Mittarin käyttö kisoissa

Multahan löytyy sekä Garminin Forerunner 310XT että Polarin RCX5. Enemmän on tullut käytettyä Garminia, kun gps on siinä samassa. Molemmat mittarit ovat kuitenkin suunniteltu multisporttiin.

Mietin ennen lauantain kisaa, että miten hoidan mittarin käytön. Yleensä pidän pyöräillessä kelloa tangossa, että ei tarvi rannetta väännellä nopeutta ja sykettä katsoessa. Nyt kello oli ranteessa uinnin ajan, en tiedä, miten olisin ottanut vaihtoajan itelleni talteen. Vaihdoin vain pyörän päällä jo ollessani mittarissa lajiksi pyörän. Juoksuun siirryin oikeaoppisesti vaihdosta lähtiessä.

Jotain dataa on siis saatavilla. Mutta miten tulee toimia, että data olisi oikeanlaista? Mähän siis tykkään käyristä ja kattoa jälkeenpäin, että miten mikäkin meni. Onko erillinen nopeusmittari pyörään parempi? Ja nopeuden näkisi, mutta syke näkyisi vain rannetta kääntämällä. Teettekö eri tavalla eri kisoissa (aattelin matkan pituutta)? Eli puolimatkalla vois siirtää mittarin vaikka ranteesta johonkin paremmin näkyville? Pitemmällä matkalla sille sykkeellä on kuitenkin jo ihan eri tavalla merkitystä kuin lyhyellä.

Garmin on aika paksu, Polar ohuempi ja näin ollen menee märkäpuvun alla paremmin, mutta mihin gps sitten?

Huomenna on triathlonkoulun kisat, ja aattelin, että siellä voisin jotenkin kokeilla järkevämpää taktiikkaa mittarin kanssa, jos saan teiltä jotain vinkkejä. 🙂

Blogin kuva meni vaihtoon.. Vanha talteen. 🙂
Ninni

5 vastausta artikkeliin “Mittarin käyttö kisoissa”

  1. Tämä ei nyt auta sua varmastikaan yhtään, mutta minä olen todennut itselleni parhaimmaksi keinoksi mennä triathlonkisat ihan täysin ilmaan mitään mittareita, vaikka vähän surettaakin, ettei sitten jää talteen mitään käppyröitä ja dataa siitä, mitä on tullut tehtyä. Varmasti sitten ottaisin mittarin mukaan, jos menisin perusmatkaa pidemmälle matkalle, mutta näillä lyhyemmillä matkoilla en koe tarvitsevani infoa sykkeistä tms… ja mittari tuntuu monesti toimivan vain jonkinlaisena turhana rajoittimena, jos alan tuijotella sitä kisan aikana.

    Jos osallistuisin esim. puolimatkan kisaan, tekisin todennäköisesti niin, että virittelisin mittarin kiinni pyörään jo ennen starttia ja käyttäisin sitä vain pyöräilyssä (koska en haluaisi uhrata ”turhia sekunteja” mittarin irrotteluun, siirtämiseen käteen jne..). Uinnissa mittarilla ei mielestäni tee mitään ja juoksussa lienee jo sen verran puhki, ettei varmasti tule mentyä liian lujaa. Lisäksi veikkaan, että alati hidastuva km-vauhti juoksuosuudella olisi ainakin minun päälleni sellainen henkinen isku, että on parempi mennä ilman mittaria 😉

  2. Kiitos Terpu! 🙂 Tuota mä vähän aattelinkin, että lyhyillä matkoilla ei oo merkitystä sykkeillä. Vaan mennään niin lujaa kuin pystyy. Mutta puolimatkalla olis hyvä nähdä, ettei mene liian lujaa.. Ja toisaalta taas näkis vauhtia, ettei sekään oo liian luja eikä liian hiljainen. Noilla lyhyillä matkoilla ei viitti käyttää ylimääräistä aikaa vaihtoihin, mutta pitemmällä matkalla ylimääräinen 15 sekunttia on vähän.

    Sen verran mitä lauantaina ehdin mittaria kattoa oli oikeastaan juostessa, että mitä vauhtia sitä oikeen meen. Pyöräillessä kauhistelin korkeita sykkeitä, ja jossain kohti katoin vähän vauhtia. Samoin katoin 5km väliajat, mitä mittari piippasi. Mutta hyvin vähän sitä ehti tarkkailla.

  3. Mä vedän kropan tuntemusten mukaan, vaikka mittari ranteessa onkin. Esimerkiksi Voimarinteellä polkupyörän mittarin temppuillessa vedin puhtaasti tuntemusten mukaan enkä kurkkinut Garminista vauhteja. Luotin kroppani viesteihin. Juoksussa vilkuilin välillä kilometriajat, sykkeistä en välittänyt juostessakaan.

    Pidemmissä kisoissa aion käyttää juoksun väliaikoja hieman vauhdin säätelyyn. Jos vaikkapa Joroisilla ensimmäiset juoksukilometrit menee siihen tahtiin mitä Voimarinteellä, niin pitänee hieman himmailla että jaksaa maaliin.

    Vuosi sitten Joroisilla pari kaveriani teki niin että kun lähtölaukaus pamahti, niin joku joukkukisaajista tms. uimattomista painoi mittarin päälle ja kaverin tullessa vaihtoon mittarista näki sitten uinnin väliajan. Eli ei sitä mittaria mikään pakko ole märkäpuvun alle laittaa.

  4. Kauramoottori, noin se varmasti lyhyillä matkoilla on paras! 🙂 Pidemmellä matkalla täytyy varmasti seurailla sykkeitä, että jaksaa loppuun asti.

    No eilen mullekin kerrottiin rannalla uinnin aika, joten hyvä se noinkin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta