Askel askeleelta syömisiä paremmaksi

Mitä vanhemmaksi tuun, sitä enemmän kiinnitän huomiota siihen, mitä ruokakaupasta ostan. On kamalaa, että mä olen omilla valinnoillani vastuussa lasten tulevaisuudesta. Että syötänkö heille voita vai margariinia, kevytmaitoa vai rasvatonta jne.. Ja nimenomaan, että miten kaikki vaikuttavat elimistöön vuosien aikana. 20 vuoden aikana ehtii heillekin opettaa tietynlaiset tavat, ja haluaisin, että ne olisivat oikeat.

Meillähän perheen kaikki naiset ovat keliaakikkoja. Mä olen syönyt gluteenitonta jo 17 vuotta, toinen kaksostytöistä 8,5 vuotta ja toinen 1,5 vuotta.

Viime talvena, kun kaikki mun veriarvot rautavarastosta ja d-vitamiinista lähtien olivat onnettomat, niin se muutti keväällä vielä omaa ruokavaliota maidottomaan suuntaan, että rauta imeytyisi paremmin. Kesän alussa jätin myös karkit. Olisin lisäksi toivonut painon tippuvan muutamia kiloja, että juoksu kulkisi paremmin. Mutta paino ei tippunut koko kevään aikana. Keväällä tekstejä lukeneet tietävät, että tämä asia painoi henkisesti. Niinpä otin yhteyttä ravintovalmentajaan, ja asioita käytiinkin läpi enemmän henkisen puolen kuin ruokien puolesta. Kun perheessä on myös tyypin 1 diabeetikko, niin paljon on tietämystä senkin vuoksi hiilareista, proteiineista ja rasvoista. Puntarikielto ja tippuneen d-vitamiiniarvon uudelleen toteaminen nosti mielialan normaaliksi nopeasti. Tavoite ei ollutkaan enää tiputtaa painoa ironmanille, eikä paino lopulta edes vaikuttanut kesän kisojen juoksuvauhtiin. 🙂

Ostin myös uuden tehosekoittimen, joka on nyt kunnollinen ja murskaa jäätkin hyvin.

Maidottoman ruokavalion aloittaminen oli makuelämyksiltään aikamoinen shokki. Soijatuotteita yritän välttää, kun niitä ei kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle suositella. Eniten kaipasin rahkalle ja raejuustolle korvaavaa. Välipalarahka vaihtui kaurapohjaiseen Yosa Sportiin. Sport on ainut Yosa-tuotteista, joka on gluteeniton. Alkuun maistui ihan hirveälle, mutta kyllä siihen on jo tottunut. Aamupalapuuron raejuuston korvaajaa hain pitkään. Herne-, hamppu- ja riisiproteiiniin ei vaan totu, ne maistuvat niin pahoilta. Lopulta löysin Voimaruoka Kookos -jauheseoksen, joka ei maistunut pahalta. Siinä ei ole niin paljon proteiinia kuin puhtaissa protskujauheissa, mutta ihan hyvin kuitenkin. Chian siemenistä tuli ihan suosikkeja, niitä on tullut lisättyä päivittäin iltapalan joukkoon!

Maha ja suolisto ovat ihan eri luokkaa maidottomalla. Täysin maidottomalla en ole enää, mutta mahdollisuuksien mukaan. Nyt arjen pyöriessä maidoton on helpompaa kuin esimerkiksi reissuissa. Maitorahkoihin en ole enää palannut, ja suurin osa maidotonta. Mutta mm. smoothiessa ja kaurapuurossa (puhdas kaura käy mulle) käytän Foodinin herajauheita. Foodinin heraproteiinijauhe ei sisällä kaseiinia, ja siinä on laktoosia alle 1g/100g. Siksi vatsaystävällinen.

Merkinnät gluteenittomasta ym. on hyvin esillä.

Muutenkin tykkään Foodinin ”tyylistä”. On jyväskyläläinen perheyritys, joka tekee tiivistä yhteistyötä viljelijöidensä kanssa ympäri maailmaa. Pienet yhteisöt saavat hyvän ja varman korvauksen työstänsä. Ostin juuri eilen kvinoa-hiutaleita kaupasta, ja nappasin pussin kyseiseltä valmistajalta. Heidän nettisivuillaankin on hyvin tietoa tavasta toimia.

Karkit on tosiaan jäänyt kauppaan kesän alussa, mutta jätskit ja muut herkut ei. Itseasiassa raakasuklaa on sellainen, minkä karkeista itselleni sallin aina välillä. Nyt on kyllä ironmanin jälkeen maistunut herkut ihan liikaa, ja kun vielä olen monta päivää maannut kunnon flunssassa kotona, niin tästä ei seuraa mitään hyvää. Oon käynyt viimeksi puntarilla ennen ironmania. Nyt ylimenokaudella kun ei tarvitse murehtia hiilareiden riittämisestä treeneihin ja että syö tarpeeksi kehittyäkseen. Kroppakin on pitkään toiminut jo normaalisti, niin voisi olla hyvä sauma kokeilla lähteekö kropasta ylimääräiset kilot pois ja pääseekö viime kesän painoon. 🙂

En ole tosiaan ironmanin jälkeen käynyt kuin kerran vähän pyörittelemässä maastopyörällä, ja hirveästi tekee mieli lenkille. Tekee mieli maastopyöräilemään ja juoksemaan. Ihanaa, kun ilmat viilenee, juoksu on silloin niin kivaa. Mutta vielä en ole siinä kunnossa, että voisin lenkille lähteä. Päivä kerrallaan kuulostelen omaa vointia. Vielä joutuu yskimään ja niistämään ihan riittävästi, ja päätä särkee taas. Onneksi kirjoitin tämän bloggauksen jo päivällä. Nyt illalla pääkipuisena jäi enää vaan oikoluku. 🙂

Hieman lisäbuustia alkuvuoteen!

Kaupallinen yhteistyö: Back on Track

Uuden vuoden kunniaksi jotain uusia kujeita. 🙂 Treenien, töiden ja perheen myötä kujeet pysyy samoina, mutta syömisten suhteen uusi vuosi ja uudet kujeet ovat enemmän kuin tervetulleita. Mä oon ollu aina todella huono syömään vitamiineja ym. purkeista napattavia ”lisämausteita”, oli kyse sitten palautusjuomajauheesta, kuitulisästä tai D-vitamiinista.

Pimeys ja jylläävä flunssakausi, silti hoidettavana on samat asiat kuin aurinkoisena kesänäkin: Treenit, työt, koirat, kotihommat ja blogikin. Unta tarvii nyt enemmän, mutta myös monipuolisesta syömisestä on hyötyä. Ravintolisät on varmasti yksi auttava tekijä, mutta nimenomaan monipuolisen ruokavalion lisänä.

Nyt oonkin kuukauden sujauttanut päivittäin maustamattoman jogurtin / rahkan ja hedelmien sekaan tai smoothien joukkoon WellAware Ruusunmarjarouhetta ja WellAware Granaattiomenajauhetta. Siksi, että kaikki antioksidantit, mitkä auttavat voimaan ja treenaamaan paremmin sekä välttämään liikkeellä olevia tauteja, ovat tervetulleita!

WellAware Granaattiomenajauhe
Granaattiomenalla on monia positiivisia vaikutuksia, monet kutsuvatkin granaattiomenaa antioksidanttien kuninkaaksi. Se sisältää suuren määrän antioksidantteja, erityisesti polyfenolia ja flavonoideja. Näitä löytyy runsaasti hedelmistä ja marjoista, mutta ei yhtä suurta määrää kuin granaattiomenasta.

100% puhdas luonnontuote.

Suositeltava päiväannos on 1-2 teelusikkaa, noin 4-7g.

WellAware Ruusunmarjarouhe
WellAware Ruusunmarjarouhe lisää nivelten liikkuvuutta sekä ihmisillä että eläimillä. Ruusunmarjarouheessa on runsaasti kehon tarvitsemia vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita sekä antioksidantteja. WellAware Ruusunmarjarouhe uunikuivataan, mikä tekee siitä laadukkaampaa ja säilyttää paremmin vitamiinipitoisuuden.

Ruusunmarjarouheen aktiivisia ja tehokkaita ainesosia löytyy kuoresta. Andeilta peräisin oleva ruusunmarjarouheemme on 98 %:sti tehty kuoresta. Ruusunmarjarouhe on valmistettu ruusunmarjoista, jotka ovat torjunta-aineettomia, villinä kasvavia ja vapaata kaikista epäpuhtauksista. Syvän punainen väri kertoo laadusta, uunikuivauksesta ja rouhitusta kuoresta.

100% puhdas luonnontuote

Suositeltava päiväannostus:
Ihmisille 5 g / 1 ruokalusikka
Käy myös koirille ja hevosille

Purkit ovat sen verran kivannäköiset, että mulla ne ovat keittiössä esillä ja näin muistan tuotteiden jokapäiväisen käytön. 🙂

Tässä teillekin mun lempismoothien ohje:

  • Mango 100g
  • Mustikka 100g
  • Banaani 1kpl / 100g
  • Avokado 1/2kpl / 40g
  • Maustamaton rahka 250g
  • Vesi 1dl
  • Koristeeksi tai sekaan 1rkl WellAware Ruusunmarjarouhe ja 2tl WellAware Granaattiomenajauhe

Smoothie on kyllä helppo tapa saada nopeasti haluama määrä tarvittavia ainesosia, esimerkiksi hiilihydraatteja, joita mä mietin treenin vuoksi. Että jaksaa tehdä treenin, mutta myös palautumisen kannalta. Välillä heitän montaa kaapista löytyvää hedelmää sekaisin, ja joskus maku on kitkerääkin ja lapsetkin jättävät syömättä. 😀 Okei, sen oon jo oppinut, että kiiviä ja maitotuotteita sisältävä smoothie ei välttämättä oo hyvä yhdistelmä, ainakaan se ei säily illasta aamuun. 😀 Tämä mun lempparismoothie uppoo lapsillekin, joten ehkä se on turvallinen jakaa täälläkin, kun kelpaa useammillekin makuhermoille. 😉

Koko satsin ravintoarvot tässä, ja tästä tulee kaksi isoa annosta. Yhdessä annoksessa siis 15g proteiinia, 26g hiilihydraattia ja 5g rasvaa.