Venytellään urakalla

Vaikka kotoa löytyykin jotain salijuttuja, niin treenistä tulee ihan erilainen, kun sen tekee oikealla salilla. Mä oikeasti voisin tehdä jalkaprässillä vaikka kuinka kauan, jos vaan reidet kestäis. Eilen tein 110 kilolla 40 sekunttia, ja kyllä kolmas kerta jo tuntui ihan kivasti. 😀 Toisella salilla mä oon vastaavasti tehny 65 kilolla, että on niissä laitteissa vähän eroja.. Tai sitten mun lihakset on vaan kasvanu huimasti. 😀
 
Viime vuonna tuli uitua 108 tunnin edestä, ja kerran jäi uimalasit sekä nenäklipsi kotiin. No eilen jäi sitten uikkarit. Ei muuta kuin kamat takas kassiin, ja pois. Hyvin alkoi tämän vuoden uintitreenit! Toivottavasti unohtelut oli sit tuossa! 😉
 
Vähän *askanen peili, hoovereiden tauko menossa.
Treeni ohi, kotia kohti. Tärähtäny, mikä tärähtäny. Oisko kädet vapissu?! 😉

Kävin eilen siellä lääkärissä, ja sain ohjeeksi venytellä pohkeita, ja juosta välillä toista puolta tietä. Venyttelyohjeet voi katsoa netistä. Tällä mennään siis.. :p

Vähän jäi laimea fiilis tuosta käynnistä, mutta taitaa vaan olla niin, että kukaan ei tiedä mikä tähän on syy ja miten tämän saa pois. No nyt on tarkoitus ottaa LPG:tä sellainen tiukka satsi, 2,5 viikon aikana viis kertaa. Mä niin toivon ja uskon, että se auttais. Ainakin haluan uskoa! Oon kuitenkin joskus juossu, joten ei voi olla mikään synnynnäinen ongelmakaan. Neljän kuukauden kipuilut on tuntunu vaan niin pitkältä ajalta ja alan olla vähän epätoivoinen. Ei Barcelonan reissuunkaan oo enää kuin 4,5 kuukautta.

Niin, ja muuten tätä LPG:tä tekevä fyssari oli sitä mieltä, että etureisiäkin sais venytellä. Niin, ja sitäkin, että on huomannu, että tämän tyyppiset pohjelihakset mitä mulla on (leveät pohkeet ja lyhyet lihakset) ovat enemmän kireitä kuin pitemmän tyyppiset. Onko se sitten synnynnäistä vai mitä, siihen ei osannu sanoa. Ja tämäkin vaan kokemuksella, ei faktatietoa.

Mulla ei oikeasti oo ees nyt mitään hirveen kireitä lihaksia. Hierojan mukaankin reiden ulkokalvo on paljon paljon parempi nyt kuin mitä oli alkusyksystä. Eikä pohkeetkaan oo kivikovat, kuten yleensä ne helposti on, kun on ollu vk-juoksulenkkejä. Juoksu vaan näyttää mulla kuormittavan jalkojen lihaksia aika paljon. Mutta edelleen ongelma siis on, vaikka juossut en paljon ookaan.

Ninni

8 vastausta artikkeliin “Venytellään urakalla”

  1. Toivottavasti jalat tulevat pian paraatikuntoon 😉
    Mä oon huomannut saman noissa kuntosalilaitteissa. Eri merkkisissä laitteissa sama kilomäärä on ihan erilainen!

    • Mä niin toivon, että ne tulis. Mitäs vinkkejä tuoreella fyssarilla olis? 😉
      Kyllä, keskenään niitä ei voi verrata. Pääasia, että tietyissä laitteissa näkee oman kehittymisensä. 🙂

  2. Jep, tuo on ihan totta että eri valmistajien jalkaprässeissä (kuten muissakin laitteissa) on eroja ja esimerkiksi kulma jossa istutaan vaikuttaa siihen miten raskaalta samakin paino voi tuntua. Onneksi levytangot ovat universaaleja.. paitsi että niitäkin on eri pituisia ja eri painoisia 😛

    Harmittavia nuo jalkavaivat. Peukut pystyyn että venyttelyllä lähtee helpottamaan.

    • Joo, pitäis ite käydä vaan yhdellä salilla, niin näkee erot. Mä käyn välillä myös uimahallin salilla, ja siellä painoja saa laittaa paljon vähemmän. Pitääkin kattoa tarkemmin, että mitä eroa noissa on..

      Kiitos, toivotaan parasta!

  3. Laimea fiilis lääkärikäynnistä 🙂 Ite poden samaa vaivaa vasemmassa jalassa ja kaikkista käynneistä ammattilaisen luona on jäänyt fiilis ”En osaa auttaa, mutta kehotampa nyt venyttelemään ja syömään ihmeaine Buranaa”. Olen siis käynyt lääkärillä, ortopedillä, kiropraktikolla, kansanparantajalla, hierojalla… Mistään en ole saanut apua joka olisi vienyt vaivan kokonaan pois.

    Olin viime keväänä siinä kunnossa, että 5min juoksemisen jälkeen piti vaihtaa kävelyksi tai nostaa vaihtia reilusti (polvi ei kipeydy jos juoksen nopeampaa -> askellus tulee pakiälle). Venyttelen, teen lihaskuntoharjoituksia joiden funktio on parantaa jalkojen lihastasapainoa. Olen vaihtanut juoksukengät hyvin vaimennetuista kevyempiin semi vaimennettuihin. Olen muuttanut juoksutekniikka kantapäältä päkiää kohti (raakaa hommaa pohkeille, mutta hiljaa hyvä tulee). Tällä hetkellä pystyn juoksemaan yli tunnin lenkkejä, mutta juokseminen on yhtä tasapainoilua polven kanssa, joka kerta kun lähtee joutuu jännittämään miten nyt käy ja polven ulkosyrjä on kokoajan hieman ”kipeä”

    En anna periksi! Eräs juoksija kertoa pitäneensä kymmenen vuoden tauon ja kasvattaneensa sinä aikana lapset ja vaiva oli tipotiessään kun palasi juoksun pariin. En ole valmis nuin radikaaleihin elämän muutoksiin, mutta kaikkeni kuitenkin teen, että vielä juoksen ja nautin siitä vailla pelkoa takaraivossa.

    • Voi apua! Pitkään oot kärsiny! :/ Pystytkö pyöräilemään, hiihtämään tai harrastamaan muita lajeja kivuitta? Onko juoksu ainut, jossa polvi kipeytyy? Aika turhauttavaa on se, että jokainen eri tyypin mielestä syy on eri paikassa..

      Mulla on nyt menossa tuo LPG. Kaksi hoitokertaa takana, kolme edessä. En ole kokeillut juoksua viikkoon. En oikein tiedä menenkö kokeilematta hoitojakson loppuun asti, vai teenkö muutaman 2-3 kilsan juoksun, minkä polvi on viime aikoina sallinut. Vai kokeilenko kestääkö pitempään..

      Mä kyllä kerron sitten täällä blogissa, miten etenee ja onko LPG:stä hyötyä.

  4. Sehän se on kun toinen on sitä mieltä et kolme kertaa päivässä venytellä ja toinen sitä mieltä ettei venyttelystä ole mitään hyötyä, sillä kyseessä on härveli jota saa venyttämällä venymään korkeintaan pari milliä.

    Juoksu on ainoa jossa polvi oikeasti vaivaa ja jos juoksen riittävän kovaa niin ei kipeydy. Oon vitsaillu et pitää ruveta juoksemaan hitaat ja pitkät alle 5m/km vauhtia jne. Ei ihan vielä anna kunto myötä 😀

    Jään mielenkiinnolla odottamaan miten LPG auttaa,toivottavasti siitä on apua.

    • Hyvin samanlaiselta vaivalta kyllä kuulostaa. Toivottavasti saat jalan kuntoon pian! Raportoin kyllä ihan varmasti, pääsenkö kuun lopussa juoksemaan vai en.. Sitä odotellessa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta