Loistava treenileiri takana!

Viimeinen kirjoitus Mallorcalta. 9 treenipäivää ja 41 tuntia, joten jotain on tullut tehtyä. 🙂 Suurin osa pyörää (n. 30h) ja uintia sekä juoksua molempia viitisen tuntia. Loistava leiri, mutta niin ihana mennä kotiin perheen luo! <3

Muutaman sadepäivän vuoksi jouduimme siirtämään vuorille menemistä sunnuntaille. Vähän valmiiksi tuntui jaloissa kuormaa, mutta ei haitannut.

Pollencasta Llucille matkalla.

Nousumetrejä ensin tuhat alle, sitten Coll dels Reis -vuorelta alas Sa Calobran satamaan serpentiinitietä 9,5km. Sen jälkeen sama tie ylös 7% nousua sen verran mitä jaloista lähti. Ohjelmassa oli merkintä, että ftp-arvolla. En saanut kuitenkaan jaloista sataa prosenttia puristettua, mutta onneksi edes 97%. Ajoin ylös asti Coll dels Reis -merkille, eli siihen on nyt ensimmäistä kertaa aika kellotettuna. Kuulin hotellilla (täällä on Lahdesta kasa triathlonisteja!), että aiemmin matkalla (800m ennemmin) oli ollut finish-kyltti, johon osa porukasta ajoi. Stravasta onneksi sai kyseisen pätkän ajankin tsekattua. Vaihteet loppui triathlonpyörästä kesken, ja pitää vielä lisää opetella mäkiä ajamaan. 😀

Tämä vanha suunnistaja luki karttaa vähän väärin, ja kiersimme ylimääräisen lenkin. Ohjelmassa oli vielä Sa Poblan tasamaan pätkä eli n. 9km ftp 80% arvolla. Täytyy sanoa, että kun ajoaika on tuossa vaiheessa 5h 55min, niin aika tuskaa oli tuottaa voimaa jaloista. Kuvittelin, että mun pitää saada watteja 173 ja olin pettynyt, että sain vain 170. Hotellilla tarkistin, että lukema olisi pitänyt olla 163 wattia. Hah, ajoin siis liian lujaa! 😀 Vielä 20min juoksuverraa päälle tönköillä jaloilla.

Tänään puolestaan oli 20km juoksulenkkiä, ja vähän hirvitti, että miten kulkee, kun rasitusta oli alla enemmän kuin tarkoitus oli. Tai siis, kun ohjelmaa oli muutettu, eikä ollut alunperin tarkoitus juosta tätä pitkistä im-vauhtia Sa Calobra -päivän päälle. Mutta niin tyytyväinen oon, että se onnistui omaan tavoitevauhtiin, vaikka alku lohduttomalta vaikuttikin. 5:46min/km oli vauhtia ja syke aerobisella kynnyksellä.

Bongattiin jo monta päivää sitten mainos yhdestä ravintolasta, että sieltä löytyy mm. gluteenitonta pizzaa. Silloin päätettiin, että viimeisenä päivänä käymme siellä. Moma bar restaurant oli paikan nimi, ja oli kyllä hyvää pizzaa tai sitten mulla oli vaan älytön nälkä! 😀

Muutama kuva vielä alla hotellista. Täällä on muuten mm. sauna. Siellä käytiin ensimmäisen sadepäivän treenin jälkeen. Yhdeksästä päivästä kolmena tuli vettä, mutta kaikki ohjelman treenit sain silti tehtyä. Tosin tosiaan vähän eri järjestyksessä, koska vuorilla on liukasta sateella.

MUOKS. 27.5.2018: Sa Calobra nousi 92% wateilla, ja Sa Poblan suora sen päälle jäi wateista, kuten alunperin olin ajatellut. Lenkin jälkeen laskin arvot vanhasta ftp-arvosta, enkä uudemmasta.

Treenikuvia Mallorcalta

Kun tultiin sunnuntaina Palma de Mallorcan lentokentälle, niin samalla koneella oli lähtemässä monta tuttua suomalaista kotiin. Ainakin yhdeksän henkilöä, joita moikkasin ja suurimman osan kanssa juttelinkin, mutta sitten oli riennettävä. Tealta sain lainaan Polarin V650 mittarille pyöräpidikkeen ja hyvin saatiin sovittua treffit, vaikka meidän lento oli myöhässä, ja siitä syystä toki myös heidän. Kiitos vielä Tea! On helpottanut huomattavasti, kun mittarin saa helposti pyörään kiinni.

Kaitsun tekemä treeniohjelma on sisältänyt mm. pitkää pyörälenkkiä, joka tehtiin Sant Salvadorille aurinkoisena päivänä. Aamulenkkiä niin uiden kuin hölkäten, lyhyempää pyörälenkkiä ja pitkää uintia.

Herkuitta oon ollut marraskuun lopusta asti, mutta täällä oon niitä sallinut. Muuten energiat ei tahdo riittää. Kotiin päästyä taas nollalinjalle!

Mallorcalla pyöräilijöitä on todella paljon! Ja se mistä tykkään, niin autoilijat ottaa pyöräilijät oikeasti huomioon ja ohitetaan vasta silloin, kun siihen on oikeasti tilaa ja ohitetaan kunnolla. Liikennemerkeissäkin tämä ohjeistetaan.

Tänään ohjelmassa oli 3800m uinti. Tuo on ironmanin uintimatka, joten siksi se ei ole mikään tasamatka. Aamupäivästä lähdimme uimaan, mutta oma uinti jäi reiluun kahteen tonniin. Käytän nenäklipsiä, ja sitä korjailtaessa se katkesi. Yritin sen jälkeen uida vielä 300-400m, mutta se ei ollut enää kivaa. Niinpä lopetin kesken treenini. Mutta koska ohjelmassa 3800m lukee ja haluan sen matkan uida omaa normaalia uintiani, niin sadepäivän iltana kävin kokeilemassa uudelleen. 🙂 Iso askel, että olin yksin meressä. Tosin paikka on sinänsä helppo, kun pohjan näkee kokonaan ja saa uida rannan suuntaisesti pitkään. Aamun uinti tuntui vähän käsissä, mutta silti sujui hyvin. 1h 14min.

Säät eivät ole olleet niin hyvät, kuin voisi olla, mutta ensi viikolla paistaa taas enemmän ja on lämpöisempää. Eli kun olemme taas Suomessa. 😀 Ohjelman mukaiset treenit oon silti saanut tehtyä, vaikka vähän päiviä on pitänyt vaihdella. En halua esimerkiksi ajamaan vuoristoon Sa Calobran kymmenen kilsan serpentiinimäkeä alas liukkaalla ja viileällä sateella. Mieluummin auringossa lämpöisessä ja turvallisemmassa.