Missä mun pakara?!

Mäkin joudun nyt puhumaan pakaroista ja niiden treenaamisesta, vaikka oon yrittänyt vältellä tätä blogien magneettiaihetta. 😀 Ja tulossa myös muutama treenikuva. Kääk, mihin menee Ninnin Energianurkkaus nyt ja syksyn aikana! 😀

No joo, vakavasti puhuen.. Aina kun mulla on jotain ongelmaa, niin se on vasemmassa jalassa. On ollut juoksijanpolvea, penikkaa ja iskiasvaivaa. On ollut oikeaa jalkaa enemmän itb-jänteen kireyttä, lonkankoukistajan kireyttä (esti pitkään juoksemisen), reiden kireyttä ja pohkeen kireyttä. Muutaman kerran vuodessa on selkäkramppia.

Oli jälleen todella hyvä uintitreeni!
Oli jälleen todella hyvä uintitreeni!

Nyt pari viime kuukautta olen lepuuttanut säärtä ja pohjetta, ja uinti on ollut se ykköslaji. Pyöräily alkuun pois pelistä, ja juoksu vieläkin muutamia kokeiluja lukuunottamatta.

Kävin perjantaina juoksemassa pari kilometriä, lauantaina ja sunnuntaina pyöräilemässä molempina päivinä rauhallisesti vajaat kaksi tuntia. Vasenta pohjetta kiristi jälleen. Tiistaina olin kuntosalilla, niin keskiviikkona vasen taka- ja sisäreisi olivat paljon kireämpiä kuin oikeat. Vaikka tein vain jalkaprässiä ja yhden jalan takareisi-pakaralaitteella. En mä oikeesti tiiä noitten laitteitten nimiä. 😀 No joka tapauksessa tein yhtä monta toistoa molemmille kintuille, ja vasemmasta jalasta sisä- ja takareisi ihan kireät. Aattelin, että tää ei oo normaalia. Miksi mun vasenta jalkaa kiristää näin paljon, vaikka nyt ei oo ees juostukaan. Pohkeen kireys ei oo siis lähelläkään kesän luokkaa, ja kesällä ei näin paljon kiristänyt reisiä. Mutta sisäreiden kireydestä on ollut hieronnan yhteydessäkin usein puhetta.

Otin yhteyttä JPH Fysion fyssariin, Jari-Pekka Huippulaan. JP treenaa mun kanssa samassa tiimissä, ja sovittiin treffit eilen ennen uintia. Maailman paras valkku, MM-hopeamitalisti Kaitsu, oli palannut edellisenä päivänä Hawajilta ja oli taas vetämässä treeniä, niin lähdin yhteisiin uintitreeneihin Ylöjärvelle. Nähtiin siis JP:n kanssa ennen uintia ja hän tsekkas mikä tätä jalkaa oikein vaivaa. Moni fyssari on tsekannu mun jalkoja, kyykkyjä jne. Nyt ensimmäistä kertaa itse huomaan ihan selkeästi, että joku on vialla. Ei lihakset voi kuormittua näin eri tavalla, kun ui, pyöräilee ja käy salilla.

Lihaksen paikannusta.
Lihaksen paikannusta, oikee tuntuu tältä, miksi ei vasen?

JP tsekkas kyykyt, niin kahden jalan kuin yhden jalan kyykytkin. Teen ne aina peilin edessä, että polvi menee varmasti suoraan. Ja usein mulla kiristää säärtä kyykätessä. Sain siihen hyvän ohjeen työntää polvea ulospäin, jolloin säären kiristäminen häipyi! Kyykyt näyttivät tasapainoisilta, joten mitään polven pettämistä tms. ei ollut.

Sitten pakaroihin. Makasin vatsallani patjalla ja nostin jalkaa ilmaan. Huomasin siinä kohtaa, että vasemmassa jalassa tuntuu reidessä, oikeassa ei. Sen jälkeen kun JP totesi, että mulla on ison pakaralihaksen heikkoutta ja pyysi jännittämään pakaran tiettyä kohtaa. Se oli uskomattoman vaikeaa. Siis jos mä jännitän nyt pakaraa, niin kyllä lihakset jännittyy. Mutta kolmesta pakaralihaksesta yksi ei aktivoidu ja se on iso pakaralihas. Ei sitä huomaa näin. Jouduin monta kertaa keskittymään, että sain isoon pakaralihakseen jännitystä. Tajusin ja huomasin eron, kun JP siitä mulle sanoi.

Kompensoin ison pakaralihaksen heikkoutta reisilihaksilla, ja siksi ne on nyt kuormittunut niin paljon. En tiedä miksi tätä ei oo koskaan kukaan huomannut ennemmin. Onko ollut tärkeää vain keskimmäisen pakaralihaksen löytyminen, sitä kun pidetään tärkeänä ja onko iso pakaralihas ollut itsestäänselvyys? Vai onko se tämän treenihiljaisuuden aikana veltostunut entistä enemmän? Ettei saa enää sitäkään vähää siihen kontaktia. Onko jotain hermotusongelmaa?

No olkoon mitä on, mutta siinä on nyt syy mun vasemman jalan vaivoille!

Kun se tunne vaan pysyisi siellä pakarassa!
Kun se tunne vaan pysyisi siellä pakarassa!

Oon ettiny netistä aiheesta paljon nyt illan aikana tietoa, mutta oikeastaan vaan keskimmäisen pakaralihaksen heikkoudesta on kirjoitettu juttuja. Paljon vähemmän on ison pakaralihaksen heikkous tapetilla. Ehkä se ei tosiaan oo kovin normaalia, onhan se kuitenkin isoin pakaran lihaksista.

Nyt täytyy ostaa kehonhallintahihnat. TRX-liinat on sen verran kalliita, että yritän löytää jotkut halvemmat. Saa suositella hyviä! Tarkoitus on niiden avulla tehdä yhden jalan kyykkyjä, lisäksi treenaan nyt todella paljon kyykkyjä ja yritän vain ihan mahallani maatessa nostaa jalkaa ja löytää pakaralihaksen. Toistaiseksi se on todella vaikeaa! Ja siis kyykkyjä oon tehty ennenkin, mutten yhden jalan kyykkyjä ja niissäkin siis kompensoinut luultavasti todella paljon reidellä. Eli täytyisi niissäkin saada työ tehtyä pakaralihaksella kokonaan. Nyt siis kyykätään ja etsitään pakaraa!! 🙂

Btw, ehdin jo muutamien 6-8 asteen pakkasöiden jälkeen hihkua, että mun inhoamat hirvikärpäset ovat nyt kaikki tippuneet ja delanneet. Mitä vielä! Tänään koiramettälenkin jälkeen mussa oli neljä hirvikärpästä ja Nanossa kolme. Koirat on vielä kunnolla harjaamatta, joten luultavasti vielä löytyy. Niin inhottavaa!! Yäk! 😀

Ninni

10 vastausta artikkeliin “Missä mun pakara?!”

  1. Suosittelen Jungle Gym XT:tä hihnoiksi. Multa saa vaikka kokeiluun, jos epäröi.

  2. Ah kuulostaapa niin tutulta 😛 Itselläni tuo sama havainto tehtiin n. 2 vuotta sitten ja vieläkin on tekemistä asiassa. Onneksi jo parempaan päin. Kannattaa muuten muistaa, että se pakara menee ns ylikuntoon helposti jos alat nyt liikaa kuormittamaan just ja vain sitä. Eli kohtuus kaikessa ja kunnon kehonhuolto mukaan.

    Tällä herralla on oivaa asiaa:
    https://lihastohtori.wordpress.com/2012/11/13/pepputreeniopas-ii/

    • Kiitos viestistä! Voi apua, kaksi vuotta ja vieläkin tekemistä!! Ja ilman sun kommenttia oisin kyllä voinu innostuksissani tehdä kyykkyjä vaikka joka päivä. Ehkä täytyy nyt vähän rauhallisemmin ottaa. 😀 Pitääpäs tutustua Lihastohtorin juttuun tarkemmin! Kiitos! 🙂

      Minkälaisia ongelmia muuten sulla tuo on aiheuttanut? Ootko huomannu apua, kun pakaraa oot saanu paremmin käyttöön?

    • No mulla se suurin ongelmakohta sen johdosta on vahvemman jalan eli vasurin lonkankoukistajan kireys ja lonkanseudun oireilu muutenkin. Tuntuu välillä jopa et vasen jalka suorastaan laahautuu vaan perässä. On ollut vaikea saada räjähtävyyttä oikein mihinkään suoritukseen kun pakara ei toimi eli lonkan ojennus ei toimi optimaalisesti. Esim juoksussa ja loikissa sen huomaa parhaiten. Olisin varmasti voinut olla systemaattisempi ja kärsivällisempi pakara-aktivaatiotreeneissä. Ja pakaran käyttöä olisi pitänyt opetella tosi kevyillä painoilla ens alkuun. Nyt on kuitenkin menty jo paljon eteenpäin ja viimeisen puoli vuotta olen tehnyt huolellisemmin aktivaatiotreenejä. Venyttelyjä ja rullailuja pitäisi tehdä vielä säännöllisemmin. Sain kerran jo se pakaran ylikuntoonkin just liikaa treenaamalla just sitä, joten kokemuksen syvällä rintaäänellä: Malttia. Säännöllisesti ja fiksusti kannattaa sitä kuntoutusta tehdä ja kuunnella ammattilaisen neuvoja.

    • Kiitos! Mä oon nyt muistanu sut ja fyssarin ohjeet, enkä oo tehny joka päivä. 🙂

      Mullakin tuo vasen lonkankoukistaja on aina ollu paljon kireämpi kuin oikea, enkä oo ymmärtäny, että se syy on pakarassa. Tsemppiä Jaana kovasti!

  3. Mullakin on ollut pakara-aktivaatio-ongelmia (heh, mitä ongelmia mulla ei ole ollut). Aktivaatiota olen harjoitellut paljon esim. pilateslaitteilla, jotka ovat tähän ihan ykkösjuttuja, mutta niiden puutteessa esim. jalkaprässillä voi voi tehdä vähän samaa. Kevyt paino (mutta ei niin kevyt, että voisi tehdä 1000 toistoa), ja sitten kun työntää jalkoja suoriksi aktivoi ensin pakaran, sitten työntää ja ajatteleekin enemmän lonkan ojennusta kuin polven ojennusta. Takasinpäin sitten jarruttaen ja mietteet pakarassa.

    Toinen harjoitus on tämä https://www.youtube.com/watch?v=UWTAyGmuPdk, jota voi matkia jumppakuminauhalla (ovenkahvaan kiinni nauha ja pää oveen päin). Kannattaa tehdä ensin yhdellä jalalla ja tosi hitaasti. Ensin aktivoi pakaran, sitten painaa jalkaa alas. Polvi ei saisi olla lukossa. Itse tässä ei pakarat aktivoitunut aluksi ollenkaan, mutta nyt jo hitaassa vauhdissa automaattisesti.

    Aluksi jouduin tunnustelemaan käsillä, onko pakara aktiivinen (ei ollut), mutta pikkuhiljaa se siitä sitten alkoi sujumaan.

    • Ai sullakin!?! Tuli muuten heti mieleen, kun silloin rappusten jälkeisenä päivänä sanoit, että hyvä kun tuntuu pakaroissa. 😉 No ehkä tuntui keskimmäisessä, ehkä ei isossa lihaksessa. 😀

      Kaikista hankalinta on juuri nyt se, että saa ees sen pakaran aktivoitua. On niin vaikeeta. Mutta eiköhän se siitä. Pikkuongelmia kuitenkin nämä. 😉

      Kiitos liikevinkeistä, otetaan ohjelmaan!

  4. Hei!

    Mulla on tuo ihan sama ongelma. Toki taustalla on onnettomuus josta se on vuosien myötä kehittynyt. Tilanne ehti jo mennä aika pahaksikin ja mulla on 2 eri pari jalkaa, lantio hieman vinossa koko ajan. Ja tietysti jalka myös kiertää sisäänpäin ja liikerata on paljon rajoittuneempi.

    Silloin kun en ongelmaa vielä tuntenut sain muutamaan otteeseen kunnon issias kenotukset sillä, että tein mäkivetoja. Siinä erilainennlihastyö korostui, kun tukea ei löytynytkään takalistosta. Ja lisäksi jalkojen liikkuvuus oli ihan erilainen.

    Noita jalan nostoja mullekin määrättiin alkuun, sitten erilaisia takareiden aktivaatioita, koordinaatiokyykkyjä yhdellä jalalla ja ihan lantion nostoja ja lihasvoiman muuntelua kun lantio on yläasennossa.

    Nyt menossa 38. Rv ja raskaus on kyllä pahentanut vaivaa. Odotan innolla, että pääsen taas puurtamaan harjoitteiden parissa. Ja jään tietenkin mielenkiinnolla kuulostelemaan miten sun treenit edistyy! Kirjoittelehan lisää joskus aiheesta.

    • Hei, kiitos viestistä! 🙂 Aika paha tilanne kyllä sulla on ollut, ja harmittavasti raskaus vaikuttaa nyt negatiivisesti. No onneksi viikkoja on jo reilusti, toivottavasti heti alkaa helpostusta näkymään, kun vauva on syntynyt. Tsemppiä loppumetreille! 🙂 Mä kirjoittelen ehdottomasti lisää, hankalaa on vielä edes lihaksen löytäminen. Mutta eikö se tästä ajan kanssa helpota. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta