Treeneistä hyvää fiilistä!

Fitfashion-sivusto on ollut alhaalla tällä viikolla joka päivä. Katotaan saanko kirjoitettua tämän loppuun, ja pääsettekö lukemaan.

Joulukuussa pääsin tosiaan treenin makuun, ja samoin on jatkunut tammikuu. Ja myös Emfit-seurantalaite on sitä mieltä, että nyt on treenit aloitettu. Marraskuussa ihmettelin mun korkeita yön keskisykkeitä. Yön keskisykkeisiin vaikuttaa tietty yönaikaiset heräämiset ja nousemiset, mutta kun ne oli kymmentä enemmän kuin kesällä, niin aattelin, että on surkeeta. Mutta nyt ne on tippunut jo kivasti, joten treenaus näkyy kropassakin.

Yllä marraskuun lopun dataa, ja alla tältä viikolta.

Seinäjoella on ihanasti lunta, ja polut loistavassa kunnossa. Oon käynyt juoksemassa metsässä, mutta myös hiihtämässä. Mikäs sen parempaa liikuntaa kuin koko kropan hiihto.

Aqua Plussalla on tammileiri nyt menossa. Alkoi torstaina 10km juoksulla ja 40x100m lättpull uinnilla. Olin Ylöjärvellä mukana, ja tein perjantaina etänä töitä ja osallistuin myös perjantain treeneihin Pirkkahalliin. Vuorossa oli 6x1000m nousevavauhtinen juoksu. Molempien päivien treenit onnistui hyvin. Uinnissa pysyn jälleen hyvin porukan mukana, ainakin näin mun lempparivälineillä lättäreillä ja pulliksella. 🙂 Juoksutonnit meni 6:05, 5:39, 5:23, 5:14, 4:53 ja 4:32. Iso porukka jaettiin viiteen ryhmään, ja mä olin neljännessä. Saatiin porukalla pidettyä vauhti suurinpiirtein siinä missä piti ja viimeisen tonnin jokainen juoksi sen mitä pystyi. Lopetin siihen vauhtiin, mistä ykkösryhmä aloitti. 😀

Tänään hiihtelin kotimaisemissa 34km pertsaa. Ja huomenna on tarkoitus mennä juoksemaan Tampereelle perinteinen Pyhis eli Pyhäjärven ympäri. Siitä onkin jo 5,5 vuotta, kun olen viimeksi Pyhiksen ollut juoksemassa. Jos nyt muistan oikein. Oon yleensä tehnyt vastaavan 27km pitkiksen kotona.

Loppuverra metsäkävelyllä koirien ja kaverin kanssa. 🙂

Fiiliksiä ironmanin jälkeen

Hampurin ironman, kauden pääkisa, oli ja meni. Siitä on puhuttu kisaajien kesken, valmentajan kanssa ja tietysti monen tutun kanssa. Mitä enemmän aikaa kuluu, sen tyytyväisempi suoritukseen olen. Valmentajalta tuli melkein käsky olla tyytyväinen. 😀 Perustelutkin oli hyvät, kun oli pureutunut muutaman Aqua Plussalaisen pyörän dataan. Pyörähän mulla sieltä jäi hampaankoloon, mutta ei kuulemma tarvi. 😉

Selän vihoitteluun en syytä löytänyt, mutta normaalisti olen aina pyöräillyt ja uinut perjantaina. Nyt järvessä oli perjantaina uinti kielletty, ja pyöräilystä ei Hampurin keskustassa tullut mitään. Ajoin pari rinkiä hotellin parkkipaikalla testatakseni, että pyörässä on kaikki kokoamisen jälkeen ok. Juostiin porukalla hotellin kuntosalilla juoksumatoilla vartti. Lauantaina käytiin uimassa, toivottavasti en silloin saanut kylmää. Onneksi selkä ei kuitenkaan tuon enempää sunnuntaina vaivannut, tulipa aloitettua juoksu rauhassa. 🙂

Ironman Hamburg oli tehnyt kisavideon, jossa mäkin vilahdan vakavana kävellen kohti märkäpuvun vaihtoa ja starttia. On hieno video!

IRONMAN Hamburg 2017

❗️ Es war ein Fest! Schweis und Tränen fließen, aber ihr habt es geschafft! You are an IRONMAN! HIer sind eure Bilder.. Und wer auch im nächsten Jahr dabei sein will meldet sich besser schnell an 😉👉 Registrierung ist offen: ironman.com/hamburg

تم نشره بواسطة ‏‎IRONMAN Hamburg‎‏ في 22 أغسطس، 2017

On muuten pakko lisätä tähän kuva reitistä noin kilometrin matkalta, joka sisältää 9 junanradan ylitystä. Tuo kohta ajettiin kahteen kertaan, ja ne ei tosiaan tuohon loppuneet. Niitä on lisää ja paljon.

Mutta se olis nyt ylimenokausi päällänsä. Höntsäilyä lokakuun alkuun asti, jolloin alkaa uusi kausi ja tämä kausi laitetaan virallisesti pakettiin. Sunnuntaina kävin jo vähän maastopyörällä ajelemassa Sannan kanssa, ja oli kyllä kivaa. Lenkin keskisyke jotain 110 luokkaa, eli palauttavaa menoa.

Ainut, että muhun iski flunssa! Yleensä kurkkukipu kestää ensin muutaman päivän, mutta nyt se alkoi päivällä ja illalla oli niin kipeä, etten halunnut puhua ja nyt onkin sitten puolikuollut olo ja nenäliinoja kuluu. Toivottavasti menee yhtä nopeasti ohi, kun alkoikin. Viime vuonna olin täsmälleen samaan aikaan kipeä, silloin flunssa tuli heti Kööpenhaminan ironmanin päälle.

Ironman on kova rasitus kropalle, ja kahden edellisen jälkeen mulla on mennyt syksy juoksematta erinäisten kipujen ja tuntemusten vuoksi. Nyt siis kuulostelen kroppaa jälleen tarkasti, ja toivon parasta. Normaalit lihasjumit oli viime viikolla alkuviikosta, sitten tulehtui varvas ja reiden lähentäjään ilmestyi kipukohta. Nämä ovat helpottaneet, mutta tuon mun vasemman ja huonomman jalan kantapään ja sen nilkan palloluun välissä tuntuu välillä vihlontaa. Vasen pohje on kyllä kireämpi kuin oikea, ja toivon, että johtuu pohkeesta. Pelkään kuitenkin, että on joku isompi rasitusjuttu ja taas jää syksyn juoksukilsat. No tässä nyt ei kuitenkaan ole kuin reilu viikko vasta ironmanista, joten vähän kevyttä rullailua, venyttelyä ja kylmää, niin toivottavasti jalka on viikon tai kahden päästä yhtä hyvä kuin oikea! 🙂 Tärkeintä on saada kroppa palautumaan, ja treenit ovat toissijalla. Toki palautumiseen auttaa myös kevyet lenkit, mutta näin flunssan pahimpina päivinä niitä en toki tee.

Emfitissäkin pääsin jo sunnuntaina normaalille keskisykkeelle 61, mutta nyt sitten flunssan vuoksi nousi takaisin korkeammalle. Toki la ilta – su aamu lukemaa vääristää kyllä se, että nukkumaan mennessä unohdin ”punkkipannan” (miehen nimitys laitteesta 😀 ) virittää, ja yöllä yhdeltä herätessä sen laitoin. Siksi illan RMSSD on myös yli 60, se olisi ollut varmaan matalampi, jos en olisi jo levännyt paria tuntia. Flunssa syö kyllä päivän aikana mehut naisesta, sen näkee arvoistakin.