Tulokset tuli!

Sähköpostiin paukahti hetki sitten tiistain testin tulokset. Mä en oikeasti odottanut mitään tän suuntaista. Olin ihan varma, että tulokset olisivat samalla tasolla viime vuoden kanssa, mutta tämähän näyttää nyt hyvältä! 🙂 Joka osa-alueella ollaan menty eteenpäin.

Tältä ja viime vuodelta.
Tältä ja viime vuodelta.

Toki mulla tuo jännitys vaikuttaa noihin sykkeisiin, ja alun juoksuvauhti on epänormaalin hidasta. Niin oli viime vuonna kuin tänä vuonnakin. Viime vuonna oli kuitenkin huomattavasti suurempi jännitys kuin nyt, ainakin alun 8 minsan vauhdeista päätellen.

Pökkään nyt näkyviin muutkin käyrät, kun nää on niin mielenkiintoisia. Terveisin numerofriikki. 😉

Tästä näkee hyvin kilsojen vauhdit.
Tästä näkee hyvin kilsojen vauhdit.

Tuo vipa kilsa menikin paljon nopeampaa kuin viime vuonna. Oma mittari näytti eri lukemaa, mutta ehkä stoppasin sen sit myöhemmin tain jotain. Seuraavassa taulukossa onkin sitten laktaattiarvot suhteutettuna vauhtiin ja sykkeisiin. Pinkki edelleen viime vuoden lukuja ja musta tämän vuoden.

Sitten vielä sykekäyrää laktaattien ja kynnysten kanssa.

Niin ärsyttäviä nämä testit mennä tekemään, vaikka ekat 4 kilsaa onkin jees juosta ja vipa kilsa vasta paha, niin näitä tuloksia on mukava kattella ja spekuloida.

Voipi olla, että taas tiputan ite tuota aerobista kynnystä näistä testituloksista, kuten viime vuonnakin. Tai sitten nostan sen 163:sta pari pykälää ylöspäin, kun edelleen testin mukaan se on 172. 183 oon pitäny anakynnyksenä, ja se se varmasti onkin.

10km Jyväskylässä syyskuussa meni keskisykkeellä 186 ja puolimaraton Lapualla syyskuussa meni keskisykkeellä 181. Eli näistä on helppo päätellä, että anaerobinen kynnys on hyvinkin tuo 183. Harmi, kun maratonia en oo juossu, se olis enemmän viitannu aerobiseen kynnykseen.

Mutta vaikka ei tunnu, että kunto on noussu, niin siltä se nyt kuitenkin vaikuttaa. 🙂 Tässä vielä linkki viime vuoden testituloksiin, jos kiinnostaa tarkemmin luurata.

Ninni

9 vastausta artikkeliin “Tulokset tuli!”

  1. Uskon, että tuli tosi hyvä mieli kun oot päässy jokasella osa-alueella etenemään. Katoin jo instasta sun kuvia kuntotestistä ja piti tulla ihan tarkastamaan, että kuin naisen kävi.. 😉

    • Loppujen lopuksi erot vauhdeissa on tosi pieniä, ja olin kyllä vähän pettyny viime vuotena, niin nyt puolestaan sai olla iloinen. 🙂 Tällä kertaa siis kävi hyvin. Toivottavasti ens vuonna taas mennään eteenpäin. 🙂

  2. Go Ninni Go! Kyllä se työ vaan tuo tulosta!

    Tota jäin kyllä vähän miettiin, et miten painoindeksi voi olla nyt enemmän, vaikka painat vähemmän. Laskimella tai kirjurilla on ollut huono päivä. 😀

    • Mä mietin ihan samaa kun Rahkamuija. 😀

      Mut jee, hyvä Ninni! Varmasti tuli hyvä mieli kun kehitystä on tapahtunut!

    • Rahkamuija Heidi, mä huomasin kans saman! Onko ollu eri laskuri käytössä vai sit joku virhe. Musta tuntuu, että se on aina tuon 25, vaikka paino olisi 63 tai 70. 😀

      Kyllä, vaikka hirveesti mitään tuloksia kisoissa ei näkyny, niin onneksi testeissä edes. 🙂

  3. hienoja tuloksia Ninni! Tuohon maratoniin ja aerobiseen kynnykseen kommenttina, että mun maratonit ovat kyllä olleet tyypillisesti aerobisen kynnyksen yläpuolella. Olen 43-vuotias, entinen kilpahiihtäjä, nykyinen kestävyyskuntoilija. Viimeisimmällä maratonilla (Raatteen maraton, kokonaisnousua noin 300m) keskisykkeeni oli 165. Myös aiemmilla aika lähellä tuota. Kunnon testeissä en ole käynyt pitkään aikaa, joten en ole ihan varma aerobisesta kynnyksestä. Noin korkealla, eli 165, se ei kuitenkaan voi olla 🙂

    Tsemppiä treeneihin. Näitä kirjoituksiasi on tosi mukavaa seurata!

    • Mullakin on ollu kynnyksen yläpuolella kolmella maralla, mitä oon juossu. Itse asiassa muistelin, että Tukholman maratonilla keskisyke olisi ollut 166, mutta se olikin 172. Berliinissä puolestaan 169. Täytyi oikein tarkistaa. Mutta nää on juostu vuonna 2011, ja silloin pidin aerobisena kynnyksenä 160. Ite aattelisin, että vk1 alueella kuitenkin, en usko, että itellä ainakaan vk2.

      Ja kiitos Merja! Samoin sinne!! 🙂

  4. Hyvä Ninni!
    Olispa kyllä hyödyllistä testata kaikki omatkin kynnyksensä, kun meen ihan vaan fiilispohjalta. Kun vilkaisen sykettä, se tuntuu olevan aina ihan mitä sattuu eli yleensä aika korkea pk-lenkeilläkin. Kattava lihaskuntotesti ja liikkuvuustesti viime talvena oli kyllä hyödyllinen ja kertoi mulle paljon, mutta nyt en uskaltais sellaista tehdä, kun kaikki osa-alueet olis erittäin paljon huonommin olkapäävamman takia. Paistattelen ja tuudittaudun siis viime talven mittareissa vaan ihan rauhassa. 🙂

    • Suosittelen kyllä ehdottomasti käymään jossakin testissä, että sais sykerajat selville. Helpottaa treenaamista ja edistää kehitystä. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta