Erilainen triathlon

Mulla oli tänään ohjelmassa kolmen eri lajin harjoitus eli triathlon. Pysyttiin periaatteessa vedessä, kuten uinnissa, mutta laji oli nyt vain vähän eri. Sisätriathlonista oli tällä kertaa kyse. 🙂

Wattbike, soutulaite ja juoksumatto. Siinä on mun välineet, ja ne on kyllä kunnossa Liikuntakeskus Pulssissa. Nimittäin nyt Pulssiin oli tullut kolmaskin juoksumatto ja oli kyllä hyvä!

Jokaista lajia 20 minuuttia, ja tuli kyllä tosi hyvä treeni.

Wattbikella tykkään seurata pyöritystyyliä ja on se vähän menny eteenpäin verrattuna siihen, mitä se oli aiemmin. Nuo alhaalla olevan kuvan alareunan pallot kertovat siis voimankäytön tehokkuudesta, ja mitä enemmän ne ottavat yhteen, niin sitä suurempi kuollut kohta pyörityksessä on. Kadenssi (poljinnopeus) mulla on luonnostaan sellainen n. 80, ja uskon, että se on hyvin yksilöllistä. En voisi kuvitellakaan polkevani kadenssilla 100 pitkiä matkoja. Toistaiseksi oon tyytynyt tähän kadenssiin, enkä näe siinä ongelmaa.

En oo tainnu koskaan soutaa 20 minuuttia putkeen. Voimatreenin alkulämmittelyyn tämä laji usein kuuluu, mutta ei kuitenkaan näin pitkään. Maksimissaan 1500m ja nyt soudin 4000m. Ehdottomasti näistä kolmesta lajista rankin, kun ottaa koko kroppaan. Juoksu oli kevyintä, eikä hiki valunut samalla tavalla kuin pyörässä ja soudussa.
Semmonen treeni, erilainen ja mukava! Suosittelen kokeilemaan. 🙂

Ninni

6 vastausta artikkeliin “Erilainen triathlon”

  1. Hyvä sisätreeni! itsekin teen talvisin tuollaisia 20-30min/laji. Wattbikellä tuo 100:n pitäminen on minullekin vähän työlästä pidempään, tosin soutaminen menee noista kaikista kevyiten noin 2.10-2.15/500 keskarilla vastuksen ollessa 4…pituudesta toki soudusta hirmuinen hyöty (täytyy muistaa).

    • Hyvä ja kiva! 🙂 Mulla on aika usein 2:30, kun vastus on 5/6. Nyt oli keskivauhti 2:29, ja vastus 5. Loppua kohti yritin kiristää vähän vauhtia. Soutaminen on kyllä mukava koko kropan juttu.

  2. Isot pojat on mulle väittäneet että varsinkin ylämäkeen pitäisi pyörittää suuremmalla kadenssilla. Näin kuulemma jalat toimivat paremmin juoksussa. Ehkä kantsii hiukan googlailla tuota kadenssihommeliakin, varsinkin trainerin ja wattbiken kanssa voi vetää vetoja selvästi kovemmalla kadenssilla ja sitä kautta kouluttaa kroppaa asiaan. Ihmiset ovat toki yksilöllisiä ja voihan olla että 80 on paras sulle, mutta voihan se olla että 84 olis parempi. Asiassahan saattaa tulla helposti väärinkäsityksiä, kun yksi puhuu koko peesipyöräreissun keskikadenssista ja toinen maksimikadenssista, joten mun mielestä kannattaa olla ihan tarkkana kun asiasta kyselee.

    • Joo, sellasia kadenssivetoja on ollu ohjelmassakin. No jos tarkkoja ollaan, niin se on 80-84 normaalisti, kun puhutaan matkavauhdista. Keskikadenssi voi silti tippua, jos tulee pidettyä taukoja pyörityksessä. Se on mulla se ongelma, että pitäis olla huilaamatta ja pyörittää koko ajan. 🙂 Pitäis pökätäkin taas kadenssimittari pyörään, niin näkis kunnolla. Kai se luonnollinen kadenssi riippuu lihaksistosta ym. ja sitäkin voi kehittää. 🙂

  3. Te triathlonistit ootte kyllä niin hullua porukkaa!! 😀 Hyvällä meinaan siis 😉 Varmaan tosi tehokas tuollanen sisätreeni ja ehkä näin talven tullen tulee tehtyäkin mieluummin välillä kivasti lämpimässä reeniä.

    Tosi kiva toi banneri muuten, en oo aiemmin huomannut että on muuttunut tai sitten olen vaan niin sokea! 🙂

    http://blogit.fit.fi/sairaankaunismaailma/

    • Lueskelin Marissa kännykällä juuri sun blogia, kun sun kommentista tuli ilmoitus. 🙂 Pitää tulla vielä kommentoimaan, kun nyt pääsin koneelle.

      Hulluja ollaan joo! 😀 Oli oikein kiva treeni ja hiki valui. Tulee tehtyä niin paljon samaa, että kun tulee joku uus juttu, niin se on sitten superkivaa! 🙂

      On tuo banneri ollu tuossa nyt hetken aikaa jo, reilun kuukauden. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta