Testeissä! #aquaplustestaus

Kävin jo pari viikkoa sitten uudella Aqua Plussan Testiasemalla testeissä. Tarkoitus oli tehdä ensimmäistä kertaa triahlontesti eli ensin pyörätesti ja päälle juoksutesti. Ennemmin olen tehnyt pelkän pyörän tai pelkän juoksun, jotka yksittäin kuormittavat tietenkin vähemmän ja yksittäisessä testissä lajin pystyy tekemään loppuun asti, sekä ilman toisen lajin kuormaa.

Mutta nyt siis triathlontestiä ja ensimmäistä kertaa maski päässä. Maski ei anna lisähappea, vaan mittaa hengityskaasuja. Mua etukäteen jännitti maskin mahdollinen ahdistaminen, mutta yllättävän vähän se lopulta ahdisti. Juoksussa viimeisillä minuuteilla olisin maskin kuumuuden takia halunnut pois, mutta happi ei sen vuoksi loppunut tai siltä ei siis tuntunut. Ainut, että maski päässä ei saa juotua vettä kesken testin.

Aqua Plus Testaus on siis tarkoitettu ihan kenelle vaan. Ei tarvitse olla Aqua Plussan valmennuksessa, voi olla minkä tasoinen urheilija vaan aloittelijasta ammattilaiseen. Paikalla ei ole ylimääräistä yleisöä, kuten esimerkiksi hallitesteissä on, ainoastaan päätestaaja Kaitsu ja assari Tuuli. Paikka eroaa suuresta osasta testiasemia siinä, että Kaitsu kommentoi testauksen aikana laktaatteja, sykettä ja menoa. Mistä mä tykkään, ettei testaaja oo vaan hiljaa ja itse on ihan pihalla mitä tapahtuu. Tarvittaessa Kaitsu pystyy myös räätälöimään kuormia kesken testin, että saadaan kynnykset selville. Tuonne on helppo mennä ihan kenen tahansa, suosittelen!

Ensin tehtiin kehonkoostumusmittaus. Kävin puntarilla ja asetuin makuuasentoon. Ranteisiin ja nilkkoihin piuhat, ja kone kävi kropan läpi. Tulos oli sitä mikä oli tiedossakin. Lihasmassaa on paljon ja rasvasta saa ottaa pois sen viitisen kiloa, mitä oon aatellutkin ja mikä on kisapaino ollutkin (lukuunottamatta viime kesää, jolloin 2 kiloa enemmän). Eli mulle sopiva olisi se 65-66kg, ja 60kg puolestaan on liian vähän. Tämä oli kyllä vähän huojentavaakin, koska välillä oon aatellut, että mun pitäisi painaa pituuteen nähden se n. 60kg.

Mulla on aikaisemmin pyörätestissä otettu aina 20w välein laktaatit, ja nyt sovittiin, että näin tehdään pyörän kanssa. Pyörällä mentiin 3 minsan kuorman nostoilla 220w asti. Olin tulostanut Frankfurt 2015 kesän, marraskuun 2016 ja maaliskuun 2017 pyörätestit, joihin Kaitsu pystyi testin aikana vertaamaan. Alusta asti näytti hyvältä, ja sain pidettyä laktaatit pitkään alle kahdessa. Oli kiva jatkaa testiä, kun näytti jo alkuun, että ollaan kesää 2015 paremmassa kunnossa. Tuo kesäkuun 2015 pyörätestin tulos on ollut mun paras tulos, kun kesällä 2016 ja 2017 ei testejä ole tehtykään. Maaliskuussa 2017 tehtiin testi talven sairastelujen jälkeen ennen Lanzarotelle lähtöä. Kaitsu kommentoi heti, että treeniwatteja täytyy nostaa. Sekä syke että hengitystiheys kertoivat, että vielä olisi ollut varaa nostaa tehoja. Mutta koska edessä oli vielä juoksutesti, niin pyörä jouduttiin jättämään tähän. Mä olisin halunnut sittenkin pelkän pyörän, että olisin saanu testata omat maksimit. 😀 Pyöräily on niin kivaa! No kai ny, kun se on mulle vahvinta. 😀

10min pyöräverra ja sitten juoksumatolle. Juoksumatolla 3min nostot ja laktaatit mitattiin anaerobiselle kynnykselle asti, ja sen jälkeen vauhtia nostettiin minuutin välein kunnes vahingossa juostessa huitasin maton stopp-painiketta. Se ei ollut tarkoitus, mutta en olisi enää pitkään jaksanut juostakaan. Tarkoitus oli hakea siis maksimihapenottoa. Testin alkuun seurattiin, että kuinka kauan laktaatit tippuu ennen kuin ne lähtevät uudelleen nousuun. Juoksutestin tulos oli heikompi kuin kesällä 2016 tehty testi, mikä ei yllättänyt. Ei huono tässä vaiheessa kautta, mutta olisin silti toivonut parempaa. Toki oli hyvin verrannollinen tämän hetken vauhteihin. Isoin hyöty mun kohdalla tuosta maskista oli se, että Kaitsu kommentoi mun hengityksen juoksussa olevan kovin pinnallista. Niinpä hän muistutteli palleahengityksessä sykkeen noustessa useasti, ja täytyy treeneissäkin kiinnittää siihen huomiota.

Sitten suihkuun ja syömään, ja vielä Aqua Plussan IM-tiimin 1,5h uintitreeneihin. Kotiin ajelinkin sitten kauhean pääkivun kera ja olin kyllä loppumatkasta väsynytkin. Nukahdin heti, kun omaan sänkyyn pääsin. 🙂

Käykää oikeasti kuntotesteissä. Se on tärkeää jokaiselle, että löytyy oikeat sykkeet/tehot, millä treenata. Aloittelija treenaa helposti liian kovaa ja pitempään liikkunut puolestaan liian hiljaa, ja siksi kehittyminen on hidasta. Lisäksi siinä näkee kunnon nousun. Kunpa itse olisin tajunnut käydä esimerkiksi pyörätestissä jo kuusi vuotta sitten. Juoksutestissä oon käynyt muutaman kerran hallissa 6x1000m, mutta se ei ole niin tarkka kuin matolla tehty. Kilometrin matkalla vauhti ei pysy välttämättä tasaisena ja loppua kohden hidastunut/kasvanut vauhti vaikuttaa myös sykkeeseen. Lisäksi hallissa itselleni tehtyjen testien tuloksissa aerobinen kynnys on paljon korkeampi kuin matolla tehdyissä. Osasyy on ollut suuri jännitys. Enää en hallitesteihin halua.

Mietin pitkään, että julkaisenko näitä mun tuloksia kuinka tarkasti. Aika monelle tulokset ovat hyvin henkilökohtaisia, eikä wateista, vauhdeista, laktaateista ja hengistykapasiteetistä puhuta. Mutta kuten Kaitsu palautteessa sanoo: ”Testissä huomaa, miten suuri ero sinulla on pyörässä ja juoksussa. Hengitysfrekvenssi eli ventilaatio oli heti alusta korkeampi kuin pyörällä missään vaiheessa.” Se, että saa rasva-aineenvaihdunnan liikkeelle ironmanilla juoksussa on aika kovan takana.

Tässä on siis faktaa, miksi pyörä kulkee ja juoksussa oon hidas. 😀 Alla olevasta taulukosta oon rajannut vähän mittaustuloksia pois. Lisäksi sain sykerajat tehoineen/vauhteineen, kirjallisen palautteen sekä koneen antaman palautteen käyrineen. Oon huomannut, että pyöräilyn jälkeen juoksussa sykkeet vähän laahaa, jos verrataan pelkkään juoksuun, ja se näkyy myös näissä. Aerobinen kynnys aina aiemmin on ollut 160 päälle.

Juoksussa VO2/kg oli 45,5 ml/Kg/min. Mikä on erinomainen ikätasoon verrattuna. No niin pitääkin näillä treeneillä. 😉 Tuohon luvun laskemiseen vaikuttaa siis paino, joten pelkästään kesän kisapainossa luku on parempi. Samantasoisilla miehillä luku on kuulemma n. 10ml/kg/min parempi.

Parempaa loppuvuotta kohti!

Alkuvuosi on ollut erilainen kuin mitä olen toivonut. Ei triathlonin suhteen, vaan kotiasioissa. Tapahtumia on ollut vähän liikaakin, joista osa on kuormittanut paljonkin. Suurimmasta mieltä painavasta asiasta en voi täällä tarkemmin puhua, mutta liittyy lapsen kehitysvammaan. Tytön nilkka joudutaan leikkaamaan uudelleen, molemmat koirat sairastelee, joista toisen kanssa mennään päivä kerrallaan kipulääkkeiden kera eteenpäin, miehen polvi tähystettiin… Tuossapa noita tapahtumia yhdelle kuukaudelle ihan riittävästi.

Noista johtuen muutamia treenejä on jäänyt välistä, mutta tärkeimmät on tullut tehtyä ja se on treenien kannalta pääasia. 🙂 Asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen, ja henkinen kuorma on otettava treeneissä huomioon.

Sitten hypätäänkin viime vuoden ongelmaan eli veriarvoihin. Jos joku ei oo lukenut vuoden takaisia tekstejä, niin sen verran taustoja, että keliakiadieetti petti syksyllä 2016 itsestä johtumattomista syistä ja vitamiinit eivät imeytyneet, koska ohutsuolen nukka oli vähäinen (tätä ei tutkittu, mutta todennäköisin syy). Tuloksena onnettomat veriarvot raudan ja mm. d-vitamiinin suhteen. Oireita oli paljon, ja treeneissä himmailtiin kolmisen kuukautta.

Söin 200mg rautaa ja 100ug D-vitamiinia joka päivä. Sain niillä arvot kevääksi nousemaan. En kuitenkaan tajunnut, että auringon paistaessa pitäisi jatkaa D:n syömistä ja matalan mielialan vuoksi mittautin arvot kesäkuussa uudelleen. Ja lokakuussa tsekkasin jälleen, jonka jälkeen oon syönyt jälleen D:tä ja rautaa. Mutta en näköjään tarpeeksi, arvot eivät ole hyvät!

Ferritiinin eli rautavarastojen pitäisi kaikilla olla yli 40, vaikka viitearvot ovat 10-150. Mulla, kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla, se pitäisi olla 80-100. Mun arvo oli nyt 22. Mulla ei ole raudanpuuteanemiaa (koodi D50), vaan sairastan aliravitsemustilaa nimeltä raudanpuute (koodi E61.1). Nämä nyt ihan itsellekin ylös, koska olen taas eilisen illan asioita selvitellyt. Lisäksi oon ihmetellyt, että miksi ferritiini laskee saavutetusta tilasta, niin sain siihenkin vastauksen Facen Raudanpuute-ryhmästä: Rauta lähtee tippumaan, kun varastot eivät ole ehtineet täyttyä kunnolla. Kun ne ovat oikeasti täynnä, niin ruokavalio saattaa jatkossa riittää. Tämä oli nyt tärkeä juttu, ja luultavasti vuosi 2018 menee kokonaan rautaa syödessä.

Oon ostanut dosetin apteekista, ja yritän muistaa syödä nyt reilun määrän rautaa. 100mg, mitä olen syönyt, ei riitä. Mulla kun on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin en voi ottaa rautaa aamulla. Enkä sitten myöskään magnesiumia illalla, jos otan raudan. Raudan kanssa ei saa ottaa maitotuotteitakaan, ja viime keväänähän olin maidottomalla. Ainut, että nyt kalsium-arvo oli 2.16, kun alaraja on 2.15. Joten täytyy miettiä, että aloitanko maidottoman vai en. Täytyy aikatauluttaa jälleen päivä pillereiden vuoksi. 😀

Se, miksi lähdin noita tsekkauttamaan, että oon ollut normaalia väsyneempi ja pitkät juoksulenkit vaativat päiväunet. Sitten menkkojen jälkeen on taas useita päiviä pää kipeä, eli kuten vuosi sitten. Siksi tuli mieleen käydä mittauttamassa arvot. Muut veriarvot näyttävät nyt hyvältä:

Mutta tilanne ei siis todellakaan ole samanlainen kuin vuosi sitten, ja pystyn treenaaman. Kun vain tiedostaa, että palautuminen ja kehittyminen ei ole nyt optimaalista. Siksi on entistä tärkeämpää kuunnella itseään ja seurata palautumista Emfit QS:n avulla. Tässä kohtaa voisin sanoa, että onneksi Taru on mua houkutellut Barcelonaan. Nimittäin se tosiaan on vasta 7.10. eli alkusyksystä eikä loppukesästä, ja näin ollen treeniaikaa on enemmän.

Niin, ja kun veriarvot ei ole kunnossa, niin nuo vaikuttaa myös aineenvaihduntaan. Olen ollut syömättä herkkuja marraskuun lopusta saakka ja seurannut syömisiä, mutta toistaiseksi ei paljon painossa näy.

Mutta olen kyllä treenannut kaikesta huolimatta ja hyvällä fiiliksellä! Ja vk-treenitkin on onnistuneet. Eijan kanssa olen käynyt juoksemassa mäkivetoja ja pitkiksiä. Mm. sunnuntaina 25km rauhallinen pitkis. Lähdettiin aamusta -20 asteen pakkasessa liikenteeseen. Lenkin aikana pakkanen lauhtui muutaman asteen, mutta viima puolestaan yltyi. Vähän oli jäykkää menoa ja lopuksi tuntui vähän keuhkoissa, mutta oikein hyvä lenkki oli. Ja mikä parasta, tuo taisi olla nyt neljäs yli 20km lenkki tälle talvelle.

Maastopyörällä en oikeastaan ole ajellut nyt, kun lunta on ollut ja hiihtämään on päässyt. Ohjelman lyhyemmät pyörätreenit olen tehnyt sisällä wattbikella.

Olen varannut Barcelonan ironmanin reissulle majoituksen sekä lennot. Eli siitä ei tarvi enää murehtia, ne on varattu ja kunnossa.

Viikon päästä menen uudelle Aqua Plussan testausasemalle Ylöjärvelle testiin. Ensimmäistä kertaa pyöräilen ja juoksen maski naamalla. Valmiiksi jo ahdistaa, ettei saa henkeä kunnolla. 😀 Jännä nähdä, että mitä alkukauden testitulokset kertoo, ja mitä ne kertoo sitten keväällä ja kesällä. 🙂

Riittäiskö tämä höpinä tällä kertaa.. Palataan taas, kun ehdin kirjoitella.