27km oma tärkeä testi tehty!

Vähän jopa jännitin tämän päivän 27km juoksua. Tai itse asiassa tämä oli ohjelmassa huomiselle, mutta ollaan pitkään Sannan kanssa haaveiltu Santavuoren pyörälenkistä ja kysytty Harria joskus vetämään vähän rauhallisemmalla vauhdilla se meille naisille. Niinpä akkalenkki on sitten huomenna! Kysyin Kaitsulta, että saanko poiketa ohjelmasta ja lähteä pitkikselle parin tunnin pyörälenkin sijaan, ja sain luvan!

No siskon kanssa lähdettiin tänään taivaltamaan tuota mun perinteistä Lakis-lenkkiä. Törnävä – Lakeuden risti – Teppo – Nurmon kirkko – Kiikku – Heikkilä – Keskusta – Törnävä. Toinen sisko lähti pyörällä meille huoltajaksi! Kyllä kelpaa, kun ei ite tarvi kantaa vettä mukana ja vielä säännöstellä kulutusta! Nyt meillä oli kolme pysähdystä: geeli + vesitauko. Tai sisko ei energiaa ottanut, juoksi pelkällä vedellä. 😀 Se kun meno on helppoa, niin mikäs siinä. 😉

Kirjailin ennemmin aikaisempien lenkkien vauhteja ylös, kun mietin, että mitä vauhteja sitä on menty:
15.03.2015: 2:41:19, 5:58min/km. Ei sykevyötä.
03.05.2015: 2:38:30, 5:52min/km. Syke 155.
20.03.2016: 2:34:37, 5:43min/km. Syke 161. Tasavauhtinen.
07.08.2016: 2:35:20, 5:46min/km. Syke 161. Nousevavauhtinen.

Tämä lenkki oli merkitty ohjelmaan muuksi kuin peruspekaksi, mutta koska mä en oo tänä vuonna pitkiksiä päässy juoksemaan, niin mä en lähtenyt tekemään kovavauhtista suoritusta. Pääasia, että saisin nyt ensin edes yhden puolimaratonia pitemmän juoksun. Otinkin tavoitteeksi viime kevään ajan, ja kattoa, että millaiset sykkeet saan. Tämä tavoite kumpusi viime viikonlopun 1,5h juoksun vauhdin ja sykkeiden perusteella.

Tuloksena 2:33:11, vauhti 5:40min/km ja keskisyke 162. Mikä tarkoittaa aerobista kynnystä. Kaksikymppiä meni helposti, mutta kyllä viimeiset viisi kilsaa tuntuivat jaloissa. Syke nousi vk:lle viimeisillä kahdella kilsalla, ja nosti samalla myös keskisykettä yhdellä. Tsekkasin nimittäin juuri ennemmin, että keskisyke on täsmälleen sama kuin viime vuoden Lakiksen lenkeillä.

Oon tosi tyytyväinen, että tämän talven jälkeen juoksu on nyt viime kevään tasolla ainakin pk:n osalta. Antaa luottoa tulevaan. Vauhti on ollut niin hidasta, että onhan se henkisesti syönyt, kun kunto on talven sairastelujen vuoksi tippunut. Mutta nyt fiilis on hyvä! 🙂

Poika oli mun vanhemmilla lenkin ajan, kun osa perheestä lähti jo lentopalloturnaukseen. Sainkin mukaani vielä lämpöisen ruuan salaatin kera, ja kotona ei tarvinnut lämmitellä jääkaapista vanhoja ruokia. Pikkuisen hyvää palvelua! 😉 Sitten lentopalloturnausta kattomaan, ja ehdittiinkin nähdä kolme peliä neljästä. 🙂 Täytyy sanoa, että hienosti kyllä on tyttöjen joukkue pärjännyt. Ensimmäistä vuotta C-tytöissä, jossa pelaa 133 joukkuetta. Lopullinen sijoitus on 17, kun tämän turnauksen nyt voittivat.

Ninni

2 vastausta artikkeliin “27km oma tärkeä testi tehty!”

  1. Moi! Kiva blogi sinulla ja eka kertaa kommentoin. Tykkään lukea juttujasi ja teet hommia isolla innolla! Joka kerta kuitenkin mietin, että teet treenit todella kovilla tehoilla! Aerobinen kynnys kuitenkin on jo pikkukovaa ja todella raskas lihaksistolle ja vaikuttaa kropan kuntoon. Oletko itse miettinyt tätä?

    • Kiitos Titti! 😊 Täytyy kyllä heti korjata, että suurin osa treeneistä tulee tehtyä peekoolla, ja melkeinpä vielä pk1. Mun tulee laitettua vaan oikeastaan tärkeistä treeneistä tänne syketietoja ja tarkempaa faktaa. Esim juuri keskiviikkona juoksin 6.8km ja keskisyke oli 144. Tavoite oli, ettei nouse kertaakaan 150 päälle. Näitä tallaisia on paljon, ja esimerkiksi kaikki pääsiäisen pyöräilyt oli pk. Pk1 muut paitsi maanantai oli pk1 ja pk2 rajalla. 😊 Eli se puoli on kyllä tiedossa ja kunnossa. Taitaa olla, että 80% pitää olla pk.

      Tuo eilinen pitkis oli tarkoituksella ja valmentajan ohjeistuksella enemmän kuin peruspitkis pk1:llä. Kuormittaa kroppaa ja siitä pitää myös sen mukaan palautua. 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta