Haamunälkä

Mä oon oikeasti melkoinen hiilariholisti. Jos ei ole karkkia tai muuta hyvää saatavilla, niin syön leipää, jogurttia, muroja.. Selkeästi siis hiilareita. Mun syömiset eivät todellakaan oo kaunista katseltavaa. Jotain on tehtävä. Voin kuitenkin sanoa, että vuosia vallinnutta tapaa ei ole helppo muuttaa. Olen myös tunnesyöjä. Kun joku ottaa kovasti päähän, niin säkillinen karkkia lohduttaa. Toiset lähtee tupakille, mä ostan karkkia. Tai ittensä on kiva palkita karkilla. Toisilla on perjantaipullo, mulla se on perjantaipussi. Tai tahtoo kyllä olla jokaviikonpäiväpussi. :/

Vähemmän näitä..

Olin viime keväänä lähes neljä kuukautta herkkulakossa. Sen jälkeen kaikki kostautui moninkertaisesti. Nyt en aio tehdä mitään herkkulakkoa, nyt aion muuttaa tapani. Yritän oikeasti syödä paremmin, etsiä netistä jotain uusia reseptejä. Smoothiet ovat aika pinnalla nyt, mutta mä en oo sellaisia tehnyt. Oisko mitään hyviä ohjeita niihin? 🙂

Tietysti toiveena on, että tämän kaiken seurauksena painokin vähän tippuisi. Kuten jo ennemmin mainitsin, niin oon saanut syksyn aikana muutaman lisäkilon. Ne ovat tulleet ihan vain v*tutuksen seurauksena, kun selkävaivaisena söin ja makasin. Karkkilakkoon en ryhdy, mutta jättipussit saavat jäädä vähemmälle ja pienet määrät tilalle.

.. ja enemmän kunnon ruokaa.

Lupaan myös kiinnittää enemmän huomiota töihin mukaan ottamiini eväisiin. Jos edelliseltä päivää ei ole ruokaa mukaan, niin helposti lounaalla menee puuroa, nuudelia tms. nopeaa ja vähäenergistä. Tämä kostautuu sitten kotiin tullessa. Nälkä on hirveä. Meillä kuitenkin asuu diabeetikkokin, jonka hiilareita lasken joka päivä ja jonka ateriarytmistä pidetään kiinni. Ei ole siis kyse siitä, etten tietäisi asioista. Tiedän kyllä hyvin mikä sisältää proteiinia ja mikä kuinkakin paljon hiilaria.

Mainoksen uhri. Ostin lehden kannen perusteella.

Kaikki hyvät vinkit ovat tervetulleita! 🙂 Onkohan muuten iPhoneen olemassa mitään appsia, johon vois syöttää syömänsä ruuat ja niiden kalorit. Muuta kuin muistio. Näkis vähän, että paljonko päivässä suuhunsa pistää.

Ninni

24 vastausta artikkeliin “Haamunälkä”

  1. Jaan tunteen. Herkut menee niin lohdutukseksi kuin palkinnoksi. Kova on yritys kuitenkin nyt! Tsemppiä hirmuisesti sinnekin! Pistetään jakoon, jos keksitään jotain fiksua 🙂

    • Sä ootkin saanu tiputettua paino jo tosi paljon! Loistava saavutus!! Kiitos tsempeistä! 🙂 Ja tosiaa laitetaan jakoon, jos jotain fiksua ilmenee. 😉

  2. Mulla on ihan sama ongelma… Minulla on auttanut ihan perinteinen karkkipäivä, eli lauantaisin syön ihan hyvällä omalla tunnolla karkkia. Viikolla kun kuitenkin tulee karkinhimo niin olen tehnyt itselleni hedelmä”karkkeja” eli halkaisen viinirypäleet + nypin niistä siemenet ja pistän pakkaseen. Imeskelen niitä sitten pahimpaan karkinnälkään viikolla. Tästä on ollut ainakin mulle apua 🙂

    Tuo puuro eväänä on minusta tosi kätevää 🙂 Itsellä nälkä pysyy pois työpäivän ajan kun syön puuron + n. 1-2 dl rahkaa tai jugurttia + marjoja. Usein tuolla satsilla pysyy nälkä pois niin, että kotona ei ole kamala nälkä. Jos se nälkä tässä kohden yllättää niin mulla on aina varaksi 2-3 kuorittua porkkanaa rasiassa mukana tai banaani. Syön ne sitten kun ajelen kotiin, jos on nälkä.

    En kyllä tiedä onko näistä sulle apua 🙂 Pitää seurata millaisia muitakin vinkkejä saat.

    • Mulla on monta kertaa käyny tuon karkkipäivän kanssa niin, että aattelen perjantaina, että voin ihan hyvin pitää karkkipäivän jo tänään. Sitten kun tulee lauantai, niin sehän on oikea karkkipäivä.. Näin tuli syötyä jo kahtena päivänä.. Itsensä huijaamista urakalla. 😉

      Tuo puuro ei kyllä mulla oikein nälkää pitkälle pidä. Mutta varmasti olis järkevää vaikka jättää autoon banaani tms., jonka työpäivän päätteeksi söisi. Toimistolle sitä on turha ottaa mukaan, kun tulis kuitenkin syötyä päivän aikana.. Kiitos vinkeistä! 🙂

  3. Mä yritän kanssa päästä herkkuhimostani eroon. Otin 2kk ravinto-ohjauksen johon sisältyy PT:n piiskaus ja tuki ja muutama tapaaminen. Sain mun energiatarpeisiin lasketun ruokavaliomallin. Yritän 2kk syödä pilkulleen sen mukaan ja toivon, että sokerikierre olis sen jälkeen helpompi saada hallintaan. Parin viikon jälkeen seurataan, onko suunta kehonkoostumuksessa oikeanlainen ja oikealla tahdilla tapahtuva ja tarvittaessa muutetaan. Herkut on sen aikaa täysin pannassa. Mulla kun on tapana joko on tai off – mitään herkkujen kohtuukäyttöä en ole koskaan osannut.

    • Hehe, mullakin se on on tai off. Joku on joskus mua viisaasti neuvonut, että syöt vaan vähän kun tekee mieli. No ei toimi mulla ja nykyään yritänkin pitää siitä kiinni, että vaan yhtenä päivänä viikossa herkkuja ja se sopii mulle hyvin.

      Itte tykään oikeesti kasvikisista ja muusta terveellisestä, joten pystyn napostelemaan vaikka porkkanoita ja olla tyytyväinen. =D

    • Onko sulla Devis ihan lueteltu ruuat, mitä saat syödä? Vai ”vaan” kalorimäärä?

      Mä en uskalla kyllä ruveta tuohon offiin kokonaan.. Tuli niin paljon ikäviä kokemuksia kevään pitkästä herkkulakosta.. Porkkanoita mäkin monesti otan, kun tekee jotain mieli, eikä nälkä ole. 🙂

  4. Mäkin syön ihan liikaa karkkia ja muita herkkuja. Nyt oon ottanut linjan, joka ei ole liian tiukka, mutta joka ei nyt ihan kauheasti anna herkutellakaan mun mittapuulla, eli pe klo18-su 18 voi syödä mitä haluaa, muulloin herkut pois (erikoistapaukset, kuten joku työ töihin ryhmäkokoukseen karkkipussin on ok, koska sillon voi syödä vaan pari karkkia). Tämä ei ole ollut ihan kauhean tuskaista, vaikka koska mäkin oon tunnesyöppö, niin joskus tekis mieli ylenmääräiseen ketutukseen vähän napsasta suklaata.

    • Jos saat viikonlopun syödä mitä haluat, niin tuleeko sun sitten syötyä ihan älyttömästi vai pysyykö kohtuukäytössä? Mä pelkään, että vois lähteä lapasesta.. 😉

    • Parempi kahtena päivänä lapasesta kuin seitsemänä, tää on mun motto 😉

  5. Yritä keskittyä enemmän hyvään proteiiniin ja rasavaan! Minusta on niin paljon hyviä juustoja, valmista lihaa, pähkinöitä.. Mulla on lähes aina mukana kananmunan jos nälkä yllättää. Rahkapurkki toimii myös hätävarana.
    Mun karkki on (yleensä) suklaata, siis yli 70% kaakaota. hedelmiä ja exoottisia marjoja..

    • Tuota 70% suklaata vois kyllä kokeilla. Oon kuullut, että sitä ei kovin montaa palaa pysty syömään. Rasvasta ja pähkinöistä tulee yllättävän paljon kaloreita, ja jos yrittää tiputtaa painoa, niin niiden kanssa on hankalaa..

    • Mutta jos vertaat se määrä mitä ”pystyt” syöda karkkimäärään kanssa. niin minusta saadaan paljon enemmän hyviä kaloreita ja ravintoaineita näistä. Karkista tulee ainoastaan E-aineet ja valkoista sokeria 🙂

    • Joo, totta. Pähkinät on karkkeja terveellisimpiä. Mutta sitten kun herkuttelen, niin en voi tehdä sitä pähkinöillä. 😉

  6. Veitpä sanat blogista ja ajatukset päästä; toi on niin tuttua. Ihan sama kuinka iso pussi on, mutta kun sen korkkaa, niin sen jälkeen meno on ihan älytöntä niin kauan kun tavaraa riittää. Ja pussin loputtua harmittaa. Varsinkin kun parin tunnin päästä on mahakin kipea; miksei rupea sattumaan heti ekalla puraisulla, niin ei tulis möhkittyä?

    Siinäpä pähkinä purtavaksi. Karkeissa en pahemmin katsele hintaa ja tuntuu että ne ovat halvempia kuin pähkinät, jotka mielestäni maksavat aivan mansikoita. Vai saiskohan jostain edullisesti isoja pähkinäpussukoita?

    • Mulle ei tuu ees maha kipeeksi, vain henkistä kipua. 😉 En mä tiiä onko pähkinät niin kalliita, mutta jotenkin en näe niitä tai kuivattuja hedelmiä karkin korvaajiksi, koska niissäkin on tosi paljon kaloreita. Mieluummin sitten otan isot kalorimäärät niistä karkeista kuin vaikka kuivatuista ja sokeroiduista tms. hedelmistä..

  7. Jäin miettimään, että aika paljon on tunnesyöjiä. Mistäköhän se johtuu..? Mutta joka tapauksessa kiitos kaikille kommenteista ja lisääkin vinkkejä otan vastaan! 🙂

  8. Oon kans ihmetellyt mistä toi tunnesyöminen johtuu. Tuleekse lapsuudesta kun vanhemmat ovat paaponeet pikku kullannuppuaan nameilla kun on itkettänyt vai mistä? Onko sua? =)

    Itse en kuulu tunnesyöjiin vaan jotenkin toiseen ääripäähän. Jos mulla on huono olo ja ahdistaa tai veetuttaa oikeesti niin en pysty syömään yhtään mitään.

    • Ei oo kyllä mua paapottu. 😀 Mitään ylimääräistä ei oo ostettu, liikaa rahaa ei ollut. Lauantaikin oli karkkipäivä. Joten sieltä tunnesyöminen ei voi olla peräisin. Jos on oikein kunnolla tosi paha olla, mitä on oikeasti tosi tosi harvoin, niin silloin ei tuu syötyä.

  9. Mä allekirjoitan saman! Oon karkkiaddikti, tosin jättipussit on nykyään jo hieman jääneet, kun aina tulee paha olo kun sellaisn tempaisee nassuun. Jossain vaiheessa en syönyt suklaata vuoteen, kun maha meni siitä niin pahasti sekaisin. Ongelma on sittemmin korjaantunut;)

    Itsellä vuodenaika vaikuttaa siihen, miten paljon karkkia syön. Nyt kun on pimeetä, tulee syötyä enemmän. Varsinkin kun on ollut kiiretttä harjottelun ja koulun kanssa, eikä ole ehtinyt/jaksanut treenata, endorfiinit napataan sitten siitä Pätkis-patukasta. Väsymys on mulla se pahin, mikä saa syömään karkkia. Terkuin, pari kiloa kesästä lisää painoa. Täytynee seurata tätä keskustelua, jos sais niitä hyviä vinkkejä karkinsyönnin vähentämiseen..

    • Varmasti vuodenaikakin vaikuttaa. Mulla myös stressin määrä.. Jostainhan ne endorfiinit on saatava. 😀 No samassa parissa kilossa siis mennään. Mä en tiiä auttaako mikään muu kuin kalorien laskeminen, että ymmärtää paljonko kuluttaa ja paljonko mättää safkaa napaansa.

  10. Itse myyn Foreverin Aloe vera tuotteita ja näistä tuotteista olevan aloe vera juoman olen monen asiakkaan kuullut sanovan että vähentää makean himoa ja kaikki alkaa maistumaan liian makealta. Juoma myös poistaa kuona-aineita kehosta joten useammat laihtuu muutaman kilon. Kuona-aineiden poistumisen huomaa kyllä hyvin kun vessaan on aika paljon asiaa. Tuo juomahan sisältää lisäksi 200 eri ravintoainetta joten mitään ravintolisiä ei enään tarvita. Muutenkin jos vatsa ei tahdo toimia, voin lämpimästi suositella. Jos haluat kuulla lisää niin ole yhteydessä [email protected]. Tämä ei todellakaan velvoita mihinkään, en halua olla tyrkyttävä myyjä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta