Vuoden eka

Vuoden eka viikko on jo ohi. Treeniä kertyi lähes yhdeksän tuntia, mutta tuntui siltä melko kevyeltä. Viikon pitkäksi lenkiksi oli merkitty kolmen tunnin hiihto. Mietin, että lähdenkö Lamminpäähän muun sakin kanssa hiihtämään vai hiihdänkö kotona. Päädyin vasta lauantai iltana siihen, että starttaan ysiltä lenkille Seinäjoella. Aattelin, että omavauhtista seuraa ei välttämättä paikalle tulevista valmennustiimiläisistä löydy, kun suurin osa luistelee ja on tietty kovakuntoisempaa porukkaa..

Lenkki oli todella hyvä! Hiihdin kaksi kertaa Joupiskalta Ahonkylään ja takaisin. Yhteensä 40,8km. Ensimmäisen kierroksella mulla oli seuraa ennestään tuntemattomasta ihmisestä, mutta toisen kierroksen hiihdin yksin. Täytyy hommata varmaan joku pullolaukku tms, kun tuossa tavallisessa vesipullossa jäätyi taas nokka. Vitsit, että lähes joka päivä tulee mieleen jotain, mitä tarttis..

Sumua näkyvissä vasemmalla järven suunnalla.

Viimeiset kymmenen kilsaa oli pakko pitää syke kynnyksen tietämillä, kun takana niskaan hengitti joku mies. Ohitti jokaisen kenet mäkin, tuli ylämäet ja alamäet mun takana. Enhän mä ny voinu missään tapauksessa hidastaa vauhtia. 😀 Lopuksi lenkille tuli pituutta sen 40,8km, ja aikaa meni 3:11:54. Keskivauhti oli 4:41min/km ja keskisyke 154. Juostessa mun AerK on 160, joten eiköhän se hiihtäessäkin oo sitä luokkaa. Oli kyllä hyvä keli, ja paljon hiihtäjiä. Suksi luisti hyvin. Latu ehkä vähän liiankin liukas, koska potkut tuntui välillä menevän ihan läpi. En mä kyllä normaalisti noin nopeesti hiihdä, mutta hiihtohan onkin välineurheilua ja sää vaikuttaa paljon. 🙂

Huurteiset jalat.

Lenkin aikana otin kaksi geeliä, ja juomana oli vesi. Aamupalalla olin matkassa, ja hyvin näytti energia riittävän. Ehkä kunto on vähän noussut viime talvesta. 🙂

Viikko 1:
Hiihto 3h 12min
Uinti 2h 45min
Pyöräily 1h 40min
Voima 53min
Juoksu 27min
————–
Yht. 8h 57min

Tarvisin pyörään nopeusmittarin. Tietty kadenssikin vois olla samassa.. Mutta minkä hommaan? Garminin 310 mittariin sopivan anturin? Polarin sensorista ainakin loppuu paukut nopeesti, ja sitten pitäis hommata uusi.. Erikseen joku mittari, mikä?! Saisin vaan mitattua matkaa hallissakin pyöräillessä. Ja unohtu mulla sykemittarikin päälle viime kesänä yhdessä kisassa niin, että siitä loppu akku jo ennen starttia ja sitten mulla ei ollu mitään faktaa mistään. Ois ollu ees kiva nähdä pyöräillessä vauhti. Mitä siis suosittelette?

Ninni

7 vastausta artikkeliin “Vuoden eka”

  1. Garmin 310XTn fillarianturi on toiminut mulla ihan hyvin nyt 2 kesää. Kadenssi ja nopeus tulevat ihan riittävän tarkasti ja samaan näyttöön saa sykkeenkin mahtumaan. Ei ole tarvinut edes siihen anturiin patteria vaihtaa; vai oisko kerran. Niin ja pystyy sitten jälkikäteen analysoimaan tietskarilla. Ja toimii muuten trainerinkin kanssa eli laskee kilometrejä siinäkin, joskaan en ole ihan varma millä perusteella.

    Muista vastaavista ei ole kokemusta eli vertaamaan en oikein kykene.

    • Tosi kiva kuulla, että tuo anturi toimii! Eikö se trainerillakin laske sen mukaan kuinka paljon rengas pyörii.. 🙂

  2. minäkin suosittelee Garmin 310XT. Mulla on ollut se käytössä nyt sysksyn aikana. On aina toiminut! on aina löytänyt sykkeen! ja on kilometrit juostessa sekä pyöräilessä pitää paikkansa.
    Ensin luulin että pärjaän vain garmin kellolla, ja minulla oli Sigma mittari pyörällä. Mutta olen laittanut Garmin nopeus ja kadenssi nyt myös pyörällä ja toimii loistavasti. Erittäin kivaa on kun saan nopeus/matka myös trainerissa. (Sigman nopeus mittari piti olla etupyörässä, muuten signaali ei yltänyt)
    Lisäksi uidessa uimahallissa minä en millään pysty laskea kuinka pitkä olen uinut. Garmin laskee sekin.

    • Myös sä oot tyytyväinen Garminin nopeus- ja kadenssimittariin. Hyvä! Mutta millä ihmeellä uimahallissa laskee sun matkan? Ei mun 310XT kyllä sisällä mitään matkaa laske, kun ei ole gps-signaalia saatavilla. Vai millaisessa uimahallissa sä käyt? 🙂

    • Tuosta 910:sta oon kuullu pelkkää hyvää, mutta pikkasen kirpaisee se hinta, kun periaatteessa en uutta tarvi. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta