Juoksukaipuu

Tein eilen toisen juoksulenkkini tukipohjallisten kanssa. Oli 15 astetta lämmintä, kun lähdin klo 21.45 lenkille. Mä niin nautin tuosta juoksemisesta, se on jotenkin niin helppoa. Pyöräily on enemmän tekniikkaa ja asento pitää opetella, uinnin opettelusta ny puhumattakaan. 😉 Ja nyt kun aamut ja illat ovat viileämpiä, niin juoksu on vielä helpompaa. Mä rakastan syksyä. Kaikkien kynttilöiden, pimenevien iltojen, vesisateiden lisäksi ilmat lenkkeilyyn ovat hyvät!

Jotenkin tuntuu, että vaikka tällä viikollakin oon liikkunut ja ulkoillut ihan kivasti, niin kun ei ole juoksulenkkejä ja oikeasti sykkeen nostamista ja sellaista, mikä tuntuu jaloissa, niin tuntuu vähän sellaiselta, että ei olis treenannutkaan. :/

Eilisen lenkin päätin tehdä välittämättä sykkeistä. Nyt kun olen vaan pyöräillyt, kävellyt, vähän uinut, niin sykkeet pysyvät tosi alhaalla. Joten ei väliä, vaikka ne olisivatkin nyt aerobisen kynnyksen yläpuolella. Aattelin, että juoksen 8-10 kilometriä, mutta jos tulee ongelmia jalkojen kanssa, niin tietenkin lopetan. Mutta juoksin kympin kivuitta (10,08km, 58:39min, 5:49min/km, avgsyke 164, max 180). Jee! Mä olin niin iloinen! Mutta mun urheilurintsikoista hajos olkaremmi, uudet on siis saatava! 😉 Ainut, että tukipohjalliset hinkkasi myös tällä toisella lenkillä jalkapohjaan jalan sisäsyrjän puolelta. Oikeaan jalkaan tuli siihen pieni rakko. Toivottavasti jalat tottuvat niihin nopeasti! Edelleen kuitenkin mielessä on se Vaasan puolimaraton, jos sen pääsis juoksemaan. Sitä ennen pitäisi pystyä juoksemaan kunnon vk-kymppi sekä yksi pitkä lenkki. Näin ollen näkisin, että kestääkö jalat kovempaa juoksua ja kestääkö ne pitkää lenkkiä. Mä vähän luulen, että mahdolliselle Vaasan puolikkaalle en ota mitään sen kummempaa vauhtitavoitetta, vaan vain juoksen ja katon mihin se johtaa. 🙂 Tärkein on kuitenkin siitä kolmen viikon päästä oleva Berliinin maraton.

Tänään kävin tekemässä uimahallilla Kaitsun antamaa kotitehtävää. Tekniikkaharjoitteita siis. Kaikista vaikeinta mulle on oikeasti se hengitys, että saan hapen riittämään. Kokeilin uida jotain ihan omaa uintia, että pää on veden pinnan alla, hapen otan ihan vaan edestä ja  hengitysrytmi tulee vaparista. Juuri ja juuri pääsin altaan toisesta päästä toiseen, enkä edes ihan aina, kun piti haukata happea enemmän. Ja siis Seinäjoen uimahallin allas on 25m. Mutta jos 1,5 viikkoa sitten pääsin vapaauinnilla 5 metriä, niin nyt pääsin 18 metriä. Tais kerran mennä lipuille saakka, eli 20m. Eli onhan parannus huima, kun sen niin aattelee! Mutta se fiilis ei vaan ollut yhtä onnistunut kuin torstaina. No jospa taas huomenna hyvällä fiiliksellä. Mulla oli tytöt hallilla mukana, niin vaikka altaalla olinkin 1h 20min, niin siitä tekniikkatreeniä oli 40-50min, loput uiskentelin tyttöjen kanssa ja harjoiteltiin uimaan pidemmästi ilman kellukkeita. Täytyy muuten kehua niitä mun uimalaseja, ne on nyt hyvät! Kun vaan laittaa ne päähän, eikä ota välissä pois, niin eivät päästä vettä sisälle, eivätkä huurru. Sitten jos ne ottaa välillä otsalle, niin sitten ne kyllä huurtuu.

Uintireissun jälkeen kävimme kolmessa Seinäjoen urheiluliikkeessä, ja pyöräilykamppeita ei oikeasti ollut. Sportiassa ollenkaan, ja Intersportissakin muutama hikinen takki. Supersportissa oli parhaat valikoimat, mutta oikeastaan vaan miehille. Yksi Löfflerin takki mun kokoluokkaa (M / 38-40), mutta valkoinen. Haluan väriä ja selkätaskun! 😉 Jos Sportia-Pekka on Tampereella huomenna auki, niin se punainen Löfflerin takki houkuttaa! Hinnaltansa myös, kun hintaa alennuksen jälkeen oli 149. Siinä oli myös hyvä selkätasku. Samoin kuin Shock Absorderin punaiset juoksurintsikat houkuttaa, tätä merkkiä ja mallia en vaihda muihin. Nekin oli -20%, joka on hyvä alennus noista! Mustia ja valkoisia oon noita Run-liivejä nähnyt, nykyisetkin on mustat. Mutta tuolla Sportiassa nuo punaiset oli tosi kivat! Täältä löytyi tuo sävy. Ja siis torstaina jo tiesin, että uudet juoksuliivitkin on ostettava, mutta nyt siis viimeistään, kun nuo nykyiset hajos. Sitten hanskat on pakko ostaa, en viitti nahkahanskoilla pyöräillä ja viimeksi kokeilin lapsen sormikkaita omien pyöräilyhanskojen alle, niin nehän olivat liian kuumat, eikä oikeen toimineet. Takki on melkein pakollinen, koska kumpikaan mun juoksutakeista ei sovelly pyöräilyyn. Hartioista kiristää, ja pelkään, että saan selkään kylmää, sen verran lyhyitä ne on.

Pyörällekin tehtiin ensihuolto työkaverin toimesta. Stemmi vaihdettiin toisinpäin, joten asento parani taas. Kyllä siitä vielä hyvä tulee! 🙂 Kaitsu muuten sanoi, että cyclocrossilla pääsee triathlonin suhteen pitkälle.

Huomenna taas Kaitsun tekniikkaoppiin ja sitten harjoitellaankin ihan itsekseen syyskuun loppuun asti, kunnes triathlonkoulu alkaa. Siellä on kuulemma viitisentoista oppilasta, joista kymmenen on viime keväältä jatkavaa. Aloittelija siis todellakin olen! Mutta onneksi meitä on kaksi, eikö niin Jaanaba?! 😉 Ja jokos se Laura ilmoittautui kans? 😉

Ninni

6 vastausta artikkeliin “Juoksukaipuu”

  1. Joo musta on ihan hyvä olla aloittelija triathlonkoulussa, voi olla rohkeesti tietämätön ja kysellä mitä mieleen tulee. =)

    Olin kans tänään tekemässä samoja juttuja altaassa kuin sinä. Mulla onneksi hengitys jo sujuu pidemmän matkaa niin oli tosi helppo harjoitella. Siis hengitys sujuu kunhan muistan mennä tarpeeksi rauhallista etananvauhtiani. =D

    Cyclocrossilla tosiaan pääsee. En tiedä miten paljon eroja eri cyclocrosseissa on, mutta mun pyörässä on aika minimaaliset erot maantiepyörään nähden.

    Toivottavasti kauppa on auki su ja takki tallella. =D

  2. Jaanaba: Joo, todellakin jossain asioissa on hyvä olla tietämätön! 😀 Mulla oli myös jotenkin hankalaa siinä puhallanko ilmaa vedessä enemmän nenän vai suun kautta ulos. Täytyy nyt huomenna kiinnittää enemmän siihen huomiota, että miten se oikein torstainakin meni.

    Mulla on kyllä ihan halvempia cyclocrosseja. Mm. tiagran vaihteilla jne. Mutta voihan sitä päivitellä sitten joskus, jos näkee siihen tarvetta. Oikeastaan renkaat on ny sellaset, mitkä vois ostaa kunnolliset. 🙂 Mutta toistaiseksi tuolla mennään ilman muutoksia.

    Toivottavasti tosiaan saan takkini! ;D Soitellaan huomenna. 🙂

    Niobe, en mä oo vielä koskaan juossu yhtä lujaa kun sä! o_O Sun peruslenkit on aina nopeempia. 😉 Onko sulla syksyksi jotain puolikas- tai marasuunnitelmaa, aiotko juosta jossain? Ja hei, kiva kun jätit viestiä!! 🙂

  3. Käväisen Finlandiassa puolikkaalla ihan vaan siksi koska se oli halpaa kuntosalin puolesta ilmoittatuessa. Juoksukunto romahti täysin kesän puolentoista kuukauden sairasteluissa, eikä paluuta enää näytä olevan, joten en lähde edes yrittämään mitään. Juostaan kun on kivaa ja ”kotikisa”. Harmittaa vieläkin että kesä romutti kaikki haaveet, kunnon ja tavoitteet, mutta minkäs teet :/ Kyllä sulla on vauhti ja kestävyys reippaasti ohi omani.

  4. Ääh, en mä mihinkään kouluihin pääse, ei oo rahhoo ja ei oo rahhoo 🙁 Mutta mutta, ehkä joskus johonkin, katotaan nyt. Uimaankaan en oo sen yhden kerran jälkeen vielä ehtinyt. Mullahan tosin on aikaa sinne 2020 vuoteen asti!

  5. niobe, oli kyllä tosi harmillista tuo sun sairastelu. 🙁 Kyllä se kunto sieltä palautuu, ihan varmasti!

    Laura, joo onhan tässä aikaa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta