Sääksi Triathlon 08.06.2013

Ihan pakko vielä kirjoittaa kisarapsa, vaikka kello on jo vaikka ja mitä, ja aamulla oon aikaisin heränny. 🙂 Poika jäi aamulla mun vanhempien kanssa mökille (loppuperhe lentopalloilee Mikkelissä Power Cupissa) ja mä suuntasin näistä maisemista kohti Nurmijärveä.. Iltakuva on edellisessä postauksessa, ja tässä aamun näkymät. Harmi, kun ei ollu oikeeta kameraa mukana. Vain puhelin. Eka kuva on samasta suunnasta kuin eilinen ja toinen kuva toisesta suunnasta.

Automatka sujui hyvin, vaikka alkuun vähän mietitytti aikainen aamu, sumu ja hirvet. Onneksi en kuitenkaan yhtäkään isoa eläintä nähny! Kun sain tavarat autosta pihalle ja ilmaa renkaisiin, lähdin kävelemään kohti kisakeskusta. Parkkipaikka oli noin kilometrin päässä. Vastaan tulikin aikamoinen sakki tuttuja naamoja. 🙂 Olivat kisanneet SM-sprintissä. Pikaisesti kuulumiset jokaiselta tutulta, uskomattoman hienoja suorituksia olivat tehneet! Onnittelut kaikille vielä tätätkin kautta! 
 
Sitten ilmoittautumaan ja pyöräkatsastukseen. Seuraavaksi tuttuja bloggaajia! 🙂 Tässä Kaukomaran Pian kameralla otettu kuva. Eli Pia, Hartsa, Tero, Kauramoottori ja mä. Kiitos Pia kuvasta! 🙂 Miehiltä myös pikaisten kuulumisten lisäksi vinkit uinnin aloitukseen.
 
Lämmintä alkas olemaan 25 astetta, mutta onneksi aurinko meni välillä pilveenkin. Tavarat vaihtopaikalle paikoilleen ja sitten kohti rantaa.
 
 
 

Tuuli sen verran, että järvessä aallot löi vaahtopäille. Tsemppasin itteäni, että oon uinu paljon pahemmissakin aalloissa ja lähdin kokeilemaan ennen starttia. Järven aallot löikin vastaan ihan eri tavalla tiheämmässä tahdissa. Suunnistaminen täytyy tehdä oikeaan aikaan, muuten vettä on mahalaukku täynnä. Eipä niihin sen kummemmin voinu valmistautua, tulee mitä tulee.

Menin oikeaan reunaan, melkoisen taakse. Miehiä lähti yli sata ja naisiakin 21, joten pelotti vähän alle jääminen, joten siksi halusin jäädä taakse. Ranta oli matala, joten pitkään sai juosta ennen kuin pääsi uimaan. Vesi oli tosi kirkasta, harvinaista Suomen järveksi. Ensimmäiselle poijulle sai uida vasta-aallokkoon, ja tosiaan muutamaan kertaan sai muutaman sekunnin hengitellä, kun veti vettä sisään.. Pari kertaa uin pussiin, kun molemmilta sivuilta tuli uimari. Isoimmilta kolhuilta selvisin, kun sen verran hyvin porukka levittäytyi tai suurta ruuhkaa ei ollu.

Suunnistin taas liikaa oikealle sekä ennen ekaa poijua että ennen toista poijua. Tätä täytyy nyt oikeasti treenata, harmittaa! Takaisin rantaan oli mukava uida, kun aallot ei häirinneet. Ensimmäistä kertaa kyseessä oli uinti, jossa sama reitti kierretään kaksi kertaa ja välissä juostaan rannalla pätkä. Ihan mielenkiintoinen!

Haloo. Eka kierros takana.
 
En katsonu taakseni rantajuoksun aikana, koska tuntui, että uinti ei sujunu niin hyvin kuin olisi ollu mahollista. En löytäny sopivaa peesiä ja suunnistin huonosti. Toinen kierros onnistui paremmin. Ekalle poijulle puolet matkasta uin peesissä ja ekalta poijulta toiselle oli myös peesi. Sitten kadotin miehen. Tai tais olla eri miehet eri kerroilla. Luotin paremmin tuntemattoman ja mulle kasvottomaksi jääneen miehen suunnistustaitoon kuin omaani. Välillä toki täytyi varmistaa, että suunta näyttää hyvältä. 😉
 
Rantaan tullessa vilkaisin taakseni, ja näyttipä järvi tyhjältä. Olinko mä uinu näin huonosti? Uintiaika otettiin ennen vaihtoaluetta eli siihen oltiin jo ehkä 200m juostu rannalta. Vaihto oli aika hidas, kun en meinannu saada märkäpukua päälle. Huikattiin mulle kyllä sukista, mutta silti laitoin ne jalkaan. 😀 Juoksua lähinnä aattelin..
 
 
Haloo. Uinti takana ja pyöräosuudelle menossa.
Tuuli tuntui pyöräillessäkin. Vain vähän myötätuulta, muuten sivuvastainen tai vastainen tai jotenkin pyörivä. Ärsyttävä joka tapauksessa. 😀 En saanu jotenkin irti pyörästä sitä mitä olisin halunnu, ja se tuntui raskaalta. Mutta ehkä johtui tuulesta? Keskivauhti oli sellaset 31km/h, ois voinu olla enemmän. Alla olevassa pyöräilyajassa on vaihdot mukana, tai ainakin toinen vaihto. Keskisyke oli puolestaan 166, se taitaa olla tälle matkalla ihan ok. Eli pidin sitä vauhtia mitä pystyin, kait.
 
Pyöräilystä ei oikeastaan mitään ihmeempää sanottavaa. Taisin mennä kahden naisen ohi (vai yhden?) ja mun ohi puolestaan meni kaksi. En tiiä mihin mun muisti katos?! Miehiä puolestaan pyöräili tasaisesti ohi, varmaan viitisentoista kipaletta. Ennemmin kisoissa mä oon saanu ohiteltua pyöräilyssä mukavasti porukkaa, ja sitten ne onkin menny juoksussa ohi. Nyt kun näin ei pyöräilyssä käyny, niin pyörävauhti tosiaan tuntui hitaalta.
 
Ekan geelin otin, kun olin pyöräilly vartin verran ja toisen otin toisella kierroksella jossain 30-35 kilsan paikkeilla.
 
Juoksuvaihto oli mun mielestä niin nopee kuin vaan pystyin, siinä ei ollu mitään ongelmia. Juoksun alku tuntui kamalalta. Jaloissa ei mitenkään ihmeellisesti painanu tms., juoksu vaan tuntui pahalta. Oikeastaan 2,5km kohdilla vasta alkoi tuntumaan paremmalta. Toisaalta, eikö tää oo ihan normaaliakin? Joka tapauksessa jälkeenpäin kuulin, että näyttikin tosi raskaalta. Otin siinä 2,5km kohdalla urheilujuomaa puoli mukillista. Kolmosen kohdalla tuli ekat tuntemukset polven takaosaan. Ihan samassa kohtaa siis kuin viikko takaperin lenkillä. En tosin juossut silloin kuin kolme kilsaa, enkä ole Barcelonan puolimatkan jälkeen juossut neljää kilsaa enempää. 
 
Vitosen kohdilla oli kääntöpaikka ja sitä ennen tietty laskin vastaantulevat naiset, enkä päässy ku neljään ja seuraava olinkin sitten mä. 😀 Olin yhden naisen ohittanut ja yksi ehti mennä mun ohi. Otin kääntöpaikalla geelin, ja kutosen kohdilla tuli kylmä. On se kumma, vaikka kuinka yritin juoda pyörällä, niin silti join liian vähän! 25 astetta lämmintä ja mulla on kylmä, hiphei. No oli kyllä hikikin, kun aurinko porotti välillä tosi kuumasti. Olisin kovasti toivonu lisää vauhtia, mutta ei ne jalat vaan kipittäneet yhtään lujempaa. Yhden ohituksen sain vielä aikaiseksi, ja yksi puolestaan mun ohi.
 
Kolme viimeistä kilsaa juoksin näköpiirissäni kolmonen ja nelonen, mutta ei mulla ollu mitään saumoja nostaa vauhtia. 55 hävisin pronssista, eli ei olisi paljon tarvinnu juoksuvauhtia nostaa.. Nythän siis keskivauhti oli 5:41min/km ja syke ihan vk2:lla, joten ei ollu kyllä paljon mitään tehtävissä. Mutta tyytyväinen olin siihen, että sain pidettyä maaliin juoksuvaihdossa olleen sijoitukseni! 🙂 Jalka ei missään vaiheessa ärtyny sellaiseksi kivuksi, että se olisi menoa haitannu. Nyt illalla tosin sitä on taas särkeny.
 
Mikään nappisuoritus tää ei ollu, kun jokaisesta jäi vähän jotain hampaankoloon, mutta tosi tyytyväinen oon kuitenkin kokonaissuoritukseen. 🙂 Ja lujempaa vaan ei pääse. 😀 Ilmoittautuneita oli 21, joista 19 on tullu maaliin. Ja oma sijoitukseni oli siis viides.
 
 
Kotimatkaeväät ja palkintopullo! 😀
Kyllä mun blogia joku lukee, kun muutamia kommentteja kisassa tuli. 😀 Yksikin juoksi kisan jälkeen ohi ja huikkasi mennessään ”Hyvä Ninni. Hyvä blogi sulla!”. En kyllä ehtiny rekisteröimään, että kuka oli ja olisko mun pitäny tuntea. Että terveisiä vaan kannustajille ja huikkaajille. 😉 Niin ja muutenkin suuret kiitokset taas teille, jotka oman kisan jälkeen jäitte kannustamaan!! 🙂

Suuret kiitokset kisakuvista Jaanaba!! Sekä Baywatch kuvasta Aqua Plussan Tuuli! 🙂

Ninni

16 vastausta artikkeliin “Sääksi Triathlon 08.06.2013”

  1. Hienosti menty, onnittelut! =)

    Olisin halunnut jäädä loppuun asti katsomaan sun menoo, mutta oli kiire kotiin hakemaan koiria hoidosta.

    Varmaan aina jää parannettavaa, siltä musta ainakin tuntuu ja sitten seuraavilla kerroilla on hyvä yrittää olla parempi.

    Sukat muuten määkin tykkään aina laittaa.

    • Kiitos! Joo, teillä olikin jo pitkä päivä takana. 🙂 Kiitos kuvista ja kannustuksesta! 🙂

      Ja jos ei jäis parannettavaa ja olis tyytyväinen, niin eipä sitä sitten enää kehittyisi. 😉

      Muutaman kilometrin vois juosta ilman sukkia, mutta sitten pidemmillä matkoilla mahdolliset hiertymät varmasti tiputtaa vauhtia, joten toistaiseksi sukat pistän. 🙂

  2. Hyvin vedetty! Toi on rankka reitti, ainakin verrattuna kuusijärveen. Mulla meinas voimat loppua pyöräilyssä ku se on sellasta nousua loppu 😛 En jaksanu jäädä kattomaan ku olin niin titityy. Taisit tulla vastaan siinä matkalla, kun käveltiin pois. Olin vaan niin sekaisin, että tajusin vähän liian myöhään 😀

    • Kiitos! Pitääkin käydä kattoos joko sä kirjoittelit blogia. 🙂 Mä en yhtään huomannu, toki vastaan tuli melko paljon sitä porukkaa. No seuraavalla kerralla huikkaat vaikka perään, jos ei kohilla tunnisteta. 😉

  3. Hienosti vedetty taas, hyvä sie ja paljon onnea! 🙂

    Mie liputan kanssa sukkien puolesta, mahdollisimman vähän rakkoja kiitos 😀 (nyt ihan hirveet rakot ja hankaumat varpaissa eilisestä, tosi kipeet ovat kehnolainen!)

    • Kiitos, kiitos! 🙂

      Sukista huolimatta mullekin tuli nyt rakko, höh. Mutta onneks ei paha. 🙂

  4. Tuo polven takaosan kipu ei kyllä kuullosta ITB-vaivalta. ITB-kipu pitäisi säteillä pistävästi polven ulkosyrjällä. Ettei sulla vain olisi jokin jalan pikkulihas kireässä kunnossa. Itse olen polven takaosaa venytellyt siten, että menen istumaan kovalle lattialle jalat suorina. Sitten otetaan käsillä jalkateristä kiinni ja nojataan eteenpäin, eli venytetään tavallaan pohkeita ja takareisiä yhtäaikaa. venytys pitäisi tuntua myös hyvin polven takaosassa. (ainakin mulla)

    • Luultavasti ITB vaivasi syksyllä, ja sen jälkeen joku muu. Alkuvuodesta pääteltiin, että voisi johtua hermotuksesta, ehkä issias-hermo kireellä. Nyt tuntuu enemmänkin, että syy on pohkeessa. En tiedä, mutta pitkällinen vaiva kuitenkin. Kiitos vinkeistä, täytyy yrittää venytellä noin tuota polven takaosaa.

    • Vielä lisäyksenä huomasin kun eilen venyttelin jos venytys ei tunnu polven takaosassa, niin vedät käsillä varpaista ylöspäin siten että kantapäät nousee lattiasta. Takareidet siis pysyvät lattiassa. No kokeilemalla selviää.

      Olet varmaankin oikeassa pohje veikkailuissa. Minäkin olen huomannut, kun pohkeista alkaa mehu juoksussa loppua niin sitten alkaa myös polvet olla kovilla. Eli jotenkin pohkeetkin vaikuttaa noihin polviongelmiin.

    • On tää ihmisen kropan hermotus ja lihaksisto niin ihmeellinen, että vaikka kipu tuntuu toisaalla, niin syy voi olla ihan toisaalla. :/ Täytyy taas ottaa venyttely jokailtaiseen ohjelmaan, jos siitä olisi apua. 🙂 Kiitos!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta