Kisakalenteri pohdinnassa

Niin siinä kävi, että joka keväinen flunssa saapui mullekin. Ensin kaksi lasta sairastui ja perjantaina iski kurkkukipu mullekin. Pe-la yö oli huono, heräsin usein kurkkukipuun. Lauantaina kävin vähän pyöräilemässä keskisykkeellä 113 eli kunhan vain sain vähän raitista ilmaa. Mutta sunnuntai ja maanantai on mennyt täysin levätessä, sunnuntaina aattelin vielä, että pääsen helpolla. Mutta viime yönä oon puolestaan yskinyt niin paljon, että klo 1.10 katsoin kelloa, että on varmasti jo pian aamu, kun oon niin usein jo herännyt. No seuraava herääminen 1.30 ja 1.50. Sen jälkeen jätin taas kellon katsomisen ja totesin, että yöstä tulee pitkä ja huono. Aamulla pää kipeä ja väsy, ja pitikin hetken miettiä toimistolle lähtemistä. Onneksi mulla oli kone kotona, ja tein etätyöpäivän.

Emfitissä näkyy huonot yö miinusmerkkisinä palautumisen kannalta, ja sykekäyrä on ylöspäin.

Tämä oli sellainen asia, mitä vähän pelkäsin. Viime vuonna huhtikuun alun flunssa teki ihan kunnon notkahduksen kuntoon, joka näkyi ihan Polarin juoksuindekseissäkin. Nyt kun ei tulisi samanlaista notkahdusta ja pääsisi pian taas treenaamaan. Kun on muutenkin vähän aikaa kauden päätavoitteeseen, niin ei millään haluaisi sairastaa. Sitä paitsi olihan todella tylsä viikonloppu, kun notkuin kolme päivää!! 😀

Mutta eipä tässä vaihtoehtoja oo muuta kuin sairastaa tauti pois ja sitten taas treenaillaan. 🙂  En kuitenkaan kolmen lapsen äitinä voi välttää kotona elämistä ja lasten lähellä olemista, joten vaikka menee sinkkiä ja flunssan oireiden ilmestyessä inkivääriä, niin kyllä ne taudit sieltä välillä kiinni nappaa.

Tässä sairastaessa on tullut mietittyä kisakalenteria. Kuten viime kesänä, niin kaikki kisat ovat vain treenejä Hampuria aatellen. Lyhyimmistä matkoista sekä juoksutapahtumasta haetaan vain vauhtia kroppaan lisää, sitä nimittäin tarvii saada. Peruskestävyyttä on jauhettu sen verran mitä on voitu, ja se varmasti on vuosien myötä ihan hyvällä mallilla. Mutta vauhti puuttuu. No nyt toki toukokuun ohjelmassa sitä lähdetään tekemään, ja kropan pitäisi sitä pystyä myös vastaanottamaan. Tässä nyt hahmotelmaa, katsotaan vähän kuntoa, että paljonko lopulta kisailen. Aqua Plus järjestää taas Supersprinttejä, joten niissä ainakin käyn. Ilmaisia ja sen verran lyhyitä rypistyksiä, että voi tehdä usein. 🙂

20.05. Yyteri Maraton, Pori. Puolimaraton.
17.06. SM-Sprintti, Vantaa?
01.07. Perusmatka, Vierumäki?
15.07. SM-Puolimatka, Joroinen.
13.08. Ironman Hamburg.

Puolimaraton taas Yyterissä, kuten parina aikaisempana vuonna. Tavoite on ollut jo pitkään alle 1:50, mutta en tiedä onko se realistinen tänä keväänä. Tämä on kuitenkin jo 2,5 viikon päästä, joten tästäkin on tulossa vain hyvä treeni ja aika on lopulta mikä on.

SM-Sprintti on ainut pikamatka, mikä on peesikieltokilpailu eli mihin voi osallistua triathlonpyörällä. Inhoan sprinttejä, mutta nämä kovilla sykkeillä tehdyt suoritukset tekee hyvää.

Perusmatkan haluaisin tehdä. Vierumäellä olin viime vuonna, ja pyöräreitti ei todellakaan ollut Pohjanmaan likan mieleen, mutta toisaalta viime vuoden keskeytyksen takia olisi kiva käydä siellä uudestaan. Ketjut siis meni viime vuonna ihan kahdeksikoksi ja matkaa ei pystynyt jatkamaan. Finntriathlonin kisa tämäkin.

Puolimatkalle Finntriathlon Joroisiin oon jo ilmoittautunut. Puolimatkan kisoja hyvissä ajoin ennen ironmania ei ole montaa, ja siksi tänne!

Kisakalenterin viilausta

Nyt löytyy kisakalenterista multakin koko sarja: pikamatka, perusmatka, puolimatka ja täysmatka.

Ensinnäkin voitin tällä viikolla Finntriathlonin facebook-sivulla osallistumisen Vierumäelle perusmatkan kisaan!! Jee! 🙂 Mä todella harvoin osallistun mihinkään arvontoihin. En koskaan tietenkään mihinkään Kahvitaukojen, Tykkää jos olet äiti, Mökki, Rantapallo jne. ryhmien arvontoihin, joissa pitää tykätä ja jakaa. Tällä viikollakin mm. nuo kaksi ensimmäistä on luvannu kaikille jakaneille aurinkolasit ilmaiseksi. 😀 Ja ihmiset menee näihin kerta toisensa jälkeen.

Enkä oikeastaan jaa ikinä minkään oikeiden firmojenkaan kuvia, että voisi voittaa jotain. No Finntriathlon on tietty oikea, ja riitti, kun kuvaa kommentoi, joten se oli mun juttu ja ylläri, ylläri olin yksi voittajista! Siitä tuli heinäkuun alkuun siis perusmatkan kisa. 2014 olin muuten paikan päällä seuraamassa kisaa, hienot on puitteet! Vesi kirkkaanvihreää! Mutta tuolta olikin sitten kamala mäki ylös! 😀

Kesäkuussa Suomessa on monta pikamatkan kisaa, mutta vain yksi löytyi, mihin pystyy osallistua triathlonpyörällä. Se on SM-kisa Himoksella. Muut ovat peesivapaita kisoja, mikä tarkoittaa sitä, että triathlonpyörällä ei saa ajaa (pitää olla kädet jarruilla koko ajan). Olisin mielelläni mennyt Vanajanlinnaan samana viikonloppuna Finntriathlonin kisaan, kun tuo SM-sprintti ei oo ihan mun juttu. Liian kova sarja tää N35-39 mulle! 😀 Mutta ajatuksena on kuitenkin vaan lopulta Kööpenhaminan ironman, johon on enää 99 päivää, ja kaikki treenit ja kisat kuitenkin kasvattaa kuntoa kohti kauden päätapahtumaa! 🙂

Samalla tässä yritän luoda itselleni rauhallisempaa fiilistä ens viikonloppua varten. Viikon päästä on Yyterimaraton, jossa juoksin viime vuonna kovalla treeniviikolla 1:51:16. Mulla on ollut tavoite ja se on alle 1:50. On sitten vaikka 1:49:59, mutta alle 1:50 kuitenkin. Ei se salaisuus oo, mutta eri asia on, että pystynkö siihen.. Tällä hetkellä mun juoksu ei kulje, eikä kulje uintikaan. Onneksi ees pyörä tuntuu hyvältä. Flunssan jälkeen en oo päässy samaan flowhun kuin ennen sitä, ja uintiin vaikuttaa lisäksi pyörällä kaatuminen, josta on nyt viisi viikkoa. Tosin ei sitä juoksun flowta vk-vauhdeissa ollut. 😀

Huomenna vuorossa on 20km juoksu, tiistaina 36km harkkatempo Pirkanmaan mäissä, joten ei ne jalat lauantaina ihan fressit oo. Mutta ei ollut viime vuonnakaan. Lisäksi ajan puolimaran alle saman 54km pyörälenkin, minkä viime vuonnakin. Parempikuntoiset ajaa 93km Häijäästä Yyteriin.

Niin, siis tuo 1:50 alitus vaatii 5:10min/km vauhtia ja se on mulle jo tosi kovaa vauhtia pitää tuon 21km. Joten katsotaan ens lauantaina kuinka naisen käy, tuleeko ennätystä vai ei. Mä vähän jo luovutin, mutta valmentaja ei, ja samalla muistutti kuinka näillä haetaan elokuulle vauhtia. Ja syksyllähän voi sitten lähteä hakemaan ennätystä tuoreimmallakin jaloilla. 🙂

Päivitin kisat nyt tuonne Kisakalenteria ja -tarinoita sivuille. Sitä löytyy kaikki edelliset kisat ja niiden raportitkin. Aika monelta vuodelta jo. 😀 Ensimmäisellä puolimaratonilla Vaasassa vuonna 2009 meni muuten aikaa 2:20.

♥♥♥

Taisi tuntua viime keväänäkin, että en ollut valmis kesän kisoihin. Niin tuntuu nytkin. Ehkä mä vaan odotan itteltäni liikoja! 😉