Ennakkotunnelmia Frankfurtista

Mieletöntä, huomenna on edessä juhlapäivä. Vuosi on järjestelty tätä päivää ja nyt se on edessä. Mä olisin toivonu parempaa säätä, niinhän ihmiset aina omiin juhliinsa. 😉 Tällaiseen en osannu varautua pakkasissa treenatessa tai Suomen alkukesän tuulissa ja vesisateissa. Tuossa oli alkulauseet, mitä alkuviikosta suunnittelin kirjoittavani. Nyt tuntuu, että se ei ole juhlapäivä, vaan yksi pirun pitkä retkipäivä saunassa. Huom. en puhu edes kisasta, sitä se ei tuu olemaan.

Huomiselle on luvattu 38 astetta lämmintä, 2 m/s tuulta ja märkäpukukielto veden ollessa yli 24,5 astetta lämmintä. Sunnuntaille on ennustettu veden lämpötilaksi 28 astetta. Korkeimmat lämpötilat osuvat mulla maratonin jälkimmäiselle puolikkaalle.

Lasiseinällinen suihku hotellihuoneessa. :D
Lasiseinällinen suihku hotellihuoneessa. 😀

Täytyy sanoa, että en ole helteestä tykänny koskaan ja se ei sovi mulle, jos se ei oo ilmi vielä tullu. 😀 Mutta tällaisesta mulla ei oo mitään kokemusta, tämä on ihan jotain uskomatonta. Harmi, kun tällaisena numerofriikkinä mitään aikoja ei voi luurailla. Tottakai koko ajan ainut tavoite ensikertalaiselle on ollut maaliinpääsy ja aika toissijainen, mutta ainahan niitä suunnilleen aikojakin tulee mietittyä. Olosuhteet on siis mitä on ja siihen suhtaudutaan kunnioituksella, ja lähdetään tekemään siihen suhteutettuna hyvää suoritusta ja vaikka kävellään maaliin. Huomenna ei ole oikeasti kiire mihinkään. Niin se on, jos meinaa maalin saavuttaa. Toivottavasti välineet ja kroppa kestää huomisen retkipäivän!

Hotellin aamupalalla saa gluteenitonta sämpylää!
Hotellin aamupalalla saa gluteenitonta sämpylää!

Keskiviikkona lähdetiin matkaan minä, mieheni, Sanna ja Sannan mies. Olimme yötä Vantaalla ja torstaina saavuttiin paikan päälle lämpöön, ilmoittauduin, tsekattiin expo-alue, syötiin, käytiin kaupassa.. Yövymme samassa hotellissa Soilen ja Ursulan kanssa! 🙂

Ilmoittauduttu!
Ilmoittauduttu!

Perjantaina on käyty uimassa Langener Waldsee -järvessä, tehty pikkupyörälenkki, nautittu tunnelmasta ja käyty kisainfossa.. Kuumuus tekee sen, että ruoka ei maita. Joten oon joutunu pakottamaan itteni syömään.

Vesi oli perjantaina 24,9 asteista ja täysmatkalla märkäpuvun käytön raja on 24,5 astetta. Joten märkäpukukielto tulee olemaan. Vesi oli niin lämmintä, että vaikka ilman märkäpukua uinti itellä lisää uintiaikaa huomattavasti, niin tässä säässä uin mieluummin ilman. Puvun kanssa keittää ja nestehukka olisi jo heti uinnin jälkeen. Turvallisempi siis ilman, vaikka tulisi vartti lisää uintiaikaan. Tämä ei siis stressaa ollenkaan, ja uintivaatetuskin on vähän sinnepäin. Mulla on reikänen ja taskuinen toppi, joka ei varmasti nopeuta uintia, mutta tällä hetkellä on fiilis, että ihan sama meneekö siellä huonojen vaatteiden takia viis minsaa lisää vai ei. Kompressiosäärystimet ovat uidessa myös kielletty ja ne aion märkiin kinttuihin saada vaihdossa. 😀

Uimassa käyty!
Uimassa käyty!
Maalisuora
Maalisuora rakenteilla
Kisainfossa
Kisainfossa

Kisainfossa ei oikeastaan tullut mitään muuta uutta kuin että juoksureittiä olivat vähän muuttaneet toisella puolen kanaalia. Ei mennäkään ihan kanaalin reunaa pitkin, vaan tien reunassa, jossa on puita antamassa varjoa. Tämä oli loistava juttu! Edes pieniä varjokohtia reitin varrelle! Kierroksella n. 2km verran varjopaikkoja, ja 8,5km aurinkoa.

Pyörän testausta
Pyörän testausta

Minä, Ucca ja Soile
Minä, Ucca ja Soile

Tänään pitikin sitten käydä pyöräkatsastuksessa ja jättään varustekassit paikoilleen odottamaan huomista. Juoksupussin kävimme viemässä tähän lähelle noin kilsan päähän, jossa maalikin on. Välissä ruokaa naamaan ja sitten seuraava reissu. Jonotimme bussiin 45 minuuttia ja bussi jonotti uimapaikalle niin pitkään, että 20 kilsan matkaan meillä meni tunti. Seisoin pyöräni kanssa koko bussimatkan, hien valuessa pitkin naamaa ja selkää, vaikka bussissa ilmastointi olikin. Yritimme Uccan ja Soilen kanssa reippaasti jättää pyörät ja siniset pyöräpussit paikoilleen, että pääsemme hotellille. Hotellilla olimme vasta neljältä, kun tuonne järvelle lähdimme puoli yksi.

Juoksuvaihdon pussi.
Juoksuvaihdon pussi.
Jonotusta bussiin.
Jonotusta bussiin.
Ruuhkabussissa.
Ruuhkabussissa.
Hiki valuu!
Hiki valuu!

Alkoi jo vähän hermokin kiristymään, kun halusin äkkiä vaakatasoon. Tuntuu, että oon kävelly liikaa parin päivän aikana, eikä oo pystyny kunnolla rauhoittumaan. Mutta nyt vietän illan hotellilla, huoltosakki lähti kiertelemään.

Omassa pussissa oranssi teippi.
Omassa pussissa oranssi teippi.

Lauantaina porukkaa enemmän rannalla.
Lauantaina porukkaa enemmän rannalla.

Mun tavoite on siis huomenna vain ja ainoastaan maaliin pääsy. Nämähän on siis EM-kisat, joten omassa sarjassakin EM-mitaleista kisaavia, Hawaiin MM-kisoihin paikkaa haluavia sekä ehkä joku muukin ensimmäisellä täysmatkalla kuin mä. 😉 Yritän nähdä alusta saakka isoilla kirjaimilla edessäni sanan M A L T T I A. Päivä on pitkä ja kuuma, kellon ympärys urheillaan. Startti on klo 7 aamulla (pro-miehet klo 6.40, pro-naiset klo 6.42, kuumaryhmä klo 6.50 ja loput 2700 ihmistä klo 7) ja maali menee kiinni klo 22.00. Eli 15 tuntia on aikaa suorittaa kyseinen matka.

Asfaltti sulaa...
Asfaltti sulaa…

Uintireitti on kapea, ja meitä lähtee 2700 ihmistä yhtäaikaa uimaan, joten menee ensin aikaa, että pääsee järveen ja sitten aikaa, että lenkin saa uitua. Vähän jännittää, että miten tuommoisessa massassa uiminen oikein sujuukaan. Vielä ilman märkäpuvun turvaa. Toisaalta uinnin pitäisi olla päivän helpoin juttu, jos säätä aattelee.

Pyörän ilmavirtausta on vaikea Suomessa kuvailla. Se ei viilennä yhtään, on kuin saunassa ajaisi. Nestettä, energiaa ja suolaa. Sitä se on! Vaihdan pyöräilyyn pyöräshortsit, laitan aurinkorasvaa ja muut jutut. Vaihtoon menee mitä menee. Aerokypärän jätin kotiin ja otin enemmän ilmanvaihtoreikiä olevan maantiekypärän mukaan, vaikka mustakin se on, mutta saa kasteltua päätä enemmän. Juoksu tulee olemaan kaikista vaikein. Sanna kävi tänään juoksemassa 7km, ja oli aatellut, ettei voi sanoa mulle, miltä se tuntui. Aivan järkyttävää kuulemma, että siitä lähdetään. 😀 Muutama ihminen on nyt sanonu, että ottaa henkeen tuo juokseminen. Juoksuvauhtia vaan kunnolla alas, kun sykkeet nousee helpolla ylös. Ja tarvittaessa kävellä pätkiä.

Menoa voi seurata täältä, numeroni on 808. Suomalaisia on mukana lähes sata, joten sieltä vaan bongailemaan muitakin. Liveseurantaan linkki.

Aika paljon se sää tuolla jutussa vilahtaa, mutta tosiasia on se, että sen perusteella on koko päivä mentävä. Slow down, on täällä yleinen ohje.

Ihan pakko laittaa tähän loppuun biisi, jonka treenitiimikaveri laittoi.. 😀 Tämän mukaan huomenna:
Sun is up, I’m a mess
Gotta get out now, gotta run from this
1, 2, 3 1, 2, 3 drink
1, 2, 3 1, 2, 3 drink
1, 2, 3, 1, 2, 3 drink

Siinä ohjetta huomiselle eli 1, 2, 3 juo! 😀

Mua pelottaa huominen, joten fiilistelen nyt musiikilla ja tsemppaan itteäni. Maaliin on päästävä, ajalla ei ole mitään väliä. Tiedän, että kunto on riittävä ironmanin läpäisemiseen, mutta neljänkymmenen asteen helle on jotain muuta. Aika moni on ollut kauhuissaan, kun on kuullut, että minä, Soile ja Ucca ollaan kaikki tämän matkan ensikertalaisia. 😀

Maaliin on päästävä, kun mulla on Ironman Frankfurtin paita, jonka takana on M kirjain Ironmanista...
Maaliin on päästävä, kun mulla on Ironman Frankfurtin paita, jonka takana on M kirjain Ironmanista…
.. ja sieltä M-kirjaimesta löytyy tuttu nimi!!
.. ja sieltä M-kirjaimesta löytyy tuttu nimi!!
Ninni

34 vastausta artikkeliin “Ennakkotunnelmia Frankfurtista”

  1. Kieltämättä kuulostaa aika pelottavilta olosuhteilta. Toivoin kaikille turvallista kisaa ja että menisi kelistä huolimatta tosi mukavasti tai niin mukavasti kun noin pitkä urheilusuoritus voi mennä. Määkin odotan kisaraporttia ihan hirveesti.

    • Kiitos Jaanaba! Oli pelottavaa, ja Sanna vielä tänään myönsi, että oli valvonu ja murehtinu la-su yönä (kun kävi la lenkillä) ja aatellu, etten ikinä selviä tuosta. Olihan päivä, mutta jokainen hyvissä voimin! 🙂

  2. Täällä eletään hengessä mukana ja refreshataan tulossivua jatkuvasti!! Raporttia ootetaan sitte ku kuuta nousevaa! 😀 kohta oot jo maalissa!

    • Ihanaa, kun oot jaksanu luurailla menoa. 🙂 Nyt on raporttikin näkyvissä.

    • Kiitos Anna! 🙂 Mietinkin matkalla, että kuinkahan moni mun menoa kattelee. 😀

  3. Moikka! Oon lukenut paljon sun triathlon suorituksista täällä. 🙂 Onnea! 🙂 Nyt oon itse siinä tilanteessa, kun tuli vähän extemporee et pitäs tulevana lauantaina osallistua ja vielä ihka ensimmäistä kertaa (matkat: 300m uinti + 23km pyöräily + 5km juoksu). Matkat kuullostaa ihan siedettäviltä näin ensikertalaiselle, mutta olisin vailla vähän vinkkejä ja neuvoja valmistautumiseen, varusteisiin yms. 🙂

    • Kiitos Satu! 🙂 Vau, kuulostaa todella hienolta!! 🙂

      Tarvit mukaan uikkarit ja uimalasit uintiosuudelle, uimalakin saa yleensä järjestäjältä. Tai sitten tiukka urheilutoppi ja lyhyet trikoot, joilla on helppo uida ja joilla voi suorittaa myös pyöräilyn ja juoksun. Kuivuvat hyvin pyöräillessä, joten sitä ei tarvi murehtia. Tai sitten uida urheilurintsikoissa ja trikoissa, ja laittaa pyöräilyyn lähtiessä vaikka t-paita lisäksi päälle. Pyörä ja pyöräilykypärä pyöräilyyn, ja juoksuun lenkkarit. Noilla pärjää. Lisäksi kannattaa ottaa aurinkolasit, ja jos oot tottunu juoksemaan sukissa, niin sukat. Pyörää voit ajaa lenkkareilla, jos sulla ei ole pyörää, jossa on lukkopolkimet. Vaihtokin on nopeampi, kun ei tarvi kenkiä vaihtaa. 🙂

      Jos ehdit, niin voit huomenna tehdä vaikka jonkun pikkulenkin pyörällä ja juosta päälle. Niin, että tiedät miltä juoksu pyörän jälken tuntuu. Vaikka pyörällä 8-10km ja juosta 1-2 kilsaa päälle.

      Tsemppiä kovasti!! 🙂

    • Kiitos kovasti! Saisin märkäpukua lainaksi, mutta kannattaako ottaa? Vai mennä ennemmin ilman? Entä mitä kannattaisi syödä ennen ja suorituksen aikana? 🙂

    • Mitä tyyliä uit? Varmaan riippuu siitä kannattaako märkäpukua ottaa.. Jos esim. rintaa, niin ei varmaan kannata. Mutta jos vaparia, ja siitä on sulle hyötyä ja saat sen otettua päältä ite pois, niin mikä ettei. Nää on ihan nyt mun ajatuksia. 🙂 Uinti on kuitenkin sen verran lyhyt, ettei märkkäristä ihan hirveen suurta hyötyä ole.

      Älä syö kauheesti kuituja ennen kisaa kisapäivänä, vaan kevyttä. Vaikka vaaleeta leipää ja keittoa, jos startti on päivällä. Mitenkään erityisesti tankata ei tarvi, mutta että hiilareita kehossa kuitenkin olisi. Suorituksen aikana mahdollisesti pyörään urheilujuomaa, tai sitten vaikka joku energiapatukka (leikkaa valmiiksi paloiksi) ja vettä. Geeliä ei välttämättä kannata, jos et oo sellaista testannut. Pyörä on ainut, missä oikeestaan ehdit jotain energiaa ottamaan. Juostessa ei enää tarvi, juoda vain, jos on huoltopistettä. Tsemppiä! 🙂

  4. Sammakkoa eli rintaa uin, mutta vesi on kylmää ja olen tosi arka uimaan avovedessä etten uskalla ilman märkäpukua. Äsken kun sitä koitin niin vähän se puristaa mutta tuo tietynlaista turvaa, mun tuo märkäpuku ei ole varsinaisesti triathlonpuku vaan vesiurheilupuku. Mutta kyllä meinasin sen kanssa mennä, ilman en oikein uskalla. :/ Kuhan uinnista selviän niin uskon muistakin selviäväni. Startti on klo 11. Hartsporttia oon juonu ennenkin sitä ajattelin pyöräilyyn ottaa ja energiageeliä oon kokeillu kerran. Lähden oikeastaan ”kylmiltään” tätä suorittamaan, eli en ole tätä varten treenannut mitenkään (aika huonolta varmaan kuullostaa). Mutta lähden vain haastamaan itseni ilman aikatavoitteita. Kiitos neuvoista ja tsempistä, sitä tarvitaan! 🙂

    • Sitten ilman muuta märkäpuvulla. 🙂 Ei kuulosta ollenkaan huonolta, noin on ihan hyvä aloittaa. Varoitan vaan, että kipinän siitä saa. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta