Hienosti maksimiin!

Paikka: Kuortaneen Urheiluopisto
Aika: Tiistaina 3.12. klo 18
Testi: 6 x 1000m nousevalla vauhdilla. Laktaattien mittaus jokaisen tonnin päälle.
Tavoite: Saada sykealueet päivitettyä.

Mua jännittää testit ja kisat aina. Aina. Syke on ennen tällaista tilannetta paikallaan seisten sama kuin reippaasti kävellen, joskus jopa sama kuin kevyesti juosten. Nyt syke oli 127-129 juuri ennen testin alkua. 😀 Olisin ennemminkin toivonu sellaista satasen tai alle lukemaa.

5x200m=1000m

Tuollaiset korkeat lukemat tarkoittavat sitä, että juokseminen pienillä sykkeillä on vaikeaa. Täytyy juosta ihan älyttömän hiljaa, sellaista vauhtia, että juokseminen ei oo luonnollista. Ensimmäisellä kolmella kilometrillä tasainen syke olikin vaikea pitää. Alle olevasta oman mittarin käppyrästäkin sen huomaa. Joudun juoksemaan alkuun yli 8min/km, koska sykkeet olivat niin hirveen korkealla. Normaalisti PK1:llä ei keskivauhti mene yli 7min/km.

1. Verryttelyvauhti. Tavoitesyke 145. Oli vaihteleva 150.
2. Pitkän lenkin vauhti. Tavoitesyke 155. Oli vaihteleva 160.
3. Maratonvauhti. Tavoitesyke 165. Oli 170.
4. Puolimaratonvauhti. Tavoitesyke 175. Oli 180.
5. Alle kympin kisavauhti. Tavoitesyke 182. Oli 190.
6. Täysillä. Tavoitesyke 195-199. Oli 197-199.

Viimeiseen kilsaan on menny aikaa kuitenkin noin 4:30, joten siihen oon tyytyväinen. Ja siihen, ettei mun maksimisyke 199 ollu tippunu yhtään kolmessa vuodessa. Toivoin, että kellossa olisi paukkunu 200 rikki, mutta niitä lukemia ei ainakaan omassa kellossa näkyny. Testimittarista toki en tiedä, joten toivossa voi vielä vähän elää. 😀

Tiedän etukäteen, että tällaisten testien tuloksissa olevat suositellut vauhdit eivät pidä mulla paikkaansa yhtään, joten niitä en tuloksista tule katsomaan. Ainoastaan aerobinen ja anaerobinen kynnys on tarkoitus selvittää, että ovatko ne edelleen 160-162 ja 180. Testin tulokset tulevat viimeistään alkuviikosta. Niitä odotellessa! 🙂 Ja mielenkiinnolla myös sitä, että millaisia laktaattiarvoja mitattiin.

Mittauspisteessä homma valmis.
Ninni

6 vastausta artikkeliin “Hienosti maksimiin!”

  1. Hihii, samassa testissä oot ollu kun minäkin tosin laktaatteja ei otettu ja juostiin vaan 5x 🙂 MInuu jännittää kans nää tämmöset ihan aina, mikähän siinä lie syynä 😀 Ehkä jännittää ja pelottaa mikä on tulos..jos ei ookkaan mieleinen..Mutta piti jo kommentoida edellistä postausta että on kyllä hienoo kuulla että juoksu kulkee taas ilman kipuja, jes <3

    • Joo, toivottavasti juoksu kulkee jatkossakin. 🙂 Pelkään aina, että on jotain yksittäisiä juttuja. Tietty vuosi ongelmia on pitkä aika. :/

      Laktaatit on kyllä hyvät, kun siinä pystyy maitohappojen muodustumisen mukaan päättelemään ne sykealueet. 🙂

  2. En tiedä tuliko mun kommentti tänne vai ei… Joka tapauksessa ihmettelin tuota et miten nuo vauhdit ei kerro mitään? Eikö niiden pitäisi olla tosi tarkat tuon testin perusteella? Ihmettelin vain, kun itsellä voi kynnyssyke pysyä ihan samana, mut vauhti on muuttunut, ja siitähän vasta sen kunnon kehityksen huomaa 🙂

    • Ei ollu tullu ennemmin. Hyvä, kun laitoit uudestaan. 🙂 Toisilla varmaan testissä vauhdit menevät oikein, mutta mulla ei oo koskaan. Syke on testitilanteessa niin paljon korkeammalla kuin normaalilenkillä. Oon tuota kysellykin, että tuleeko nuo kynnyssykkeet kuitenkin oikein, vaikka vauhti ei oo ekoilla kilsoilla normaalia. Kuulemma laktaatit eivät valehtele. Tiedä sitten.

      Toki jos testin tuloksessa on jotain outoa, niin pitää sitten olla vähän skeptinen. Mutta muutenhan sen sitten ite lenkillä näkee, että millä sykkeillä pääsee mitäkin vauhtia ja kehityksen huomaa ihan pk-lenkeilläkin. Ei vain testeissä. 🙂

  3. Joo, mulla on sama juttu, että jännityksestä johtuen syke on jo startissa 130 😀 Kuitenkin aineenvaihdunta ottaa aika pian vallan, että kovin pitkään tuo ”korkeasykkeisyys” ei testissä näy, ehkä vielä tokan vedon alussa korkeintaan. Niin mäkin olen käsittänyt, että laktaatit eivät valehtele, lähinnä kai sen takia, että tuo jännityksestä johtuva sykkeennousu tasoittuu aika pian.

    Jos vauhdit on outoja, niin ehkä kannattaa kysyä vielä kertaalleen testaajalta, että menikö nää nyt oikein vai ei. Kai niissä testaajissakin voi jotain eroja olla? Kuitenkin ideana ois saada mahdollisimman tarkat harjoitusvauhdit kullekin sykealueelle niin on tosi harmi, jos ne menee pieleen. Onneksi tosiaan kehityksen huomaa itsekin ihan normi lenkeilläkin ja kisoissa! 🙂

    Mulla on muuten aika samoissa kohdissa kynnykset kuin sulla, aerobinen on noin 158 ja ana 178! Mulla testi alkoi pitkisvauhtiakin hitaampaa, tavoitesyke oli 130, mutta jännityksestä huolimatta oli paljon korkeempi. Kuitenkin se aika pian sit onneksi tasoittui. Mietin, että onkohan toi sun testi alkanut liian kovaa, jos tavoitesyke on ollut heti ekassa vedossa jo 145?

    • Sulla tasaantuu syke nopeesti, mulla kestää pitempään. Onneksi nuo tärkeimmät sykealueet varmaan pitää jo sitten paremmin paikkansa vauhtien kera. Mä en koskaan treenatessa kato vauhtia ja tee treeniä sen mukaan, vaan aina sykkeen mukaan. Vaikka välillä olis ehkä parempi kattoo sitä vauhtiakin, kun syke vaihtelee.

      Sitten olis pitäny jo eka kilsa kävellä, jos olis tavoitesyke pitäny olla 130. Eikä ku olis pitäny vaan seistä paikoillaan. 😀

      No tulokset tulee alkuviikosta. Jos niissä on jotain kummallisuuksia, niin ilman muuta mä sitten kyselen. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta