Harkkakisaa ja jännitystä

Aqua Plus järjestää Häijäässä tänä kesänä harkkakisoja, ja tänään oli ensimmäinen sellainen. Kun Seinäjoella ei harkkakisoja järjestetä, niin mepä otettiin Sannan kanssa ja lähettiin Häijääseen. Oli hyvä saada yksi startti ennen Frankfurtia alle, lähinnä vaihtojuttuja aatellen ja sitä henkistä puolta. Koska ihan sama mikä kisa on, niin aina mua jännittää. Niin nytkin tämä harkkakisa! 😀 Mutta varmaan vähän eri sfääreissä kuin 1,5 viikon päästä.

Kyseessä oli lyhyt kisa, SuperSprintti. 500m uintia, 10km pyörää ja 3km juoksua. Eli juuri sellainen vk2/anakynnyksellä mentävä treeni, mitä ei yksin saa tehtyä.

Uinti meni ihan kivasti, ei ollut mitään ongelmia ja pysyin yhden miehen peesissä ekalle poijulle ja toisen miehen peesissä tokalle poijulle ja siitä rantaan asti. Mutta siellä oli lumpeita, joiden läpi piti uida. Kun ensimmäinen lumpeen lehti napsahti naamalle, niin tuli kyllä inhottava fiilis, ja yritin vaan pysyä peesissä ja uida äkkiä pois lummealueelta. Mua niin yököttää kaikki näkyvä ja mikä osuus käteen ja naamaan!! 😀

Pyörän alussa oli 200m hiekkatien pätkää, ja sitten asfaltille. Pyörä meni anakynnyksellä pyörittäen, joten siihenkin täytyy olla tyytyväinen. Irti sain sen, minkä kropasta pystyin tänään saamaan. Kaksi miestä meni ohi.

Juoksu oli mäkistä hiekkatietä, ja syke reissasikin vk ja maksimin välissä. Riippuen oliko ala- vai ylämäkeä. Olisi halunnut ajaksi alle 15 minuuttia, mutta en sitä saanu. 15:05 oli juoksun aika, se kelvatkoon ja kelpaahan se. Yksi mies meni ohi.

Naissijoitus pysyi kolmantena koko ajan, niin uinnin, pyörän kuin juoksunkin jälkeen. Treeni oli onnistunu, vajaa 44minuuttia mentiin kovilla sykkeillä.

Uinti 500m: 7:55, syke 164.
Vaihto 1:17
Pyörä 10km: 18:50, syke 176.
Vaihto 0:45
Juoksu 3km: 15:05, syke 181.
____________________________
Yhteensä 43:52

Semmonen harkkakisa se, hyvä fiilis ittensä rääkkäämisestä jälleen kerran! 😉 Viralliset ajat tulee jossain vaiheessa harkkakisan facesivulle.

Mä oon kauhuissani kattellu Frankfurtin sääennusteita. Vaikka tiedän, että ne on pelkkiä ennusteita ja ehtivät vielä muuttumaan, niin kyllä pistää valkoiseksi, vai punaseksi (heh, heh!), 33 asteen helle. Jokaiseen lämpö vaikuttaa eri tavalla, ja mun olo on todella tukala. Omalla faceseinälläni tästä sain juttelun aikaan, ja paljon tsemppiä.

 

Jos tulee ylilämmin, niin pakko sitten vaan viettää matkalla enemmän aikaa ja viilentää itteä kylmällä vedellä ja jäillä. Oon lukenu mm. Tarun ja Arjan viime vuotiset bloggaukset Frankfurtista moneen kertaa läpi, ja napannu niistä tietoa. Katotaan vaihdanko aerokypärän maantiekypäräänkin, jos tommonen helle tulee. Mulla kun on vielä musta kypärä, ja aerokypärässähän ei ole tuuletusaukkoja niin paljon kuin maantiekypärässä. Ja paita ei tule tuon myötä olemaan musta. Sata ja yksi asiaa pyörii mielessä. Tavalla tai toisella maaliin tullaan, ihan varmasti! Moni yrittää lohduttaa, että olosuhteet ovat samat kaikille. No niin on, mutta itteäni mä aattelen ja itteäni vastaan kisaan, en muita. 😉 Mieluummin 15 astetta ja vettä kuin 30 astetta ja aurinkoa. Sitä mieltä mun kroppa on. Mutta sillä mennään, mitä annetaan. Yritän nyt vaan olla stressaamatta lämpötilasta. Sovitaan, että se tippuu vielä monia, monia asteita. 😉 Onneks viime aikoina Suomessakin on ennusteet ollu ihan mitä sattuu.

Nautiskellaan Suomen helteistä.. :D
Nautiskellaan Suomen helteistä.. 😀
Ninni

12 vastausta artikkeliin “Harkkakisaa ja jännitystä”

  1. Kiva reissu jälleen ja loistava treeni. 🙂 Monta asiaa tuli opituksi Joroista ajatellen .
    Motivaatio treenaamiseen kasvoi ja halu siirtyä seuraavalle levelille on entistäkin suurempi!

    Saiskohan noihin vesikasveihin siedätyshoitoa millään? Ne on yks ällöttävimmistä asioista, mitä tiedän, tietty hirviöiden lisäksi. 😉

    • Loistava treeni, todellakin! 🙂

      Ei saa, kun ei sellasten läpi uida vapaaehtoisesti! 😀

  2. Kiva kun pääsit yhden kisan tempaisemaan ennen Frankfurtia 🙂 Vesikasvit on niin ällöjä… Eilen mäkin muuten uidessa mainitsin merihirviöt! Kyllä niitä kannattaa pelätä Nokialla Vihnuksen kokoisessa pläntissä 😀

    • Ne on ällöjä todellakin!! Hei, ei Vihnuksessa oo merihirviöitä, ei ainakaan silloin kun on enemmän porukkaa. Mutta sitten, jos menee yksin tai tippuu porukasta, niin sit on! 😀

  3. Not too high, not too low. Sä tulet katsomaan ton sääennusteen vielä vähintään 87 kertaa ennen kisaa. Sä osaat nää hommat, olet hurjassa iskussa ja tiedät mikä toimii sulle parhaiten, joten varaudu kaikkeen, mutta ennen kaikkea luota itseesi äläkä kuuntele liikaa muiden jorinoita, kun ne saattavat vaikkapa digata hellettä kun se toimii niille paremmin. Tossa vaiheessa kun kaikki merkityksellinen on tehty, niin nauti kihelmöinnistä ja siitä kun kroppa pääsee virittymään kisaan vähentyneen treenin ansiosta.

    • Mä niin tuun kattomaan tuota sääennustetta niiin monta kertaa. 😀 Kiitos vinkeistä, noin se täytyy aatella ja tehdä!! 🙂

  4. Tosi mukavaa luettavaa nää sun kirjoitukset, on tullut seurattua blogiasi jo aika pitkään ja tulee usein käytyä tarkistamassa joko olisi uusi postaus ilmestynyt.
    Tuli mieleen että voiskohan kroppaa totuttaa lämpöön esim saunomis sessioilla muutamana päivänä peräkkäin..? Ainakin itse huomannut että oma kroppa tottuu aika äkkiä lämpötilan vaihteluihin. Kerran olin muutaman päivän yli 50 asteen helteessä, josta sitten lähdin viikoksi kreikan 35 asten helteeseen, jossa pari päivää meni sitten palellessa altaalla.

    Hurjasti tsemppiä kisoihin ja hyvin ne menee (raporttia odotellessa =) )

    • Mä en ikinä saunassakaan viihdy kauaa, mutta ei olis varmaan mikään huono idea. Mutta kun vaan siellä jaksais olla. 😉 Aika hyvin, jos 35 asteen helteessä palelee altaalla. 😀 Mutta niin se kroppa tosiaan tottuu. Ja nyt Suomessakin on ollu nää surkeet kelit, niin lämpötilaero on todella iso.

      Kiitos paljon!!

  5. Toivotaan, ettei Frankfurtissa ole ainakaan järkyttävä ukkosmyrsky tuona kisapäivänä. Kova hellekin on kyllä pitkää kisaa ajatellen tukalaa. Hyvin se menee, hyvää fiilistä valmistautumiseen! 🙂

    • Jos olis vaikka edellisenä päivänä, niin viilentäis vähän ilmaa. Mutta ei kiitos kisapäivälle! Kiitos Katri!! 🙂

  6. Terve,

    Kävin tasan kaks vuotta sitten Nizzan ironmanin jossa perinteisesti melkosen lämmintä. Kuumuus ei mulle ollu ongelma mutta semmosen vinkin annan juoksuosuudelle että viilennyssuihkut on kiva asia, mutta kenkien kasteleminen ei niinkään. Lopputulema ittellä oli että ekan suihkun jälkeen juostiin läpimärillä ja raskailla lenkkareilla…Lits-läts ja rakot jaloissa sen mukaset. Eli suosittelen pesusieniä tms. Jähytykseen suihkujen asemesta.

    Mukava on ollu tosiaan seurata valmistautumistasi blogin kautta. Hyvin se mennee!

    • Hei. Tuo oli kyllä hyvä vinkki! Maraton on sen verran pitkä, että voi tulla märistä kengistä isoja hiertymiä ja vaikea lopuksi juosta. Kiitos!! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta