Mieletöntä treenipäivää varjostaa verikoetulokset

Kuten ennemmin mainitsin tästä viikosta ja siitä, että vähän testaillaan kroppaa ennen Lanzaroten leiriä. Keskiviikko ja eilinen päivä oli treeniohjelmassa lepoa, mutta töissä meillä oli tiimipäivä ja oltiin kuntonyrkkeilemässä Pulssissa. Luonteeltani oon sellainen, että sen teen aina täysillä ja nyt jouduin kyllä miettimään koko tunnin, että iisisti, iisisti, kun huomenna on 1h uinticooper valkun peesissä. Olin mukana kaikessa, mutta en löynyt täysillä.

Kuva JP Huippula.

Tänään heräsin, ja totesin, että koko käsivarren lihakset ovat kipeät ja selästä oikea puoli, kun tuli löytyä enemmän oikeaa yläkoukkua kuin vasenta. Mietin, että heitän Kaitsulle viestin, että en lähde, kun näillä käsillä ei enkkoja uida. Päätin kuitenkin, että lähden, kun oma moka tämä oli. 😉 Niinpä suuntasin autoni kohti Sastamalaa ja pientä Kiikan uimahallia.

Siellä oli porukkaa, josta osa ui tunnin aikana niin pitkälle, kun pääsi. Sitten meitä oli muutama, jotka lähti uimaan 3,8km Kaitsun peesissä. Oon sanonut Kaitsulle, että se puolen tunnin alitus 1900m matkalla haluaisin. En oo uinut sitä peesissä ikinä, aina vain yksin. Menoksi, 1900m kilahti aikaan 29:41. Pikainen vesihörppy pullosta, ja homma jatkui. Kerran kuussa Kiikassa on sunnuntai, jolloin altaan vesi on lämmitetty. Lämmitys oli ehtinyt olla kaksi tuntia päällä, ja toinen pää altaasta oli ihan lämmintä vettä. Hirveetä, mieluummin ois uinu koko ajan toisessa päässä. 😀 Sai kyllä tehdä tosissaan töitä viimeiset 800m. Olin ihan varma, että tuun tippumaan peesistä. Mutta niin vaan pysyin mukana ja alle tuntiin tultiin! 59:21. Jee!! Sen verran hieno aika, että seuraava kertaa saa odotella aika pitkään. 😉 Kaksi vuotta sitten oon viimeksi matkan Kaitsun peesissä uinut aikaan 1:05:00.

Väsynyt, mutta tyytyväinen! 😀
Kuva JP Huippula.

Kolmen tunnin palauttelu, josta yli kaksi tuntia autossa, ja sitten juoksupitkikselle siskon kanssa. Tuntui hyvältä, vaikka alla oli jo tunnin kova uinti. 21,1km tuli juostua 2:06:34. Keskisyke pk2 157 ja vauhti tasan 6:00. Ensimmäinen pitkis tänä vuonna!

Ensin kaikki iloiset asiat, ja sitten niihin vähän ikävimpiin juttuihin. Torstaina mulla oli verikokeet. D-vitamiini oli noussut 31 pykälää, ollen nyt melkein alaviitearvossa. Mutta rauta oli laskenut. Varastorauta eli ferritiini nousi tammikuusta helmikuuhun, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana on laskenut. En tiedä syytä. Olen syönyt koko ajan 200mg rautaa. Oon syönyt töissäkin pelkästään omia eväitä, en oo käynyt lounaalla missään. Oon halunnut varmistaa, että gluteenia ei tule vahingossa mistään. Vaihdan nyt kokonaan nestemäiseen rautaan, ja tiistaina on työterveyslääkäri. En tiedä onko edessä tähystys, vähä pahoin pelkään. On varmaan tsekattava onko ohutsuoli kunnossa.

Viime aikojen verikokeita. Luin jostain, että fS-Fe pitäisi olla yli 20, että immuunijärjestelmä toimii tehokkaasti.

Tietenkin pääasia on, että mulla on huomattavasti parempi olo nyt kuin mitä kaksi ja kolme kuukautta sitten. D-vitamiinia kun aloitin syömään vahvaa annosta, niin pirteys nousi ihan silmissä. En tiedä mitä mun rauta-arvot ovat olleet vuosi, kaksi tai kymmenen vuotta sitten. Mutta tietenkin jotain pitää tehdä, että ne tältä tasolta nousee. Alle 30 ferritiiniarvo on selkeä raudanpuute. Sen olisi urheilulääkärin mukaan oltava 50, mielellään 75. Oon nukkunut nyt viikon todella hyvin. Lupa 6h työpäiviin vaikutti näköjään kuitenkin mieleen ja kroppaan, enkä oo nyt valvonut aamuöitä! Ei tarvitse murehtia paljonko on aikaa nukkua. 🙂

Ninni

13 vastausta artikkeliin “Mieletöntä treenipäivää varjostaa verikoetulokset”

  1. Koko ohutsuolen tilanteen näkee vain kameratutkimuksella, eli nielaisemalla kapselikameran. Gastroskopiassa pääsee tilanteen näkemään vain alkuosasta ohutsuolta..

    • Oiskohan tuo kapselikamera helpompi kuin tähystys.. 😄 Lähinnä mietin, että jos ohutsuolen nukka ei oo kunnossa.

  2. Hei! Itselläni on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Olo huonontunut tasaisesti ja julkiselta puolelta en saanut verikokeisiin lähetettä. Kävin siis ottamassa omaan piikkiini raudan varastoarvot. Minulla ferritiini 9. Menin sitten julkiselle näyttämään näitä tuloksia ja ei kuulemma mitään vikaa, koska hemogloniini 128 eli viitteissä. Kävin sitten yksityisellä lääkärillä, jonka mielestä arvot myös ihan hyvät. Sanoi, että voisin erästä nestemäistä rautavalmistetta käyttää pari kuukautta, jos haluan. Katsoin niin hänen määräämässään annoksessa 18mg rautaa, niillä ei arvoja paljon hilata ylöspäin.

    Sitten asiaan: ymmärsinkö oikein, että raudan takia et syö gluteenia? Miksi? Itse asun keliaakikon kanssa niin kotona ei juuri gluteenia tule syötyä mutta muualla kyllä, jos tarjolla on. Tämä siis kiinnostaa kovasti, onko suurestikin gluteenin välttämämisellä hyötyä (raudan imeytymiseen?)?

    • Mulla on keliakia ollut vuodesta 2000 lähtien ja siksi oon gluteenittomalla. Pelkään, että oon saanu useasti jostain gluteenia ja siksi omat eväät.

      Oon vielä ymmärtänyt, että jos on vajaatoiminta, niin olisi entistä tärkeämpää saada varastorauta kuntoon. 80-100 arvoihin. Pitkä on matka molemmilla. Harmi, kun osa lääkäreistä katsoo vain viitearvoja, jotka ovat monien tutkimusten mukaan ihan perseestä suoraan sanottuna.

  3. kurjia noi verikokeet. itsellä varastorauta vähän viitteen alarajan yläpuolella ja kuulemma ihan riittävä,ei tarvetta lisärautaan.. joka lähtöön noita lääkäreitä 🙂 itse yritän tankkailla rautapitosta ruokaa mahdollisimman paljon jos se auttaisi myös sit tyroksiinia toimimaan paremmin,se kun ei tunnu imeytyvän. saanko kysyä paljon sä syöt deetä päivässä?

    • Jostain syystä en ollut huomannut tätä kommenttia ollenkaan. 🙁 Söin satasta tuolloin, sitten oli välillä tauolla ja D laski uudestaan alas (54), joten nyt oon taas kolme viikkoa syönyt satasta. Viikon päästä tiputan 50ug. Varastorauta oli kolme viikkoa sitten 38. Tsemppiä sinne! Toivottasti sun varastorauta on lähtenyt nousuun.

  4. Moikka!

    Oon kyllä lukenut näitä sun rauta-arvoista kertovia postauksia mielenkiinnolla. Itellä nimittäin myös matala ferrittiini, josta pitäis nyt ottaa kontrolli. Lisäksi mullakin on keliakia. Uneen nuo matalat arvot tuntuu vaikuttavan. :/ Kurjaa kun on tottunut siihen että olo energinen ja yhtäkkiä kaikki tuntuu vaan vaikealta aloittaa. Kiitos siis kun jaoit ja toivotaan että nestemäinen rauta ois tehokkaampi! Tsemppiä! 🙂

    • Hei, onpa ”kiva” kuulla, että sullakin vaikuttaa uneen. Siis, että joku muukin reagoi samalla tavalla. Tsemppiä kovasti ja toivotaan molemmille hyviä unia ja parempia arvoja!! 🙂

  5. Hieno uinti, tekee varmasti hyvää itseluottamukselle.

    Itse en kyllä voisi kuvitella uivani altaassa tuollaista matkaa putkeen ja varsinkaan puku päällä. Paljon yli 500m intervalleja ei kyllä tule edes täydellematkalle treenatessa, vissiin eri filosofia

    Niin ja toivottavasti verenkuva selkenee

    • Kiitos Sami! 🙂 Teki tässä vaiheessa kyllä hyvää. Siinä tulee kyllä tosi lämmin, mutta sitten sieltä pääsee pois. 😀 Välillä näitä pitkiä uinteja on, ja mukavia testejä ne on kyllä. Näkee missä mennään!

  6. Samanlaisten veriarvojen kanssa täälläkin kamppaillaan. Minulla ferritiini 14 (tavoite 14-150) ja sain työterveyslääkäriultä ohjeen, että ensin 4 kuukauden rautakuuri (käytössä hyvin imeytyvä Matofer, kolmen arvoinen rauta, joka imeytyy jo suussa) ja sitten vasta uuteen ferritiinitestiin. Nyt 2 kuukautta rautaa nautittu se 50 mg päivässä ja unet ovat menneet huomattavasti parempaan suuntaan, samanlaista yöheräilyä oli aikaisemmin muutama vuosi ja jo unilääkekin oli käytössä pitkään. Nyt en enää ole unilääkettä onneksi tarvinnut.

    Tsemppiä!

    • Otettinko sulta D-vitamiinia? Mulla ferritiini oli kolme viikkoa sitten 38, mutta D oli tippunut takaisin arvoon 54. Mieli oli vähän alakuloinen, ja tuli siksi käytyä tsekkaamassa arvot tässä kohtaa uudelleen. Onneksi tuo varastorauta oli vähän ees noussut, mutta ottaa kyllä aikansa. Mulla yöunet ovat palautuneet normaaleiksi. Tsemppiä kovasti! Kyllä kuopasta noustaan, mutta aikaa se ottaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 15
Tykkää jutusta