Hankalinta urheilussa?

Mun mielestä vastaus otsikon kysymykseen on selkeä. Mulle hankalinta on ravintoasiat. Miksi on niin helppoa tehdä treeniohjelman mukaan treenit, mutta ravinto-ohjeiden mukaan on vaikea syödä? Vaikka sillä tavalla saisi maksimoitua kehityksen ja palautumisen..

Tänään Seinäjoella Supersportissa järjestettiin triathlonilta. Siellä oli varuste-esittelyjä ja triathlonisti Darby Thomas pitämässä luennon ravinnosta. Jos joku ei miestä tiedä, niin kovasta menijästä on kyse. Darby voitti tänä vuonna mm. perusmatkan ja puolimatkan SM-kultaa miesten yleisessä sarjassa.

Mielenkiinnolla kuuntelin miehen juttuja, ja jotain jäi muistiinkin:
– Hän itse ottaa treeneissä 30 minuutin välein energiaa. Näin maksimoi sen hetkisen ja seuraavan päivän energian saannin ja palautumisen. Kisassa suunnilleen samalla aikajaolla. Puoli tuntia on helppo muistaa. On jopa kello piippaamassa ja muistuttamassa!
– Kahvia kannattaa vähentää viikkoa ennen kisaa, mielellään lopettaa. Näin kofeiini imeytyy kisassa kroppaan parhaiten. Mä jo kahvin inhoajana aattelin, että mä pääsen helpolla, kunnes muistin Pepsi Maxin.. Siitä pitäis kyllä päästä eroon!
– Syö kuusikin kertaa päivässä. Mieluummin usein ja vähän, kuin harvoin ja paljon. Tätä oon nyt yrittänytkin opetella.
– Paljonko pitäisi tunnin aikana juoda eli paljonko hikoilet? Sen voi mitata hikitestillä. Käy puntarilla ennen 1 tunnin reipasta pyöräilyä ja uudestaan puntarilla pyöräilyn jälkeen. Siinä se nesteen menetys näkyy grammoina/kiloina.
– Ja asia, jonka jokaisen pitäisi tietää. Kaikki pitää testata treeneissä, mitään uutta ei saa kokeilla kisassa.

Tulihan ne rapakelitkin

Ei oo tänä syksynä vielä ollu kunnon rapakelejä, kun eipä oo hirveesti satanu. Tänään oli oikeesti ekan kerran kunnon menoa! 😉 Ja ilmankin oli upea, niin mahtava syyspäivä tehdä Jaanan kanssa pieni pyörälenkki.

Oikeesti mä toivon lunta! Haluun jo hiihtämään! Jännä, miten aina toivoo jotain muuta mitä on. Talvella kevättä ja maantiepyörälenkkejä, keväällä kesää ja avovesiuinteja, kesällä syksyä ja viileitä juoksukelejä ja syksyllä sitten talvea ja hiihtoa. Ihan hölmöä! 😀

Lumi olis siinä mielessäkin tervetullutta, että koirat tuo hirveen ison määrä hiekkaa ja kuraa sisälle. Joku joskus sanoi, että isolla koiralla on niin iso maavara, että pysyy varmaan mahan alusta kuivana. Voin kertoa, että ei pysy ja vaikka kuinka olis virutellu, niin aamulla saa sängystä noustessa astua hiekkakasaan. 😀 Eli siinä missä Milli tai Nano on nukkunu, niin siihen se kuiva hiekka sitten jää..