yhden annoksen ollessa 33g. Sen jälkeen vähän vettä päälle, että oli 600ml tavaraa, ja jaoin pullon 12 osaan ja kuulakärkikynällä vahvistin jokaisen 0,5dl viivan huomattavasti pitemmiksi. Näin oli selkeää ottaa aina yksi annos. Toisethan tietää suullisen määrän automaattisesti, mutta mä halusin olla varma, koska viimeistelytreenissä meni yhdellä kertaa yksi annos ja toisella kertaa kolme annosta. 😀 Tämä toimi mulla todella hyvin!

Oon kyllä tyytyväinen, että oon nyt löytänyt itelle sopivan geelin ja lisäksi triathlonshortsit, jotka eivät hierrä, paina eikä hankaa! Nehän oli ne Coeur Sportsin Little Black Tri Shorts. Ja toppi Mix Tape Tri Top on ihanan pitkä tällaiselle pitkäselkäisellekin, eikä turhia vetoketjuja edessä hinkkaamassa. Ei tarvi enää ens kesänä miettiä millä asulla ja millä energialla kisaa ironmanin, kuten kahtena kesänä oon miettinyt. 🙂 Kun vaan vähän visaa saan kuittailtua, niin pitää tilata pyöräilyhousut ja -paitakin. Olisi lopulta pitkiin pyörälenkkeihinkin kunnon toimivat housut. Harmittaa, kun uudet seuran housutkin on tosi hienot, mutta auts, niin ikävät!