Vuosi 2017

Joka vuosi vuoden viimeinen päivä oon julkaissut yhteenvedon vuodesta, ja sen teen jälleen kerran. Nyt kun kävi läpi, että mitä on tapahtunut, niin oon sairastellut tosi paljon. Terveyttä siis ens vuodelle! 🙂

Tammikuu

– Sairastelua, huonot veriarvot ja paljon lepoa.
– Liikuntaa fiiliksiä kuunnelleen
Helmikuu

– Rauhassa edelleen, lyhyitä kevyitä treenejä.
– Flunssa.
– Urheilulääkärillä, D-vitamiiniarvo aivan liian alhaalla.
– Emfit QS:n osto.
– Ylläksellä hiihtämässä.
Maaliskuu

– Vointi alkaa paranemaan. D-vitamiinilla suuri vaikutus!
– Vuoden ensimmäinen treeni, jossa syke kävi vauhtikestävyysalueella.
– Valmentajan peesissä 3800m altaassa märkäpuvulla aikaan 59:21!
Huhtikuu

– Lanzaroten treenileiri.
– Treeniohjelmaa noudattamaan.
– Uusi märkäpuku
– 27km Lakis 5:40min/km vauhtia aerobisella kynnyksellä.
– 7h maastopyörälenkki isossa porukassa Santavuorelle.
Toukokuu

– Flunssassa jälleen.
– Kevään ensimmäinen maantielenkki triathlonpyörällä vasta 5.5.
– Yyterissä keskeytetty kympin kisa.
Kesäkuu

– Kiikun 10km pyörätempo ennätysaikaan 16:15.
– Pitkään fiilis tosi alakuloinen, lopulta selvisi, että D-vitamiiniarvo jälleen liian matala.
SM-pronssia pikamatkalta!
– Uudet lukemat FTP-testistä, 3W/kg rikki.
Heinäkuu

– Mahtava treeniviikonloppu Sastamalassa.
Finntriathlon Joroisissa puolimatkan ennätys parani reilu 5min. Nyt 5:20.
Viimeistelytreeni Hampuriin Sastamalan mäissä. Viha-rakkaussuhde Särkijärven tiehen syntynyt.
Elokuu
– Supersprintissä oma ennätys.
Hampurin ironman aikaan 11:46.
– Lepokausi aloitettu.
 Syyskuu

– Ylimenokaudella, treeniä fiiliksen mukaan!
– Vuokatissa viikonloppu. Uusissa maisemissa lenkkeilyä.
– Kunto & Terveys -lehdessä juttu siitä, mikä mua motivoi.
Lokakuu

– Rodoksella perheen kera, siellä muutamia juoksulenkkejä.
– Flunssassa.
Marraskuu

– Flunssassa jälleen, neljäs kerta tälle vuodelle.
– En osaa päättää mihin ironmanille menisin ensi vuonna..
Joulukuu

– Työkuvioiden muuttuminen.
– Syksyn ensimmäinen kunnon treenikuukausi.
– Treenileirin varaus keväälle Mallorcalle!
– Vuoden viimeisenä päivänä mukava ylösalas lenkki porukalla Iso-Jyrälle Sastamalassa.

Edellisvuosien yhteenvedot pääsee lukemaan täältä:
Vuosi 2012, treenitunnit 440.
Vuosi 2013, treenitunnit 388.
Vuosi 2014, treenitunnit 392.
Vuosi 2015, treenitunnit 495.
Vuosi 2016, treenitunnit 546.

Tänä vuonna treenitunteja tuli 482. Tarkemmin puhuin tunneista treenikauden yhteenvedossa lokakuussa, kun yleensäkin aattelen tunnit treenikauden loka-syyskuulle. Yhteenveto löytyy täältä.

Instassa vuoden yhdeksän tykätyimpää kuvaa tulee tässä:

Joulukuu on tosiaan ollut syksyn ensimmäinen kunnon treenikuukausi, ja viikonlopun treenasin Pirkanmaalla. Tytöt halusivat Ideaparkiin ostoksille, ja mä käytin tunnit treeneihin. Eilen Johannan kanssa hiihtämässä 3h 20min Kaupista Kangasalan suuntaan. Sen jälkeen Kaitsun ja Johannan kanssa Kalevassa uimassa. Tänään oli Aqua Plussan Iso-Jyrä -juoksu Häijään Nesteeltä. Oli avoin tapahtuma eli tervetulleita oli muutkin kuin AP:n jäsenet. 24,2km ylös ja alas mäkiä. Oli raskas lenkki, ja määräviikon treenit painoivat jaloissa. Mutta valmentajan ohjeiden mukaan kakkosryhmän keskivauhti n. 6:15min/km, ja meillä oli 6:13. Oon juossut syksyn aikana yhden kaksikymppisen, ja muut on huomattavasti vajaita. Oon kyllä tosi iloinen, että juoksu sujui mäkisessä maastossa noinkin hyvin! 🙂

Kiitos Tuulille kuvasta!
Iso-Jyrän mastolla.
Koska juoksu oli KohtiKonaa17-faceryhmän tapahtuma, niin maalissa saimme leit kaulaan, kuten Konalla! 😀

Kaikkea hyvää uudelle vuodelle 2018! 

Suunnitelmia kaudelle

Juuri kun sain treenit kunnolla alkuun, niin sain itsekin perheessä jyllänneen viruksen ja olin pari päivää kunnon kuumeessa. Lepäsin hyvin, mutta silti tänään juostessa sykkeet olivat huomattavasti koholla. Juoksinkin vain kympin lenkin pitkiksen sijaan, mutta enköhän huomenna pääse ohjelman pariin. Sopivasti lepoviikko, niin ei tuu heti vk-treenejä.

Tämä kausi tuo pariin edelliseen kauteen verrattuna vähän muutoksia. Koska pääsen suht harvoin Aqua Plussan IM-tiimin kera treenaamaan, niin tarvin tai haluan kotona treeniapua. Haluaisin yhteistreeneihin useammin, mutta se ei ole välttämättä mahdollista. Kaitsu-valmentajan kanssa mietittiin, että torstai on siinä mielessä paras päivä, koska treeneistä olen kotona vasta klo 23 jälkeen ja se kuluttaa, mutta perjantai on sitten lepopäivä.

Uimari Sonja muutti paikkakunnalta sen verran kauas, ettei voida käydä yhdessä uimassa. Siskosta, jonka kanssa ollaan tehty yhdessä juoksulenkkejä, ei ole mulle tulevana kautena juoksukaveriksi. Nämä oli yllättävän isoja asioita, koska on rikkaus ja kehityksen kannalta iso juttu, että joku esimerkiksi juoksee mun edellä kovissa vedoissa tai pitää yllä hyvää vauhtia pitkiksillä. Kuitenkin treenit tehdään mun vauhdilla, koska liian kova vauhti kostautuu.

Nyt olen saanut sovittua 10 uintikertaa Positiivisen Pulahduksen Heidin kanssa. Meitä on neljän hengen samantasoinen ryhmä, ja yksi kerta on jo takana. Viisi kertaa uidaan tänä vuonna ja viisi kertaa alkuvuodesta. Odotan innolla! Ekalla kerralla oli mielenkiintoinen mentaalipuolen treeni, ja lopussa 15min vetoja, joka oli vähän hankalaa rauhallisen syksyn jälkeen. Onneksi en ollut ainut! 😀 Sama tilanne muillekin ironmaneille. 😀

Juoksukaveriksi lupautui suunnistaja Eija. Eijan kanssa ollaan tehty muutamia pitkiksiä ennemmin. Eija on mua kovempi juoksija, joten Eija pääsee mua raahaamaan mukanaan. Onneksi Eija tietää mihin ryhtyy, nimittäin pitkät yhteislenkit ei oo ollut mitään helppoja. On vaivannut polvi, on vaivannut huono kunto ja väsyneet lihakset jne. 😀 Taidan muistaa yhden yhteisen 21km onnistuneen juoksulenkin. Mutta viime kesän yhteinen 27km pitkis oli myös juuri sitä tärkeää ironman-treeniä väsyneillä lihaksilla, mentaalipuolta. Nyt kun käydään jatkossa kerran viikossa, niin siinä tulee näkymään sekä hyvät että huonot päivät. Niin päässä kuin lihaksissa. Ja Sanna on muuten lupautunut huoltajaksi Lakis-pitkiksille.

Lisäksi yritän käydä IM-tiimin kanssa yhteistreeneissä talven aikana kaksi kertaa kuukaudessa, kuten viime vuonnakin. Tämän viikon torstaina oli tarkoitus mennä, mutta sairastelujen vuoksi en voinut lähteä. Ensi viikon torstaina mies on työreissussa. Mutta to 23.11. viimeistään seuraavan kerran.

Ensi vuodelle oon miettinyt kisakalenteria. Tärkein kisa on päättämättä. Eli ironman. Mulla on kolme ironmania nyt listalla: Tallinna, Kalmar ja Barcelona. Kaikki Ironman-organisaation kisoja, kun sopivaa Challengen täysmatkaa ei ens kesälle löytynyt. Tyttöjen rippijuhlat 7.7. sanelee kesän pitkälle. En halua kisaa ennen tai jälkeen rippijuhlien, enkä halua rippijuhlien olevan tärkeiden viimeistelytreeniviikonloppujen aikana.

Noissa jokaisessa ironmanissa on hyvät ja huonot puolensa, ja tällä hetkellä Kalmar on vahvimpana. Sinne tosin en tiedä kovimpaan monen lähtevän, kun taas Tallinnaan ja Barcelonaan lähtee tosi moni. Päätös pitäisi saada aikaiseksi hyvin pian. Nyt ollaan jo marraskuun puolessa välissä. Yksi vaihtoehto on toki käydä vain 2-3 puolimatkan kisaa. Ironman Lahti 70.3 -kisaan oon jo ilmoittautunut, mutta Finntriathlon Joroinen (SM-puolimatka) tulee melko varmasti olemaan kalenterissa. Challenge Turku on harmittavasti elokuussa, jolloin mieluiten ironmanin tekisin.

Hyvän ja onnistuneen kauden eteen on on siis tehty hyviä suunnitelmia. Nyt tarvii vain treenata ja päättää se itse pääkisa! Treenihuonekin on siivottu ylimääräisenä varastona olemisesta, ja odottaa nyt treenaajaa! 🙂