Pyörätestistä tehot Lanzaroten leirille

Kävin tiistaina Häijäällä Aqua Plussan pyörätestissä selvittämässä, että missä nyt mennään. Edelliset wattbikella tehtyjen testien tulokset ovat kesäkuulta 2015 eli 2,5 viikkoa ennen Frankfurtin ironmania sekä marraskuulta 2016. Kesällä 2016 tehtiin juoksutesti, ja ennen Köpiksen ironmania oli tarkoitus tehdä vielä yhdistelmätesti (pyörä+juoksu), mutta se jäi. Marraskuussa 2016 ajatuksena oli tsekata tehot talven treenejä varten.

Kesän 2015 tulos on siis sen vuoden parhaimman kunnon tulos, marraskuu 2016 testi on kolme kuukautta kisakauden jälkeen tehty. Tätä testiä varjosti kolme huonoa yötä, ja sovittiin jo silloin, että testi uusittaisiin ennen Lanzarotea. Nyt jälkikäteen harmittaa, ettei kesältä 2016 ole testiaineistoa. Olisi kiva tietää millaisilla wateilla mentiin elämäni parhaassa terässä. 🙂

Eilisen testin tulos on melkoista faktaa. Sellainen tulos, millainen treeni. Eli pk-alue on hyvä ja perusta on kunnossa. Mitä korkeammille wateille ja sykkeille mentiin, niin sitä vaikeampaa oli ja laktaatit eli maitohapot nousivat herkästi. Jäin 15-20W jälkeen aikaisemmasta. Mutta se ei ole mikään ihmekään, koska kovia pyörätreenejä ei ole tehty. No nyt aletaan sitten rakentamaan vauhtikestävyyttä tähän kroppaan. Jännä nähdä, että millaista kuntoa ja millaisia vauhteja kevät ja kesä tuo. Ehditäänkö tässä viime kesän kuntoon vai jäädäänkö siitä. Nyt vaan treenataan, ja tuleva kertoo. 🙂 Mutta viimeisen 3 minsan setin poljin kuitenkin paremmilla wateilla (+3) kuin ennemmin, jotain hyvää! 😉

Aina niistä wateista joku kyselee, tässä niitä nyt hetkeksi. 😀 Kaikki siis eri ajankohdassa, joten täysin ei voi vertaillakaan.

Nyt on kuitenkin tärkeää tietää tehot Lanzaroten leiriä aatellen, etten siellä ajele viime kesän tehojen mukaan ja pyöräile jalkoja alta jo heti ekoina päivinä. Nimittäin jopa aerobisen kynnyksen watit oli 15W pykälää alempana kuin viime kesänä!

Tiedättekö, mistä mä kirjoitan tätä blogia? Junasta kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Tai itse asiassa hotellia, ja huomenna aamulla vasta lähtee lentokone kohti Lanzarotea ja Aqua Plussan treenileiriä. Kiireinen päivä, kun yritin hoitaa töiden jälkeen kaikki tarvittavat asiat, ettei miehelle jäisi ylimääräisiä juttuja viikon ajaksi mahdollisimman vähän. 🙂 Lisäjännitystä päivään toi soitto koululta ja lähtö päivystykseen tytön kanssa.

Pakkaus vaiheessa.

Vaasasta junassa mun kanssa matkustaa Johanna ja Juha, muut tulevat huomenna suoraan kentälle. Hienoa lähteä reissuun! On luvattu lämmintä ja tuulista keliä. Vähän liiankin, mä kuolen juostessa. 😀 Meillä oli jotain 20km mäkijuoksuakin ohjelmassa. Luulis sellaisen treenin jälkeen seuraava tasamaan juoksu tuntuvan helpolta. 😀

Viimeksi Köpiksessä, nyt seuraava reissu edessä.

Pyörä on huollettu, kiitos jälleen kerran huoltajalle! Takapakka, takavaihtaja, ketjut ja kaikenlaisia laakereita on vaihdettu. Nyt pitäisi tämänkin naisen päästä ylämäet ylös!

Sain muuten blogin lukijalta pitkän sähköpostin omista kokemuksista rauta-arvojen romahtamisen kanssa. Hän sai pidettyä rauta-arvonsa kurissa maidottomalla ruokavaliolla. Kun pääsen reissusta kotiin, niin gluteenittoman lisäksi aloitan maidottoman. Täytyy vaan miettiä, että millä korvaan rahkan ja raejuuston, eli mistä otan tarpeeksi proteiinia.

Mulla on kone mukana, ja jos netti toimii, niin yritän kirjoitella joka päivä kuulumisia, kuten kaksi vuotta sitten Mallorcan leiriltä kirjoittelin. 🙂 Ne muuten lueskelin juuri itse iltasaduksi itselleni alkuviikosta yksi ilta. Löytyy siis huhtikuulta 2015, jos haluaa joku tsekkailla. Silloinkin kyse oli Aqua Plussan treenileiristä.

Pyörätesti perseelleen

Kävin viime viikon tiistaina Wattbike-testissä hakemassa itselleni talveksi pyöräilyyn sykerajat. Paikka JPH Fysio, Häijää. Testaaja Aqua Plussan Kaitsu ja apurina Tuuli. Aqua Plus järjestää juoksutestiä, pyörätestiä sekä yhdistelmätestiä. Testit tehdään aina sisätiloissa juoksumatolla/Wattbikella samoissa olosuhteissa.

Mä kävin kesällä juoksutestissä, kun halusin juoksuun sykerajat. Mulla pyörän jälkeen on monesti sykkeet alhaalla, joten se oli syy juoksutestin valintaan yhdistelmätestin sijaan. Tarkoitus oli loppukesästä tehdä yhdistelmätesti, mutta se jäi kovien treeniviikkojen myötä. Edellinen pyörätesti oli kesäkuulta 2015, eli 2,5 viikkoa ennen Frankfurtin ironmania.

Kuva FTP-testistä keväältä.
Kuva FTP-testistä keväältä.

Lähdin vähän takki auki testiin. Aattelin, että kyllä mulla nyt on kunto parantunut 1,5 vuodessa. En ottanut huomioon ajankohtaa. Toisessa kesän parhaassa kunnossa ja toisessa syksyn alkutilanteessa, kun ei ole kolmeen kuukauteen ollut kovia pyörätreenejä. Takana oli kolme huonoa yötä, ja pitkästä aikaa myös viikonloppuna pitkät pk2-treenit, kuten eka juoksupitkis koko syksyyn. Mm. su-ma yön unipätkät oli korkeintaan 2h, kun täytyi käydä tyttären verensokereita mittailemassa. Enkä saanut ma-ti tätä huonoa yötä korvattua suunnittelemallani tavalla. Vaikka tiedostin kropan väsymyksen, niin siltikin aattelin, että kunto on parempi kuin 1,5 vuotta sitten.

Heti alkuverran sykkeet paukuttivat sellaisia lukemia, että tiesin sen tietävän kaikkea muuta kuin hyvää. Laktaatit vetivät myös yläkanttiin edelliseen testiin nähden. Lopulta lukemat olivat mitä olivat, mutta kuulemma hyvä, että sain kolme täyttä kuormaa vielä anakynnyksen jälkeen! Jotain hyvää siis! 🙂

Kaitsu otti huomioon tämän ja edellisen testin, ja rakensi niistä mulle sykerajat ja kynnykset. Eli ei tiputtanut tehoja sykkeisiin nähden niin paljon kuin testituloksen mukaan olisi pitänyt. Uusitaan testi maaliskuussa ennen Lanzaroten treenileiriä, ja yhdistelmätesti tehdään kesällä.

Kyllähän nää harmitti, mutta ei auta. Totuus on se, että olin viime kesänä paremmassa kunnossa kuin 2015 kesällä. Ja oon nyt paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten.

Vasemmalla kesäkuu 2015, oikealla marraskuu 2016. Kööpenhaminan ironmanin keskiwatit oli 140.
Vasemmalla kesäkuu 2015, oikealla marraskuu 2016. Kööpenhaminan ironmanin keskiwatit oli 140.

Lopussa tsekattiin juoksutekniikkaa matolla.. Hienoa oli kuulla, että juoksu näyttää taas pykälän paremmalta. Mutta yksi parannettava asia tuli ilmi: Nilkka saisi olla rennompi jalan tullessa eteen. Mulla on 90 asteen koukussa.

Testin jälkeen kävin juoksemassa yhteistreenissä Pyynikillä. On kiva, kun löytyy omanvauhtista juoksuseuraa. Kun vaikka yhteistreenistä on kyse, niin kaikki eivät voi juosta samaa vauhtia. Toisille se olisi liian hiljaa ja toisille liian kovaa, jokaisen pitää kuitenkin kehittyä. 11,5km ja 200 nousumetriä, hienoa hyvässä seurassa! 🙂

Onneksi loppuviikko meni vähän paremmin, uin 1900m testiuinnin märkäpuvulla hallissa uuteen ennätysaikaan 30:44. Viime helmikuussa se meni 31:16. Lisäksi 10km testijuoksu vk2-sykkeillä jopa 5:09min/km vauhtia (51:35). Juoksu on ollut koko syksyn tahmeaa, joten olin todella tyytyväinen, että sain tuon verran kropasta irti. Ollaan kuitenkin pitemmällä ja hyvässä tahdissa verraten viime syksyyn.

Tuo pyörätesti tosiaan harmitti, ja viikon verran tuossa pohdin ja päätin vuokrata itelleni talveksi wattbiken! Nyt laitetaan pyöräjalat ja watit kohdilleen! 😉