Pyörätesti perseelleen

Kävin viime viikon tiistaina Wattbike-testissä hakemassa itselleni talveksi pyöräilyyn sykerajat. Paikka JPH Fysio, Häijää. Testaaja Aqua Plussan Kaitsu ja apurina Tuuli. Aqua Plus järjestää juoksutestiä, pyörätestiä sekä yhdistelmätestiä. Testit tehdään aina sisätiloissa juoksumatolla/Wattbikella samoissa olosuhteissa.

Mä kävin kesällä juoksutestissä, kun halusin juoksuun sykerajat. Mulla pyörän jälkeen on monesti sykkeet alhaalla, joten se oli syy juoksutestin valintaan yhdistelmätestin sijaan. Tarkoitus oli loppukesästä tehdä yhdistelmätesti, mutta se jäi kovien treeniviikkojen myötä. Edellinen pyörätesti oli kesäkuulta 2015, eli 2,5 viikkoa ennen Frankfurtin ironmania.

Kuva FTP-testistä keväältä.
Kuva FTP-testistä keväältä.

Lähdin vähän takki auki testiin. Aattelin, että kyllä mulla nyt on kunto parantunut 1,5 vuodessa. En ottanut huomioon ajankohtaa. Toisessa kesän parhaassa kunnossa ja toisessa syksyn alkutilanteessa, kun ei ole kolmeen kuukauteen ollut kovia pyörätreenejä. Takana oli kolme huonoa yötä, ja pitkästä aikaa myös viikonloppuna pitkät pk2-treenit, kuten eka juoksupitkis koko syksyyn. Mm. su-ma yön unipätkät oli korkeintaan 2h, kun täytyi käydä tyttären verensokereita mittailemassa. Enkä saanut ma-ti tätä huonoa yötä korvattua suunnittelemallani tavalla. Vaikka tiedostin kropan väsymyksen, niin siltikin aattelin, että kunto on parempi kuin 1,5 vuotta sitten.

Heti alkuverran sykkeet paukuttivat sellaisia lukemia, että tiesin sen tietävän kaikkea muuta kuin hyvää. Laktaatit vetivät myös yläkanttiin edelliseen testiin nähden. Lopulta lukemat olivat mitä olivat, mutta kuulemma hyvä, että sain kolme täyttä kuormaa vielä anakynnyksen jälkeen! Jotain hyvää siis! 🙂

Kaitsu otti huomioon tämän ja edellisen testin, ja rakensi niistä mulle sykerajat ja kynnykset. Eli ei tiputtanut tehoja sykkeisiin nähden niin paljon kuin testituloksen mukaan olisi pitänyt. Uusitaan testi maaliskuussa ennen Lanzaroten treenileiriä, ja yhdistelmätesti tehdään kesällä.

Kyllähän nää harmitti, mutta ei auta. Totuus on se, että olin viime kesänä paremmassa kunnossa kuin 2015 kesällä. Ja oon nyt paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten.

Vasemmalla kesäkuu 2015, oikealla marraskuu 2016. Kööpenhaminan ironmanin keskiwatit oli 140.
Vasemmalla kesäkuu 2015, oikealla marraskuu 2016. Kööpenhaminan ironmanin keskiwatit oli 140.

Lopussa tsekattiin juoksutekniikkaa matolla.. Hienoa oli kuulla, että juoksu näyttää taas pykälän paremmalta. Mutta yksi parannettava asia tuli ilmi: Nilkka saisi olla rennompi jalan tullessa eteen. Mulla on 90 asteen koukussa.

Testin jälkeen kävin juoksemassa yhteistreenissä Pyynikillä. On kiva, kun löytyy omanvauhtista juoksuseuraa. Kun vaikka yhteistreenistä on kyse, niin kaikki eivät voi juosta samaa vauhtia. Toisille se olisi liian hiljaa ja toisille liian kovaa, jokaisen pitää kuitenkin kehittyä. 11,5km ja 200 nousumetriä, hienoa hyvässä seurassa! 🙂

Onneksi loppuviikko meni vähän paremmin, uin 1900m testiuinnin märkäpuvulla hallissa uuteen ennätysaikaan 30:44. Viime helmikuussa se meni 31:16. Lisäksi 10km testijuoksu vk2-sykkeillä jopa 5:09min/km vauhtia (51:35). Juoksu on ollut koko syksyn tahmeaa, joten olin todella tyytyväinen, että sain tuon verran kropasta irti. Ollaan kuitenkin pitemmällä ja hyvässä tahdissa verraten viime syksyyn.

Tuo pyörätesti tosiaan harmitti, ja viikon verran tuossa pohdin ja päätin vuokrata itelleni talveksi wattbiken! Nyt laitetaan pyöräjalat ja watit kohdilleen! 😉

Ninni

2 vastausta artikkeliin “Pyörätesti perseelleen”

  1. Mietin, että etkös sä näkisi watit traineristakin? Mä olen polkenut syksyn treenejä omalla pyörällä (siis trainerissa) ja tykännyt tosi paljon. Asento ja ajotuntuma on rahtusen parempi kuin wattbikella, vaikka hyvä se on tietty silläkin. Watit mulla on omassa pyörässä noin 10 pykälää matalammat kuin wattbikessa (pro), mutta treeneissä sillä ei ole väliä, kun asian tietää ja suhteuttaa treenitehoihin.

    • Joo, näkisin. On vain pari muttaa. 😀 Mulla on 5 vuotta vanha halpistraineri, ja musta tuntuu, että hajotan pyörän siinä polkiessa. Sisätreenit jäi viime talvenakin todella vähäisiksi, vain pari kertaa poljin trainerilla. Nyt en oo vielä pyörää ees siihen kiinni laittanut, vaikka lyhyitä sisätreenejä ohjelmassa on ollut. Pitäis ostaa uusi traineri, enkä tiedä millaisen ostaisin. Mulla on myös wattimittaus takanavassa, enkä haluaisi kuluttaa tuota mun hyvää vannetta, niin traineri pitäisi siis olla suoravetotraineri wattimittauksella.

      Päädyin nyt sitten tuohon wattbiken vuokraukseen. Jos se motivoisi tekemään sisäpyörätreenit kunnolla ja pyörä pysyi ehjänä. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta