Juhannukset Ylläkseltä

Terveisiä Ylläkseltä. Tultiin viime lauantaina ja lähdetään kotiin ylihuomenna. Päivät ovat menneet nopeasti, kuten lomalla aina. Mulla ei kesäloma tästä jatku, vaan pari viikkoa töissä ja sen jälkeen pari viikkoa lomaa. Tämä on siis kalastusreissu, josta mulle on aamupäivät varattu treenille. 😉

Mulla on molemmat pyörät mukana, maasto- ja triathlonpyörä. Kevyemmät pyörittelyt maastopyörällä ja tehot triathlonpyörällä. Lisäksi oon juossut kaksi pitkistä. Sunnuntaina 20km ja tänään puolimaratonin. Tämän päivän lenkki piti olla kevyt, mutta kun kerran täällä ollaan, niin noustaan mäkiä. 😉 Mieskin aamulla totesi, että juokse se Maisematie nyt vaan, niin ei sitten jälkeenpäin harmita. No hän hetti mut 21km kilsan päähän Kittilään päin, ja sieltä juoksin Ylläsjärvelle, ja Maisematietä pitkin Äkäslompoloon. Vastatuulta ja nousumetrejä siis riitti tällä lenkillä, mutta olipa nautittavaa! Aamulla tosin tuntui, ettei yhtään huvittaisi ja jaksaisi, mutta yllättävän hyvin se mieli muuttui kun pääsi matkaan. Oon nukkunut huonosti täällä, joten kotiin ja omaan sänkyyn on kiva palata.

Ensi viikon lauantaina on Lahdessa kauden avauskisa, puolimatka. Ironman 70.3. Siksi mietin, että onko liikaa, jos tämä pitkis on huomattavasti kovempi kuin ohjelmassa oleva pk1. Lahden kisa tulee tosi aikaisin, kun kauden päätavoitteeseen on 3,5 kuukautta aikaa ja en ole yhtään kisakunnossa. Mutta koska oon ilmoittautunut, ja kisamaksu ei ole edes ollut mikään pieni, niin sinne mennään. Treenistä menee, ja näkeepähän paljon tuttuja!! <3

Joroisten puolimatkaan on puolestaan 4 viikkoa aikaa. Katsotaan mikä fiilis silloin sitten on, mutta sen jälkeen saa vielä treenata pitkään ennen Barcelonan ironmania. 🙂

60m syvä Pakasaivo
Kuerlinkka
Lunta!
Kellostapulinkuru

Vettä luvattiin koko viikoksi, tällekin päivälle koko päiväksi. Mutta niin vain aurinko tuolla paistaa. Ei oo siis yhtään voinut luottaa sääennustukseen. Hyvä niin!

Hyvää Juhannusta! Olkaa ihmisiksi!

Jo neljäs kerta suurnopeuskameran edessä!

2012, 2014, 2016 ja 2018 oon Aktiivifysioterapian alaraajaklinikalla vieraillut. Kaksi ensimmäistä kertaa Väyrysen Petrillä Tampereella, välissä Seinäjoella Potilan Jutalla ja nyt taas Petrillä Tampereella.

Lokakuussa 2016 mulle tehtiin pohjalliset, joista haettiin apua mm. myöhästyneeseen pronaatioon. Mun juoksutyyli on sen jälkeen muuttunut paljon. En tiedä onko Hokan kengillä ollut kuinka paljon vaikutusta, mutta en oo enää niin vahva kanta-astuja kuin mitä olen ollut. Lantio pysyy paremmin edessä. Kanta-askellusta harrastan siis vieläkin, mutta eteenpäin on menty! Ei ole mikään helppo juttu voimakkaasta kantapäälle tulevasta juoksuaskeleesta muuttaa enemmän päkiävoittoiseen.

Kaikki rasitusvammat mulla on aina ollut vasemmassa jalassa. Nyt kuitenkin oikea pohje kiristää syvältä, tuntuu välillä enemmän säären puolella kuin pohkeen puolella. Hieronnalla jumin tunnetta ei saa helpottamaan. Vain akupunktioneulat sen vapauttaa, mutta heti seuraavan lenkin jälkeen tunnen taas kireyden. Kävin myös kolmesti shockwave-hoidossa, ja olen kesäkuun alkupuolella juossut vähemmän. Ohjelmassa ei ole ollut pitkiä lenkkejä, ja pari lyhyttä oon jättänyt välistä.

Halusin siis käydä Petrin luona varmistamassa, että onko 1,5 vuotta sitten tehdyt pohjalliset tällä hetkellä enää tarpeelliset tai tukevatko väärin. Kävelin ensin pienen pätkän juoksumatolla paljain varpain, ja sen jälkeen juoksin paljain varpain ja lopulta vielä pieni pätkä Hokan Cliftonit jalassa ilman tehtyjä pohjallisia. Suurnopeuskamerat kuvasivat edestä ja takaa, ja tähän meni noin viisi minuuttia. Sen jälkeen lähdettiin tietokoneen avulla analysoimaan juoksua.

Petri selitti paljon, ja en muista ihan kaikkea. Mutta tärkeimmät asiat kerrattiin vielä lopuksi, että mitä mun täytyy tehdä. No ensinnäkin juoksu paljain jaloin näytti hyvältä! Kengät jalassa alkoi tulla ilmi asioita, mikä on muuttunut, mikä on oikein ja mikä voi aiheuttaa ongelmia. Myöhästynyttä pronaatiota ei enää ole, enkä tarvi pohjallisiin tukea sisäreunaan ollenkaan. Sen sijaan akillesjänne kääntyy vähän ulospäin oikeassa jalassa. Oikeaan jalkaan/polveen ei myöskään tule sisäkiertoa tukivaiheessa eli kun paino siirtyy jalalle kokonaan. Oikea jalka myös tulee likaa vasemman eteen ja askelleveys jää liian kapeaksi. Näistä johtuen lantio työntyy ulospäin, todella iso ero oli vasempaan verrattuna! Tämä selittäisi syvien pohjelihasten kiristymisen heti juoksulenkillä, vaikka juuri olisi kiereys saatu auki.

Summa summarum: Pohjallista otettiin sisäreunoista kiilat pois, ja lisättiin kantapään ulkoreunassa olevaa kiilaa pitemmälle. Ohjeeksi tuli kiinnittää huomiota juostessa askelleveyteen, mikä on esimerkiksi maantien reunaa juostessa helppo valkoisen maalatun viivan avulla. Lyhyitä treeniohjelmassa olevia vetoja olisi hyvä tehdä ilman kenkiä, jolloin se askellus sieltä iskostuisi vielä paremmin mieleen. Eli siis askellusta enemmän päkiäaskelluksen suuntaan.

Käynti Aktiivifysioterapiassa Petrin vastaanotolla oli siis jälleen kerran todella hyödyllinen!

Tästä eilen kuvatusta juoksupätkästä näkyy oikean jalan ongelma oikein hyvin, vaikka vauhti on hiljainen ylämäkeen.