Uinnin vaikeus

Uinti on hankalin laji näistä kolmesta. Ensinnäkin jo siksi, että uimaan pääsee vaan uimahallin aukioloaikoina. Seinäjoella se tarkoittaa sitä, että tiistaisin ja torstaisin uimahalli on auki 6.30-20.00, viikonloppuisin 10-18, ja muina päivinä 8-21. Altaasta pitää tietty lähteä ennemmin, Seinäjoella varttia ennen hallin kiinni menemistä. Nää aukioloajat on vaan hankalia työssäkäyvälle perheelliselle ihmiselle. Kaksi uintikertaa viikossa (+ trikoulun uinti) onnistuu, mutta tämän viikon neljä kertaa on jo sula mahdottomuus.

Kaksi kertaa oon tällä viikolla käynyt uimassa, ja viikonlopun ohjelman vuoksi en uimaan ehdi uimahallin aukioloaikoina. No kohta pääsee järveen, vaikka sitä en kyllä todellakaan innolla odota. Yäk. Sitä paitsi olisi varmasti hyvä jonkun olla seuraamassa, etten huku, kun olkapää menee pois paikoiltaan. :/

Otin uinnin tekniikkavideosta tarvittavat vinkit, ja niitä oon tällä viikolla yrittänyt korjailla. Mikä siinä onkaan, että se käden palauttaminen ylempää ja käden tuominen sormet edellä veteen on niin hankalaa. Välillä kuvittelen, että vasen käsikin menee hienosti, ja kun seuraan, niin kyynärpää tulee yhtäaikaa sormien kanssa. Parempi vartalonkierto ja käden sisäkierto, niillä se pitäis saada. Sen totesin uinnin aikanakin. Oikea käsi vielä jotenkin tottelee käskyä, mutta vasen ei sitten millään. Ei millään. Ensinnäkään en vaan saa palautumaan sitä yhtään ylempää, en vaikka kuinka yritän.

Joko tämä johtuu nyt käsien (=olkapäiden) rakenteesta, eikä tuu menemään koskaan paremmin. Tai sitten pitää vaan kuivaharjoittelussa vääntää kättä tosi kovasti sisäkiertoon. Kuvittelisi, että tämä olisi mun yliliikkuville käsille helppoa. Välillä kun trikoulussa ja leirilläkin ollaan tehty käden venytyksiä, niin ne ei tunnu mulla missään ja suurin osa ei saa lähellekään siihen mihin mä. Venytys on siis sellainen, että maataan kyljellään käsi suorana niin, että se jää korvan ja lattian väliin. Siitä taitetaan kyynärpäästä ja tuodaan kättä 90 asteen kulmaan, ja ylikin. Kainalo, kyynärpää ja ranne tiukasti kiinni lattiassa koko ajan. Mulla käsi tulee kroppaan kiinni asti. Ei siitä 180 astetta tuu, ku stoppaa kroppaan, mutta lähemmäs sitä kuin 90 astetta. Ja se ei vaan tunnu yhtään missään..

No ei auta kuin yrittää muuttaa uintia parempaan. Onneksi on ens talvena monta kuukautta aikaa takuta. Huomaan vaan tuolla uidessa, että kun jotain muutan, niin olisi mahtavaa, kun joku heti kommentoisi, että meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan. Valmentaja pitäis olla.

Training Camp Harraste, kuva: Aqua Plus/ Tuuli.
En muista, mitä tässä tehtiin, mutta oikea käsi näyttää tulevan hienosti! Näin kun menis aina. Tämä kuva on liitettävä ihan tuon oikean käden takia. Mä siis kuvan alin. Kuva: Aqua Plus / Tuuli.
Ninni

2 vastausta artikkeliin “Uinnin vaikeus”

  1. Tekniikasta ei kyllä osaa sanoa mitään, mutta uimahallin aukioloaikoihin voisin pienen vinkin antaa. Tosin voihan olla, että olet jo tästä mahdollisuudesta tietoinen.

    Yleensä paikallisilla uima- ja/tai yleisurheiluseuroilla on halleihin omat vuorot. Esimerkiksi täällä meillä voi yleisurheiluseuraan kuulumalla olla hallissa arkisin yhden tunnin normiaukioloajan jälkeen ja viikonloppuisin lisätunteja on käytössä 4-5. Tämä käytäntö toimii ainakin kaikilla niillä paikoilla missä olen itse asunut.

    Tuosta yhdestä ylimääräisestä seurasta on sekin hyöty, että kuulumalla aikuisten omaan uimaryhmään, saa myös valmennusta ja valmiin uintiohjelman niin halutessaan. Niin ja seuraan kuuluvilta se halli maksu on yleensä tosi pieni 🙂 ( ja täällä saa uida märkäpuvussa vain noilla seuran vuoroilla).

  2. Paju: Tuntuu, että Seinäjoen hallissa ratoja on varattu junnuille jo aukioloaikoina ja viikonloppuisin ne täyttyy kiinni menemisen jälkeen. En tiedä sitten kuinka aikuisille, mutta jotenkin kyllä uimaseuraan liittyminen pelottaa. En mä niin vielä osaa uida! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta