Ajoasentoa etsimässä Bike Fast Fitin avulla

Ainakin muutama ihminen oli kiinnostunut siitä, miten lähden tarkistamaan ajoasentoani triathlonpyörän päällä, kun on uusi satula ja uudet kengät. Helpommin sanottu kuin tehty. Tällaisen kanssa oon hirmu epävarma, ja kävinhän mä edellisen satulan ja kenkien kanssakin ammattilaisen mittauksissa.

Vanhat ja kuluneet klossit
Uudet klossit, jotka yritin laittaa samoin kuin vanhat.

Nyt aattelin säätää ainakin alkuun itse, ja mahdollisesti valvovan silmän alla tarvittaessa lisää Mallorcalla. Tuli vastaan kännykkäsovellus nimeltään Bike Fast Fit. Ainakin iPhoneen ladattavissa, muista en tiedä. Maksaa 4,99 euroa.

Sovelluksen avulla pääsee näkemään numeroita, nimittäin mittaamaan erilaisia kulmia. Eli pyörä traineriin kiinni, ja joko joku kuvaamaan tai sitten itselaukaisin päälle. Vaaranahan tällaisessa tee se itse -hommassa on, että ensinnäkin ihoon ja vaatteisiin liimaamani merkit ovat väärässä kohdassa. Jos ne on väärässä kohdassa, niin mittauksen asteluvut heittävät nopeasti ja paljon. No laitoin nilkkaan, polveen, lonkkaan, olkapäähän, kyynerpäähän ja ranteeseen teipin palat, jolloin mittaaminen on helpompaa, kun pisteet ovat näkyvissä.

Kuvasin 15 sekunnin pätkän, ja tässä se teillekin nähtäville.

Sen jälkeen videonpätkästä mittauksia tekemään.

Sovelluksen mukaan oikeat kulmat olisi seuraavat:
Hip angle 95-105
Max knee angle 143-155
Min knee angle >70
Shoulder angle 80-95

Kun taas esimerkiksi tämä artikkeli haluaisi olla tarkempi, puhutaan siis ironmanin ajoasennosta nyt tässä kohtaa.
Hip angle 105-107
Max knee angle 137-141
Shoulder angle 85-88

Sovelluksen mukaan 95-105, artikkelin mukaan 105-107. Mulla 103.
Sovelluksen mukaan 143-155, artikkelin mukaan 137-141. Mulla 146.
Sovelluksen mukaan pitäisi olla yli 70. Mulla 67.
Sovelluksen mukaan 80-95, artikkelin mukaan 85-88. Mulla 83.

Jos mulla merkit olisi oikein ja sitä myötä mittaukset oikein, niin tarkoittaisi sitä, että ajoasento tarvisi vielä paljon viilausta! Ainakin jos tuon artikkelin mukaan viilaisi. No sinnepäin tää ainakin on, ja tänään kävin Botniahallissa kaksi tuntia maisemalenkillä. 😀

Satulasta on nokka melko paljon alaspäin, ettei paina, ja vaarana on, että paino tulee silloin liikaa käsille. Mulla ei oo pyörä ollut koko talvena trainerissa kiinni, paitsi nyt, kun ajoin 15 sekunttia. Toisista kiekoista on ollut rengas puhki, ja en halua näitä hiilikuituvanteita traineriin laittaa. Saamaton? 😀 Oonkohan toisella pyörällä ajanu trainerin kanssa ehkä kolme kertaa talven aikana, enemmän sitten menny maastopyörällä.

Joten tämä siis tarkoitti myös sitä, että käsivarret väsyvät jo pelkästään oudosta ajoasennostakin. Eli en nyt testiajon perusteella lähteny mitään muokkauksia tekemään (koska en tiiä, mitä muuttaisin).

Ninni

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta