Joulukuun kahdeskymmenes, Muutos100

Talvella treenataan lähes aina pimeässä..
Syksyllä ja talvella treenataan lähes aina pimeässä, siksi yksi pimeä ja sitä myöden huonolaatuinen kuva. 😀

Kaupallinen yhteistyö: MT Personal Training

Muutos 100 päättyi jo hetki sitten, ja nyt on aika tehdä yhteenveto tälle jaksolle. 🙂 Tämä oli melkoinen itsetutkistelumatka. Vaikka tunnen omaa syömiskäyttäytymistä, tiedän hiilari-, proteiini-, ja kalorifaktat, niin toteutus on aina ontunut niin laihduttamisen, tarpeeksi syömisen kuin terveellisen ruokavalionkin kanssa.

Tässä Muutoksessa jokainen syö kehon vaatiman määrän energiaa. Eli 100 kiloinen mies ja 60 kiloinen nainen ei molemmat mene 1500 kalorilla. Oikea energiamäärä lasketaan yksilöllisesti. Tähän Muutokseen kuuluu myös treeniohjeet, mutta koska mulla on oma treeniohjelma, niin noudatin sitä.

Paino tippui kolme kiloa heti alussa, mutta ei enää sen jälkeen, kun en mennyt vajailla kaloreilla. Oli vaikea pitää vajaita kaloreita, kun liikkuminen oli niin vähäistä jalan rasitusvamman takia, ja myös muista syistä motivaatiota sai hakea. Paino ja ulkonäkö ovat kuitenkin niin pieniä asioita tässä elämässä. Eihän oikeasti yhdellä viidellä kilolla ole mitään merkitystä.

Silti nyt kun treenaaminen on päässyt kunnolla jatkumaan, niin on tarkoitus taas kirjailla syömisiä ylös. Että saisin tarpeeksi energiaa, mutta että vajetta tulisi kuitenkin päivän energiakulutukseen nähden n. 100-300 kaloria. Haluan kuitenkin samalla kehittyäkin, enkä menettää lihaksia. Siksi suurilla kalorivajeilla ei voi aatellakaan olevan. Tarkoitus olisi, että paino tippuisi muutaman kilon kevääseen mennessä. Ihan vain kovemman juoksuvauhdin toivossa. 😉

Pakko tietenkin myöntää, että suklaan ja karkin myötä paino on kivunnu ylemmäksi, mihin sen Muutoksen aikana sain. Mutta tälle terveelliselle ruokavaliolle rakennan pohjan jatkossakin, mm. rasvan saanti on ollu liian vähäistä. Esimerkiksi saksanpähkinöitä välipalaksi, ne on hyviä rasvanlähteitä.

Oon myös tajunnut kuinka paljon syöminen on oikeasti päästä kiinni. Sehän ei oo kiinni mistään muusta kuin päästä, täysin psyykkistä koko juttu. Aionkin lainata kirjastosta henkiseen painonhallintaan liittyvää kirjallisuutta, aion tätä aihealuetta vielä tutkia lisää. Kiinnostaa tällaisena tunnesyöjänä ja hormonihirviösyöjänä kovastikin.

Mä kun oon todella huono kokki ja en ikinä jaksa/ehdi kokeilla mitään uusia reseptejä, niin kaikki uudet Muutos100-listalla saamamme ruuat olivat enemmän kuin tervetulleita. 😉 Ja kun ne käytännössä olivat vielä pakollisia, niin niitä oli testattava. Muuten ne olisivat jääneet vaan paperille ja paperi hautautunut jonnekin. Nyt esim. avokado on tullut ruokavalioon jäädäkseen, samoin banaanimunakkaat, siemenet. Nam! 🙂

Muutos 100 ei ole ainoastaan vaikuttanu muhun, vaan koko perheeseen. Lasten sokerijogurtit ovat jääneet kauppaan, tilalle vaihtuneet viilit ja rahkat. Maustamaton jogurtti ei jostain syystä heille maistu. Herkkupäivän ostoksetkin ovat usein olleet tätä luokkaa ihan lasten pyynnöstä. Eli sipsien rasvan tilalta rasvattomia ja sokerittomia maissinaksuja:

Toki edelleen myös on karkkia ja sipsiäkin, mutta jotenkin ilahduttaa, että karkkipäivänä kaupasta isänsä kanssa tulevat lapset tuovat maissinaksupussit mukanaan!

Tykkäsin Muutos100:ssa erityisesti hedelmien isosta määrästä. Todella hyviä hiilarinlähteitä! Ja onpahan päärynöistä tullut mun ja pojan herkkuja. Saati sitten kauden klementiinit, nam! Ihanaa, kun esimerkiksi avokadokalasalaattia tai iltapalarahkaa päärynällä ja marjoilla tekee mieli!

Kiire on pahasta. Kiireen myötä syömisten kanssa yrittää päästä nopeammalla ja tulee syötyä helppoa ja nopeaa. Tämä ärsyttää itseä, kun joku tekisikin aamupalat, välipalat, iltapalat ja ruuat valmiiksi, niin homma olisi paljon helpompaa!

Loppua kohden banaanimunakkaatkin oli aina ehjiä! ;)
Nykyään banaanimunakkaatkin on yleensä ehjiä! 😉

Tämähän ei siis oo ollut mikään dieetti, vaan ruokailutottumusten muuttamista. 100 päivää on siihen mun mielestä todella hyvän mittainen jakso. Siitä saa hyvät eväät, mutta jos on 20 vuotta syönyt samalla tavalla, niin ei sata päivää sitä muuta, vaan töitä muutoksen eteen on tehtävä sen jälkeenkin.

Mun muutos jatkuu vielä, ja veikkaan sen tarvivan vielä monta muutos satasta. Tavoitteena on stressitön ja rento, mutta terveellinen syöminen. Sisältää ihan normaalia ruokaa herkkupäivällä varustettuna. Eli sellainen, ettei tarvisi aina olla miettimässä painoa ja syömistä, sitähän mä oon nimittäin tehnyt vuosia. Toinen #Muutos100 voisi ihan hyvin startata tähän perään, tulisi tehtyä asioita, joita normaalisti arjessa ei tee. Tähän nimittäin kuului kaikenlaisia syömiseen liittymättömiäkin haasteita, kuten sänkyyn klo 22 meneminen, toisen kehuminen… Oli aina erilaisia viikkohaasteita. 🙂

Seuraava MT Personal Trainingin järjestämä Muutos100 alkaa muuten 11.1.2016. Täältä lisäinfoa. Tsekkaa ihmeessä, jos kiinnostaa!

Tarkoitus on käydä taas kehonkoostumusmittauksessa, kun saan itteni siihen kuosiin, että haluan sinne mennä. Edellinen mittaus on keväällä, ja sitä huonompia tuloksia en halua näytölle. 😉 Siksi täytyy vielä odottaa, eli tsekkailtava syömisiä ja treenien kuluttamaa energiamäärää.

Ninni

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta