Tasoni triathlonharjoittelun alussa

Yksi lukijoista pyysi kirjoittamaan siitä, millainen oli kuntoni eri lajeissa, kun aloitin triathlontreenit.

1.8.2011 ilmoittauduin Aqua Plussan triathlonkouluun. Soitin ja kysyin onko mun kunnolla mahdollista tulla mukaan. Koulussa oli 15 tyyppiä, joista kymmenen jatkoi keväältä ja viisi oli aloittelijaa. Uinti oli nollassa, juoksua oli takana 2,5 vuotta ja pyörälenkkejä parin viikon verran. Triathlonkoulu alkoi syyskuun lopussa 2011. Onneksi sain seuraa toisesta aloittelijasta eli Jaanabasta. 🙂

Juoksu
14.1.2009 ostin juoksuvaatteet ja aloin käydä juoksulenkeillä säännöllisen epäsäännöllisesti. Toukokuussa 2010 Tukholmassa ensimmäinen maraton (5:18), vuonna 2011 siellä toinen (4:29). Kolmannen maratonin Juoksin Berliinissä syyskuussa 2011 juuri ennen triathlonkoulun alkua ajan 4:37, se oli vaikea juoksu mm. vähäisten kilsojen takia (jalkaongelmat). Puolimaraton kulki tuona syksynä aikaan 1:58.

Normilenkeillä vauhti oli 6:15-6:30 min/km . Pk-lenkit olivat aina pk2-tasolla. Kun kunto on kasvanut, niin oon huomannu, että treeneissä syke jää nykyään useimmiten pk1-tasolle. Kun ennen sellaiseen ei ollut mitään mahdollisuutta, ei päässyt niin hiljaa. 😀

Puolimaratonin ennätys on nykyään 1:51. Maratonia en oo juossut tuon Berliinin jälkeen. 7 minuuttia on lähtenyt neljässä vuodessa ja minuutit ovat koko ajan vaikeammassa.

Aqua Plussan treenileiriltä 4/2012.
Aqua Plussan treenileiriltä 4/2012.

Pyöräily
Ensimmäisen cyclocross-pyörän ostin heinäkuussa 2011. Kiitos Kipan vinkin, että sellaista kannattaa aatella hybridin sijaan. 🙂 Siihen lukkopolkimet ja sitten alkoi maantiepyöräily. Välillä lenkki kesti tunnin, välillä kaksi tai siltä väliltä.

Ensimmäinen pyörälenkki valmennustiimin ja triathlonkoulun kanssa oli lokakuussa. Keskisyke lenkillä oli yli 160 ja maksimisyke 197. Ei päässyt helpolla! 😀

Maastopyörän ostin sitten heti loka-marraskuussa. Sama Cube on edelleen tallissa. Cyclocross puolestaan päivittyi myöhemmin maantiepyörään ja vielä sen jälkeen triathlonpyörään.

Aqua Plussan treenileiriltä 4/2012.
Aqua Plussan treenileiriltä 4/2012.

Uinti
Vapaauintiahan en osannut ollenkaan. Päivänä, jolloin triathlonkouluun ilmoittauduin, uin 2km mummouintia (rintaa pää pinnalla) ja siihen meni aikaa 1h 11min. Jaksoin siis matkan uida, mutta aikaa tuhlaantui. Vaparia pääsin ensimmäiselle lippusiimalle asti eli vaivaiset 5 metriä!

Otettiin yhdessä Jaanaban kanssa Kaitsulta kaksi uinnin yksityistuntia heti elokuun alussa ennen kuin triathlonkoulu alkoi. Tehtiin aina 10-15m jotain harjoitetta ja sitten seis ja käännyttiin takaisin päätyyn. Kaitsu piti meitä hyvinä oppilaina. 😉 No olihan se alku haastavaa, ja lokakuussa onnistui 25 metrin uiminen putkeen, marraskuussa meni jo satanen. Sitten hengitys alkoikin luonnistua ja joulukuussa pulliksen kera ensimmäinen tonnin aika oli 21:40.

Siitä lähti uinnin opettelu ja nyt neljä vuotta sitten ollaan siinä pisteessä, että tekniikkaa yritetään parantaa koko ajan ja vauhtia saada lisää. Tonnin ennätys on nykyään 18:23.

Trikoulun treeneistä 10/2011.
Trikoulun treeneistä 10/2011.

UInnissa oon kehittynyt taidollisesti ja ajallisesti eniten, mutta lähtötaso olikin nolla. Juoksuvauhti ja pyörävauhti on kehittynyt, mutta eniten ehdottomasti niissä kestävyys. Sitä on tullu neljässä vuodessa huimasti. Jos en olisi triathlonkouluun mennyt, ja kulkenut Ylöjärvellä kolmena sunnuntaina kuukaudessa, niin en tiedä millä tasolla mun uinti nykyään olisikaan. Tai olisiko harrastus ees tällä tasolla. Sen verran motivoitunutta oli triathlonkoulun porukka ja valmentaja. Innostus vei mukanaan mutkin. Itse asiassa taitaa kaikki trikoulussa aikoinaan ollutta tyyppiä harrastaa lajia edelleen. 🙂

Uinti oli se, mikä eniten mietitytti. Sama taitaa olla suurimmalla osalla ihmisistä, jotka triathlonin aloittamista pohtii. Ja eipähän tuo mun lähtötaso muutenkaan mikään kummoinen ollut, ja silloin reilu neljä vuotta sitten aattelin, että triathlonin täysmatkan suorittajat ovat yli-ihmisiä. Nyt mulla on sellainen itellä takana, enkä todellakaan oo yli-ihminen. Normaali aikuisiällä liikunnasta innostunut ihminen vaan. Jos mä pystyn, niin jokainen pystyy! Ihan mihin vaan! 🙂

Ninni

13 vastausta artikkeliin “Tasoni triathlonharjoittelun alussa”

  1. Herranjee oon lukenu sun blogia kauan! Joskus ammoisina akoina tulit kotikonnuilla lenkillä vastaan mut enhän mä ny mitää uskaltanu tervehtiä 😀

    t: toinenkin sjokinen 😀

    • Luulen, että kovin moni ei oo noin kauaa matkassa mukana ollut! Kiitos sulle! 🙂 Ja jos joskus tuun vielä vastaan, niin pysäytä! 😉

  2. Itse en kyllä edes muista miten kauan olen näitä sun juttuja lukenut, varmaan neljä vuotta..?

    Onks toi uintikuva Tropiclandiasta? Näyttää tosi tutulta, oon varmasti ollut tuolla.

    • No neljä ja puoli niitä oon kirjoittanu, joten sen maksimissa. 🙂 Pitkään siis! Vielä onkin sun viimeisin lukematta, pitääkin muistaa tsekata! 🙂

      Se on Nokian Edenistä, siellä meillä oli välillä tekniikkaopetteluja lämpimässä kun kylpylä oli jo muilta suljettu.

  3. Raportoisin tekstissä olevasta asiavirheestä: sanot että et Berliinin jälkeen ole maratonia juossut, mutta eikös täyden matkan triathlon sisällä sellaisen hyvän lämmittelyn päätteeksi 😄

  4. Kiitos, kun täytit postaustoiveeni!

    Oli tosi kiva lukea tuosta näkövinkkelistä juttuja ja pohtia, millaisin eväin aikuiset harrastajaliikkujat tällaisiin vähän enemmän kunnianhimoisiin projekteihin lähtevät. Tuota lukiessa ei tunnu enää lainkaan niin mahdottomalta, että itsekin joskus vielä päätyisin kokeilemaan triathlonia!

    Huomaa kyllä myös, että valtavan ja päämäärätietoisen työn oot muutamassa vuodessa tehnyt ja tän blogin perusteella vieläpä kaikkiaan tosi positiivisella meiningillä. Sellaiselle on pakko nostaa hattua. 🙂

    • Ehdottomasti! Voi kiinnostaa monia muitakin, jotka ovat lajista kiinnostuneita. Nimittäin tosiaan ei oo ollu mitkään isot eväät mulla. 🙂 Ei muuta kuin kokeilemaan vaan!

      Positiivisen kautta. Treenaamisen pitää olla kivaa ja mitä kaikkea tämä on tullessaan tuonutkaan. Hieno laji, hienot ihmiset! 🙂

  5. Löysin sun blogin joskus viime kesänä kun aloin triathlonia tosissani miettiä. Olen piipahtanut täällä aina silloin tällöin pitkin syksyä lueskelemassa sun treeneistä. Tämä postaus oli todella mielenkiintoinen ja hyödyllinen koska olen itse aikalailla samassa pisteessä nyt. Syksyllä liityin kotikaupunkini Triathlon-seuraan ja aloitin sen kautta uimakoulun. Muut kaksi lajia meni aikalailla epäsäännöllisen säännöllisellä itsenäisellä treenillä, lähinnä spinning-tunneilla ja juoksumatolla. Nyt kuitenkin otin suuren askeleen ja ilmoittauduin kevääksi seuran treeniryhmään, jonka tavoitteena on pika- tai perusmatka kesäkuussa. Eli nyt alkaa kaikkien kolmen lajin tasainen treenaus + fysiikka tästä toukokuun loppuun. Hirvittää. Pelottaa. Jännittää. Ja samalla oon niin täpinöissäni tästä! Itseni tuntien tällainen ryhmä on mulle se paras vaihtoehto, koska tarvitsen sitä ryhmäpainetta ja kaveria potkimaan pyllylle. Myös tuo syksyn uimakoulu on osoittanut kuinka mahtavaa on treenata mitä tahansa lajia kun on ammattilainen ohjaamassa, kuinka paljon enemmän koko hommasta saa irti.

    Mitä matkoja sulla on takana tuon viime kesäisen Ironmanin lisäksi? Oletko kolunnut kaikki läpi vai skipannut joitain?

    • Apua, mitä tuossa on tapahtunut? En ole kukaan Jenna N. enkä tiedä miten sellaisen profiilin nimissä tuo kommentti on lähtenyt??

    • Olipas outo tuo kommenttijuttu. o_O Sain muokattua sun nimimerkin siihen ja otettua instagramin profiilin linkin siitä pois, vaikka sellaista profiilia ei kuitenkaan edes löytynyt. Kuva jäi.

      Kiva, kun oot löytäny tänne! Loistavaa, että oot löytäny triathlonseuran, uimakoulun ja treeniryhmän! 🙂 Ohjatuista treeneistä saa todellakin paremmin irti ja ne tekniikat saa haltuun paremmin. Se on tärkeintä aluksi, koska esimerkiksi uinnin väärää tekniikkaa on vaikea korjata myöhemmin.

      Mä oon menny matkat, lukuunottamatta mitään välimallin matkoja kuten ITUn pitkä matka. Tuolta Kisakalenteri-sivulta löytyy linkit kaikkiin kilpailuihin, jos haluat käydä tsekkailemassa esimerkiksi ekaa pikamatkan kisaani vuonna 2012. 😉

      Todella paljon tsemppiä treeneihin kohti ensi kesää! 🙂

  6. Nyt täytyy myöntää,että sain lisäpontta omiin harjoitteluihin ja kisaamaan tekee mieli. Kylläkin vain juoksua; elämäni toinen puolikas häämöttää toukokuussa ja täyspitkä näillä näkymin elo-syyskuussa. Triathlon kiinnostaisi mutta meillä on uimahalli rempassa,niin pitänee odotella ens vuoteen. Olen kyllä uinut paljonkin,mutta viime vuosina ollut hieman hiljaisempaa sillä saralla. Järvessä uintia voisi kokeilla,jos tulee vaan ihan hyvä kelinen kesä 🙂
    Tsemppiä treeneihin!

    • Loistavaa, että tämä antoi sulle jotain!! 🙂 Niin se vaan on, että melkoisen alusta mäkin oon lähteny. Ja toisaalta oon vieläkin, mutta paljon myös kehittynyt neljässä vuodessa. 🙂 Tsemppiä kovasti, niin treeneihin kuin puolimaratonille ja maratonillekin! Ja ehkä sä jotain keksit uinninkin suhteen. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta