Istujat ylös Loopilla!

Tänä päivänä tehdään paljon enemmän toimistotöitä tietokoneen äärellä kuin aiemmin. Ohjelmistosuunnittelijana istun itekin koko päivän. Aina silloin tällöin yritän muistaa nostaa pöydän ylös ja seison, tai ottaa satulatuolin käyttöön. Mutta ihan liian harvoin, useimmin sitä vain istuu keskittyneesti töiden äärellä.

Viime viikolla uutisoitiin jälleen kerran istumisen olevan yhtä vaarallista tai jopa vaarallisempaa kuin tupakointi. Linkki Kauppalehden artikkeliin tässä. Artikkelissa UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari kertoo kuinka hakee kahvinsa kauempaa kuin lähikahvihuoneesta, tulostaa kauimmalle tulostimelle jne. Kuulemma himoliikuntakaan ei auta, jos viettää työpäivänsä istuen. Pelottavaa.

Teen töitä n. kymmenen hengen tiimissä. Puolella meistä on Polar V800 tai Polar Loop. Ja täytyy sanoa, että Loop todellakin on halpa motivaattori ja muistutin liikkumaan. Aamulla vertaillaan askelien määriä ja mietitään, että miksi toisella on niin paljon enemmän kuin toisella. Esimerkiksi auto on kauempana parkkipaikalla kuin työpaikan ovensuussa, niin se jo vaikuttaa. Kuka sai eilen aktiivisuustasoksi yli 100%, entäs koko viikon prosentiksi yli 100?

Työkaveri sanoi, että piti tehdä kilometrin juoksulenkki eilen illalla vielä klo 21, että sai sata prosenttia täyteen! Ei olis muuten tullu enää mieleen lähteä ulos. Tämä siis vain Polar Loopin aktiivisuusseurannan takia! 🙂

Kuva Polarin sivuilta
Kuva Polarin sivuilta

Oikeastihan päivän aikana tulee todella vähän askelia, jos käyt töissä ja olet koko illan kotona tai vaikka kävisit kaupassa. Edes 5000 askelta ei täyty. Olen todennut tämän ihan itse. Järkyttävää! Suositeltu määrähän on siis 10000 askelta päivässä.

Mietitääs tämän päivän nuoria ja lapsia, joista osa on paljon koneilla ja pelikonsoleilla. Heidän aktiivisuustaso on olematon. Osa lapsista toki harrastaa ja kulkevat kavereiden kanssa, mutta osa ei. Mikä on heidän tulevaisuus? Mun mielestä tästä ei turhaan olla huolissaan.

Ollaankin töissä pohdittu, että jokaisen työnantajan kannattaisi ehdottomasti panostaa työntekijöihinsä yhden Loopin verran. Loop maksaa n. 80-100 euroa, ja kuinka paljon se pistää liikkumaan ja säästää puolestaan mm. työterveyskäyntikuluissa! Ja yksi loistava idea oli, että sataprosenttisista viikoista voisi kannustaa samalla tavalla kuin tupakoinnin lopettamisesta. Joissakin firmoissahan siihenkin kannustetaan.

Kuva Polarin sivulta.

Kesken työpäivän Loop sanoo ”Time to move”, ja silloin viimeistään tulee noustua tuolilta ja käytyä vaikka alakerrassa vessassa tai kiertämässä rinkiä. Loopista näkee päivän aktiivisuustason ja kuinka paljon on liikuttava, että saavuttaa oman aktiivisuustasonsa. Se antaa kolme vaihtoehtoa jog, walk ja up, ja jokaisen näiden perään ajan, mikä oman aktiivisuustason saavuttamiseksi tarvitaan. Jog tarkoittaa korkean intensiteetin aktiivisuutta (esim. hölkkä, pallolajit, naruhyppely), walk keskimääräistä intensiteetin aktiivisuutta (esim. kävely, ruohonleikkuu, keilailu) ja up puolestaan matalan intensiteetin aktiivisuutta (siivous, biljardi, puutarhatyöt, leipominen). Mulla esimerkiksi 100% tulee täyteen 1:29 minuutin juoksusta, työkaverilla 49 minuutin juoksusta. Jokainen siis määrittelee asetuksissa oman aktiivisuustasonsa. Kuitenkin jotain tavoiteltavaa pitää olla, ettei 100% napsahda täyteen ilman, että sen eteen on tehnyt mitään.

By the way, mun päivän paras prosenttimäärä on 519. 🙂 Mutta sitten on puolestaan myös näitä 37% päiviä, jotka ovat siis ihan tavallisia päiviä. Töitä, kotitöitä, lasten kuskaamisia, kaupassa käyntiä jne. Mutta onneksi seuraavana päivänä voi viikon prosenttimääriä kiriä kiinni, että viikossa tulee ainakin se satanen täyteen.

Ei ole siis turha vehje tämäkään! Ja siis synkronointi tapahtuu Polar Flow:n kanssa, jossa näkee aktiviisuustasot, unenlaadut jne. Ja tietenkin myös treenit, jos Loopin on yhdistänyt sykevyöhön ja treenannut sen kanssa.

Ninni

7 vastausta artikkeliin “Istujat ylös Loopilla!”

  1. Hih, minusta näitä on aina niin ”hauska” (siis surullista) lukea, ettei normi-istumatyöläisen päivässä tule välttämättä kuin muutama tuhat askelta – ei tarvii paljoa ihmetellä, miksi suomalaiset on kokoajan ylipainoisempia ja sairaampia. Kun itsellä ei tarvitse olla kuin töissä ja vaikkapa ajaa autolla työmatkat ja möllöttää muu päivä sohvalla, niin aktiivisuustavoite täyttyy n.200%. Tähän sitten vielä treenit, niin perusviikkoina saavutan yleensä aktiivisuustavoitteeni keskimäärin n.300-350 prosenttisesti.
    Vaan kyllähän sen sitten huomaa toisaalta näinä jatkuvina jalkavammoina, joten rajansa varmaan kaikella – aktiivisuudellakin 😀

    • Sulla on Terhi sitten asetuksissa väärä harjoutustausta. :O Ei kenenkään kuulu saada jatkuvasti yli sataa vaan tarkotus olisi se että saataisiin just ja just se sata täyteen. 😀 Vaihda asetuksista esim. puoliammattim. tai ammattimainen. 😉

    • Joo, ei niitä paljon tuu, kun päivät istuu. Mutta näitäkin töitä nykyään tarvii. Sulla taitaa Terhi töissä tulla niin paljon askelia, että auttaako, jos asetuksia muuttelee? Vai onko sulla jo valmiina kaikista korkeimmat? Vois kokeilla tuota Tiinan mainitsemaa ammattilaista, jos ei vielä oo. Mä laitoin päiväaktiivisuuden isoimmaksi, että liikun paljon, vaikka oikeasti istun ja toinen asetus on puoliammattilainen. Ihan siksi, että olisi jotain tavoiteltavaa satasen eteen. 🙂 Tänään tuli jo siivoamisella aika kivat lukemat.

    • Joo, kyllä mulla on ammattimainen säädetty tasoksi ja kaikki, mutta kun jo pelkästään töissä tulee se 15000-20000 askelta päivässä (ja erilaisten askelmittareiden mittaamaana joka päivä kevyesti yli 10km kävelyä) niin ei mahda mitään 🙂

    • No näin mä vähän arvelinkin. Mä kävin eilen juoksemassa 6,8km ja lisäksi haravoin puoli pihaa. Teki vajaa 18000 askelta. Sama kun sun työpäivän saldo.

  2. Askelten ja muutenkin aktiivisuuden seuranta on ollut opettavaista! Pidän itseäni liikunnallisena mutta normi päivänä mm. jooga/pumppitreenillä ei tule riittävästi askelia. Kääk! Valitettiin joskus työnantajalle miksi huonokuntoiset sai askelmittarin; riittävästi ylipainoa tai huono testitulos kuntotestissä tuotti askelmittarin ja extra seurannan. Meille hyväkuntoisille ei annettu mitään, ei edes extra testausta vaikka mielellään olisin käynyt polkemassa useammin kun joka toinen vuosi. Ei ole reilua 😀

    • No kyllä tasapuolinen pitäisi olla ehdottomasti! Tosi harmi tuo, että hyväkuntoisuudesta ei palkittu mitenkään, jos huonokuntoiset sai mittarit. :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta