Menkat kilpailuissa

Kirjoitan nyt aiheesta, joka koskee naisia, mutta mistä ei isoon ääneen huudella eikä yleisesti foorumeilla kysellä. Niinkin tavallinen juttu kuin menkat. Toisten mielestä ällöttävää, mutta niin se nyt vaan on, että jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että naisen hormonitoiminta nyt vaan sisältää tämän asian.

Mulla tämän kesän kisat osuu henkilökohtaisesti kierron kanssa tosi huonosti, ja ystävälle naureskelin ääneen, ettei oo kyllä treenitiimissä paljon aiheesta keskusteltu (oon porukassa ainut nainen).. 😀 Valmentajan kanssa oon kyllä keskustellut hormonien vaikutuksesta, vaikka Kaitsu mies onkin. Mun mielestä asia on luonnollinen, vaikka en mäkään nyt kaikille huutele, että nyt on kierron se ja se päivä. Kuten en niille tiimikavereillekaan. 😉

Ystävä sitten sanoi, että mitä jos kyselet naisilta ja bloggaat aiheesta. Tässä tulos.. 🙂

32 naista

Mulla on kasassa 32 naisen kokemuksia menkoista kisoissa ja treeneissä. Olisin voinut tehdä tarkkoja analyyseja palkkeineen ja ympyröineen, mutta koska Suomi on pieni maa ja piirit on pienet, enkä halua, että ketään pystyy tekstistä tunnistamaan, niin en sitä tehnyt. En kerro tarkkaa ikää, en kuinka lujaa menee tai kuinka lujaa harjoittelee, enkä montako puolimatkaa tai täysmatkaa on suorittanut. Tarkoitus on vaan koota yhteen naisten fiiliksiä ja kokemuksia aiheesta, sekä ehkä helpottaa jotain asiaa murehtinutta naista. Kaikilla naisilla on yksi yhteinen tekijä: Jokainen heistä on suorittanut vähintään puolimatkan, eli kokemusta on pitkästä suorituksesta.

Menkat kisassa

Naiset jakautuivat oikeastaan kahteen koulukuntaan. Toisten mielestä ehdottomasti pahempi tilanne oli, että kisa osuu juuri kierron viimeisille päiville ja toisten mielestä pahempi tilanne oli ensimmäiset vuotopäivät. Suurimmalla osalla menkat vaikuttavat suoritukseen. Muutama onnellinen oli porukassa, joihin ei vaikuttanut. Oikeastaan oli hyvin verrannollinen oireiden ja vuotojen määrään. Lisäksi siihen mennäänkö sprinttiä vai täysmatkaa, eli kuinka paljon pitää kropasta saada irti. Mitä lyhyempi matka ja korkeammat sykkeet, niin sen enemmän vaikutusta.

Pääkipua, mahakipua, vatsakrampit, maha sekaisin, huonoa fiilistä, syke korkeammalla, meno raskasta, normaalia väsyneempi, ei saa irti itestä samaa kuin normaalisti, löysä ja turvonnut olo, kroppaan kertyy nestettä.. Asioita, jotka vaikuttavat sitten negatiivisesti suoritukseen. Jos fyysisiä oireita ei isommin löytynyt, niin sitten vaikuttaa suoritukseen henkisesti, kun ajatukset ovat normaalia negatiivisempia. Toki löytyi yksi, joka oli tehnyt elämänsä kisankin menkkojen aikana! 🙂

”Toisaalta korvien välissä tapahtuu ne tärkeimmät asiat kisapäivänä ja itsellä kuukautisten aikana tahdon suhtautua turhan negatiivisesti asioihin ja itsensä ruoskiminen on vaikeampaa.”

Perusmatkalla tai saman pituisessa ja lyhyemmässä suorituksessa suojan vaihto ei ole tarpeen. Osa vaihtaa puolimatkalla T2:ssa eli juoksuvaihdossa, suurin osa ei. Suosituin suoja on tamponi, mutta myös kuukuppi oli osalla käytössä. Jos kisa osui loppuihin vuotopäiviin, niin vältettiin suojan käyttämistä. Kuivasta tamponista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Täysmatkalla oli isompia eroja. Minuutit eivät oo niin tärkeitä enää kuin puolimatkalla, ja vessakäyntejä tulee kuitenkin. T1-vaihtopussista mukaan pyöräilyyn, ja vessassa käydessä vaihto. T2-vaihtopussista ja heti vaihdossa vaihto, jolloin bajamajat ovat hygieenisempia kuin maratonin matkan varrella olevat! Lisäksi paidan taskussa juoksun aikana, tai huoltaja valmiina tarvittaessa antamaan juoksussa matkan varrella. Toinen haluaa joka tapauksessa vaihtaa, toinen odottaa siihen kohtaa, kun suoja alkaa falskaamaan.

Juoksuissa ohivuotoja tulee helpommin, mikä selittyy ihan pystyssä olemisella ja pomppimisella. Trihousujen säämiskävaippa onneksi imee ees osan! 😀

Hormonikierukan käyttäjillä kaikilla järjestäen on niukka vuoto tai ei vuotoa ollenkaan. Osa jopa ei huomaa menkkoja ollenkaan, osalla on kipuja, vaikka ei oo vuotoa. Jokainen hormonikierukan käyttäjä suositteli sitä ehdottomasti!

Tässä muutamia poimintoja vastauksista:

Jopa 20% näistä naisista olivat tehneet täysmatkan menkoissa. Miten voikaan osua yhteen vuoden tärkeimmistä päivistä?! 😀

Jos vastauksista tekee yhteenvedon, niin toimintatapa olisi kisassa seuraavanlainen:
– Musta alaosa
– Vaihda tamponi ennen starttia
– Täysmatkalla laita varatamponi pyörän eväspussukaan tai muovipakkauksessa pyöräilypaidan taskuun.
– Varaa tamponi T2-pussiin ja vaihda se täysmatkalla vaihdossa ja puolimatkalla tarvittaessa.
– Varaa huoltajalle varatamponi ja vaihda, kun alkaa falskaamaan tai painele loppumatka ilman.

Menkkojen vaikutus treeneihin

Tietysti samat oireet ovat treeneissä kuin kilpailuissakin, mutta silloin on valinnanvaraa, että minkä tyylistä treeniä tekee. Monen vastauksesta tuli ilmi se, että on vaikeuksia tehdä kovia treenejä. Joten ei ihme, että vaikuttaa jollain tapaa kisasuoritukseen.

Menkkojen siirtäminen

E-pillereiden käyttäjillä menkkojen siirtäminen on helppoa, ja useimmat heistä siirsivätkin menkat kisapäivältä pois. Osa taas kommentoi, että siirtäminen on turhaa, koska kivut ovat kovemmat kuin mitä olisi normaalisti menkkojen kera.

lainaukset3

Lisäksi yksi vastaajista kommentoi asiasta menkkojen ulkopuolelta, mutta jonka haluan vielä lisätä:

”Yllättävän monilla synnyttäneillä naisilla on ongelmia juostessa virtsankarkailun kanssa, mutta tämä on menkkoja huomattavasti arempi aihe. Rohkaisisin naisia puhumaan asiasta urologille! Itselleni on tehty TOT-nauhaleikkaus ja se on elämäni parhaimpia päätöksiä!”

Suuret kiitokset vielä kaikille vastanneille naisille yhteisesti!! 🙂

Ninni

20 vastausta artikkeliin “Menkat kilpailuissa”

    • Kiitos! 🙂 Itse kun näitä asioita on tullut mietittyä, niin toivon, että tämä auttaisi muita. 🙂

  1. Tosi tärkeä aihe, josta on itse asiassa hurjan vaikea löytää mitään tietoa. Tai siis menkkojen vaikutuksesta suorituskykyyn löytyy tutkimuksia mutta tuollaista käytännön neuvoa taas ei löydy.
    Voisit melkein tarjota tätä tutkimustasi johonkin kestävyysurheilun lehteen tai vastaavaan, niin hyviä vinkkejä tässä oli 🙂

    • Oot oikeassa, ettei hirveästi löydy. Jos jossain jutellaan, niin varmasti suljetuissa ryhmissä. 🙂
      Hih, ois aikamoista, jos mun ”tutkimus” lehteen pääsisi. 😀

  2. Joo, tämä oli todella hyvä juttu. On pitänyt kysyä aiheesta, mutta ”missä sitä kehtaisi”. 😉 Eikä asia kosketa tietenkään pelkästään triathlonisteja vaan kaikkia pidempiä urheilutapahtumia harrastavia. Eli kiitos täältäkin!

    • Ole hyvä! 🙂 Nimen kanssa voisi kysyäkin, mutta on eri asia kuinka moni nimellään vastaisi. Sitten taas jossain yleisillä palstoilla nimettomät vastaukset olisi ihan mitä sattuu, kun kaikenlaisia provoja mukana. Joo, ehdottomasti myös maratoneja, seikkailukisoja, ultria jne. mitä nyt mieleen tuleekaan.

  3. Kiitos tästä postauksesta! Ihana vihdoin lukea aiheesta mikä on ollut mielessä jo pidemmän aikaa, varsinkin kun triathlonura on alkanut vuosi sitten. Kisat eivät ole mulle ongelma, siirrän pillereillä ja olo on ihan normaali ja kivuton. Treenaamisen kanssa on enemmänkin ongelmia varsinkin uinnissa, juoksu japyöräily vielä menee. Kesällä avovesiuinti vielä menee menkoissa ilman tampoonia, ajoittaa vaan treenit niukille vuotopäiville. Hallikauden alkaessa on sitten enemmänkin ongelmaa kun uimaan pitäisi päästä mutta menkat estää sen, tampoonia en aio käyttää 😀 Viikko pitää olla sitten uimatta, tiukkaa tekee kun uinti on niin kivaa 😀

    • Hyvä, että sait jotain vastauksia tästä! 🙂 On se tietty aika paljon, jos kuukaudesta pitää olla yksi viikko aina uimatta. Uimarithan treenaavat menkkojen aikana, ja suurin osa triathlonisteistakin käy uimassa. Jos tamponia et käytä, niin miten olisi kuukuppi? Tai sitten vaan ui paljon muina viikkoina. 🙂

  4. Luulin jo kommentoineeni… Mutta siis hyödyllinen postaus!
    Itse vielä imetän, joten toivon että menkat ei ehdi alkaa ennen mun kisoja. Pahinta menkoissa on se olo, kun ei saa itsestään kunnolla irti. Olen huomannut saman, minkä moni ”kenttätutkimukseesi” vastanneista, että pk-treeni on ainoa vaihtoehto tuolloin.
    jos ne menkat nyt alkaa just kisoihin, ni taidan mennä ilman välineitä ja koitam vaan olla stressaamatta 😂.

    • Kiitos! Tuo on ehkä tärkein pointti, että yrittää olla niistä stressaamatta. Ja kun on vaan toimintatapa selvillä ennen kisaa, niin ajattelis, että sitten välttää suurimman osan stressistä. Sitä kun ei tosiaan siihen lisäksi enää tarvi. Pahinta mun mielestä on se, että kisaviikolla joka päivä odotat, että alkaako tänään. Ei, entä huomenna. Onko kisapäivänä kolmas, toka vai eka vuotopäivä.. 😉

  5. Itse en edes harrasta mitään kestävyyslajia ja koin tämän tekstin hyödylliseksi. Tässä oli hyviä vinkkejä. Omalla kohdalla reenit jää kokonaan välistä menkkojen aikaan, ainoat joita voi edes ajatella on kevyt kävely ja ratsastus. Kivut on sen verran kaameat.

    • Olipa kiva kuulla, että oli sullekin hyötyä. 🙂 Ne, joilla muuten kivut olivat olleet todella pahat ja runsas (jopa 9pv kestävä) vuoto, niin olivat hyötyneet hormonikierukasta huomattavasti! En huomannut tuota kirjoittaa, mutta nyt tuli mieleen, kun mainitsit.

  6. Hienon jutun olet kirjoittanut!
    Asiasta ei todellakaan puhuta, vaikka etenkin loppukierrolla on selkeä vaikutus suoritukseen. Maailmanluokan tennistähti jätti vastikään turnauksen kesken menkkojen takia ja siitä tuli melkoinen kohu, mutta jos ei kule niin ei kule😊Ikääntymisen myötä kierron vaihtelun vaikutukset vain voimistuvat, mikä voi olla lohdullistakin tietää, että kanssasisaretkin kärsivät samoista ongelmista.Lähes kaikilla yli 35- nelikymppisillä on enemmän tai vähemmän voimistuneita loppukierrolla mieliala ja jaksamattomuusongelmia, kannattaisiko harjoitusviikot rytmittääkin kuukautiskierron mukaan löysiin ja tehoviikkoihin? Pitkällä kokemuksella voi suositella kestävyysurheilevalle naiselle suomalaisten keksimää hormonikierukkaa, helpottaa kisakautta huomattavasti (ei sidonnaisuuksia kyseiseen firmaan)

    • Olipas kiva saada asiantuntijan kommenttikin joukkoon, kiitos! 🙂 On muuten loistava idea tuo, että rytmittäisi harjoitusviikot kierron mukaan!!

      Mun oli heti pakko googlata, että missä päin Suomea otat vastaan. 😉 Harmi, että sen verran kaukana.. Mulla henkilökohtaisesti ei oo hormonivalmisteita käytössä (sterilisaatio) ja hankaluutta aiheuttaa epäsäännöllinen kierto (yleensä 28-35 pv). On vaikea etukäteen tietää osuuko kisat mihin kohtaan kiertoa, ja tämä kesä sitten meneekin pahimmalla mahdollisella tavalla. Joten vaihtoehtoja tässä oonkin sitten miettinyt..

  7. Kiitos tästä mielenkiintoisesta tekstistä! Itse juuri taktikoin ja siirsin e-pillereillä kiertoa, ettei häiritse suoritusta.
    Olen saanut blogistasi paljon treenimotivaatiota ja ekaa kertaa olisin menossa kokeilumielessä sprinttimatkoille. Kuitenkin muutamat asiat mietityttää. (Jos laitan sprinttimatkalle märkkärin,) kuuluuko se ottaa pois uintiosuuden jälkeen? Ja laittaako kisaajat yleensä urheilurintaliivit valmiiksi märkkärin alle, ehtiikö niitä jotenkin vaihtamaan vai meneekö useimmat ilman? Itse ressaan kovasti, että miten saisin uintiosuuden jälkeen kunnon urheilurintaliivit päälle, kun tiedän että pyöräilystä eikä juoksemista tule mitään ilman kunnon tukea. Mutta sitten märät liivit alkavat nopeasti hankaamaan…

    • Joo, eli märkäpuvun alle laitetaan urheilurintsikat ja triathlonasu. Mutta voit laittaa pelkästään shortsit ja urheilurintsikat, ja vetää paidan päälle sitten vaihdossa. Ei oo oikein mitään paikkaa, missä vaatteet vaihtaa ja märälle iholle on muutenkin vaikea niitä laittaa. Ne kuivuu pyörän päällä nopeasti, joten ei juostessa sitten hankaa. Ja mulla on ainakin pakko olla kunnon tuki, muuten juoksu sattuu. Tsemppiä! 🙂

  8. Kuukuppi on treenatessa ja urheillassa paras vaihtoehto. Ainakin itse olen tullut siihen tulokseen. Jos ei olekaan tarkkaa vuodon alkamispäivää tiedossa voi kupin lykätä ineen ja tarpeen tullen sitten tyhjentää. Ei tunnu ei hierrä ei hankaa. Ehkä alkuun voi vaatia hieman totuttelua laittamisen tms suhteen mutta tää on kyl paras keksintö mitä on. (Ja ei, en ole mitenkään osallinen minkään kuukuppifirman kanssa).

    • Kuulostaa hyvältä! Täytyy kyllä ehdottomasti itekin ostaa ja testata, kun kaikki käyttäjät sitä kehuu. 🙂

  9. Kuukupille kanssa isot suositukset! Paras keksintö sitten pyörän, oikeasti! 😀 ei tunnu kuivana inhottavalta toisin kuin tamponi.
    Itsellä on onneksi onnettomat 2-3päivän menkat, joista ensimmäisenä päivänä en menisi halliin, luonnonveteen mustissa kyllä. Enemmän on henkistä huvittamattomuutta ilmassa…
    Todella hyvä keskustelun avaus! Etenkin kun yksi kolmesta tosiaan vaatii naisilta enemmän suunnittelua suojauksen suhteen 😉

    • En oo kuullut kyllä kenenkään kuukupin käyttäjän sitä moittivan! Taitaa tosiaan olla loistava keksintö! 🙂 Testaukseen siis!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta