Parempaan suuntaan

Nyt on kolme lepopäivää takana. Venyttelyä, geeliä, särkylääkettä ja huomenna kaiken kruunaa hieronta. Sunnuntaina jalka oli puujalka, eilen pystyin kävelemään jo normaalisti, mutta polvessa tuntui joka askeleella. Tänään puolestaan ei ole kipua ollut, ainoastaan joku pieni tunne. Sellainen, johon normaalisti ei tulisi kiinnitettyä huomiota.

Jotenkin tuntuu, että takareisi on tämän alku ja juuri. Liian kireä sellainen. Toki voihan olla monen tekijän summa, mutta takareittä venyttäessä venytys tuntuu pohkeen sivussa asti. Sellainen repivä tunne menee vähän kuin polven sisäsyrjän ohi pohkeeseen asti.

1,5 vuotta sitten olin kaksi kuukautta reiden takia tauolla, koska reisi ei kestänyt juoksemista yhtään. Venyttelin, kävin hierojalla, kävin fyssarilla, kävin lääkärillä, useasti, mutta kipu vain jatkui. Epäiltiin välilevyn pullistumasta nelipäisen reisilihaksen revähdykseen. Hiihdin, mutta en juossut. Lopuksi se tuli kuntoon. Pari kuukautta myöhemmin toinen jalka oireili ihan samalla tavalla: kipukohtaa oli vaikea paikallistaa, mutta sattui. Reisi ei ehtiny niin pahaksi kuin ennemmin toinen jalka oli ollut, kun yksi uusi fysioterapeutti totesi, että mulla on lonkankoukistaja todella jumissa. Mä olin ollu kaksi kuukautta juoksematta kireän lonkankoukistajan vuoksi, jee. Toinen jalka tuli kuntoon nopeasti. Tämä opetti mulle sen, että ongelma voi olla ihan toisaalla kuin missä kipu on. Tiesinhän tämän teoriassa, mutta käytäntö taitaa olla paras opettaja.

Siksi nytkin mietin syyksi pyöräilyn jumittaneita lihaksia. Toivon, että syy niissä on ja pääsen tästä taas treenaamaan. Huomenna aattelin käydä uimassa tonnin uintitestin sekä kokeilla vähän palauttavaa juoksua päälle. Jos vähänkin tuntuu kipua, niin lopetan tietenkin heti. En halua mitään pitkää taukoa, niitä on ollu riittävästi…

Ostin tänään uuden kypärän. Tällainen jäi käteen:

Kuva
Ninni

6 vastausta artikkeliin “Parempaan suuntaan”

  1. Onpa omituinen vaiva, toivottavasti se ei oo vakavaa.

    On omakohtaista kokemusta siitä, että kipu voi olla ihan toisessa paikassa kuin vaiva. Mun selkäkipu on takareidessä ja pohkeessa eikä melkein ollenkaan selässä ja joskus mun mahakipu oli yläselässä.

  2. Se on muuten totta, että monesti vaiva on jossain muualla kun siinä missä kipu on! Meillä oli muuten koulutuksessa juuri puhetta polvivaivoista ja monesti polvi kipeytyy mm. jos leveä peitinkalvon jännittäjälihas on kireä eli muista venyttää se reiden ulkosyrjä aina erityisen hyvin, myös ennen lenkille lähtöä. Se säteilee kans mm. penikoihin joten tämän lihaksen venytys on ollu miulla käytössä jo pari vuotta 😉
    Ja just niinkun Jaanaba sanoi, selkään säteilee kireet takareidet. Ihmeellistä tämä immeisen anatomia 😀

    Hieno kypärä siulla! Onnea uintitestiin ja toivottavasti polvi kestää ja on ok 🙂

  3. Jaanaba, näyttää olleen lihaskireydestä johtuvaa. Hyvä niin! Joo, on se jännä, miten kipu tuntuu ihan eri paikassa kuin missä oikeasti on.

    Hanne, pitääpä muistaa tuokin lihas venyttää. Se vaan on jotenkin kamalan hankala. Ja myönnän, oon huono venyttelemään.. Mä en oikein tiedä onko se nyt hieno vai ei, mutta ei ollut paljon vaihtoehtoja. 😀

    Päivi, kiitos! 🙂

  4. Helposti saat venytettyä seisaallaan, viet jomman kumman jalan ensin etukautta toisen jalan viereen, ihan kiinni (ihan kun lapset pidättää kun on pissahätä) ja sitten työnnät lantiota sivulle(esim jos viet vasemman jalan oikeen jalan viereen edestä päin niin sit työnnät oikeeta kankkua sivulle kunnolla), näin saa hyvin venytyksen tuntumaan siellä reiden ulkosyrjällä 😉 Kopase!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta