Mieletöntä treenipäivää varjostaa verikoetulokset

Kuten ennemmin mainitsin tästä viikosta ja siitä, että vähän testaillaan kroppaa ennen Lanzaroten leiriä. Keskiviikko ja eilinen päivä oli treeniohjelmassa lepoa, mutta töissä meillä oli tiimipäivä ja oltiin kuntonyrkkeilemässä Pulssissa. Luonteeltani oon sellainen, että sen teen aina täysillä ja nyt jouduin kyllä miettimään koko tunnin, että iisisti, iisisti, kun huomenna on 1h uinticooper valkun peesissä. Olin mukana kaikessa, mutta en löynyt täysillä.

Kuva JP Huippula.

Tänään heräsin, ja totesin, että koko käsivarren lihakset ovat kipeät ja selästä oikea puoli, kun tuli löytyä enemmän oikeaa yläkoukkua kuin vasenta. Mietin, että heitän Kaitsulle viestin, että en lähde, kun näillä käsillä ei enkkoja uida. Päätin kuitenkin, että lähden, kun oma moka tämä oli. 😉 Niinpä suuntasin autoni kohti Sastamalaa ja pientä Kiikan uimahallia.

Siellä oli porukkaa, josta osa ui tunnin aikana niin pitkälle, kun pääsi. Sitten meitä oli muutama, jotka lähti uimaan 3,8km Kaitsun peesissä. Oon sanonut Kaitsulle, että se puolen tunnin alitus 1900m matkalla haluaisin. En oo uinut sitä peesissä ikinä, aina vain yksin. Menoksi, 1900m kilahti aikaan 29:41. Pikainen vesihörppy pullosta, ja homma jatkui. Kerran kuussa Kiikassa on sunnuntai, jolloin altaan vesi on lämmitetty. Lämmitys oli ehtinyt olla kaksi tuntia päällä, ja toinen pää altaasta oli ihan lämmintä vettä. Hirveetä, mieluummin ois uinu koko ajan toisessa päässä. 😀 Sai kyllä tehdä tosissaan töitä viimeiset 800m. Olin ihan varma, että tuun tippumaan peesistä. Mutta niin vaan pysyin mukana ja alle tuntiin tultiin! 59:21. Jee!! Sen verran hieno aika, että seuraava kertaa saa odotella aika pitkään. 😉 Kaksi vuotta sitten oon viimeksi matkan Kaitsun peesissä uinut aikaan 1:05:00.

Väsynyt, mutta tyytyväinen! 😀
Kuva JP Huippula.

Kolmen tunnin palauttelu, josta yli kaksi tuntia autossa, ja sitten juoksupitkikselle siskon kanssa. Tuntui hyvältä, vaikka alla oli jo tunnin kova uinti. 21,1km tuli juostua 2:06:34. Keskisyke pk2 157 ja vauhti tasan 6:00. Ensimmäinen pitkis tänä vuonna!

Ensin kaikki iloiset asiat, ja sitten niihin vähän ikävimpiin juttuihin. Torstaina mulla oli verikokeet. D-vitamiini oli noussut 31 pykälää, ollen nyt melkein alaviitearvossa. Mutta rauta oli laskenut. Varastorauta eli ferritiini nousi tammikuusta helmikuuhun, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana on laskenut. En tiedä syytä. Olen syönyt koko ajan 200mg rautaa. Oon syönyt töissäkin pelkästään omia eväitä, en oo käynyt lounaalla missään. Oon halunnut varmistaa, että gluteenia ei tule vahingossa mistään. Vaihdan nyt kokonaan nestemäiseen rautaan, ja tiistaina on työterveyslääkäri. En tiedä onko edessä tähystys, vähä pahoin pelkään. On varmaan tsekattava onko ohutsuoli kunnossa.

Viime aikojen verikokeita. Luin jostain, että fS-Fe pitäisi olla yli 20, että immuunijärjestelmä toimii tehokkaasti.

Tietenkin pääasia on, että mulla on huomattavasti parempi olo nyt kuin mitä kaksi ja kolme kuukautta sitten. D-vitamiinia kun aloitin syömään vahvaa annosta, niin pirteys nousi ihan silmissä. En tiedä mitä mun rauta-arvot ovat olleet vuosi, kaksi tai kymmenen vuotta sitten. Mutta tietenkin jotain pitää tehdä, että ne tältä tasolta nousee. Alle 30 ferritiiniarvo on selkeä raudanpuute. Sen olisi urheilulääkärin mukaan oltava 50, mielellään 75. Oon nukkunut nyt viikon todella hyvin. Lupa 6h työpäiviin vaikutti näköjään kuitenkin mieleen ja kroppaan, enkä oo nyt valvonut aamuöitä! Ei tarvitse murehtia paljonko on aikaa nukkua. 🙂

Sykettä punaiselle

Jännittävää viikkoa elellään, nimittäin mun treeniohjelmassa on ollut sykkeitä nostattavia treenejä. Voisi aatella, että ihan normaalia triathlonistille.. 😀 Mutta kun en ole yli kolmeen kuukauteen muuta kuin hiippaillut menemään matalilla sykkeillä, ja päästänyt sykkeen korkeintaan aerobiselle kynnykselle, niin onhan tää nyt outoa.

Viime viikonloppuna tein 1900m uintitestin märkkärillä. En jäänyt marraskuun ajasta kuin 24 sekunttia, ajan ollessa 31:08. En ole pettynyt, koska uinti on tosi herkkä ja siihen vaikuttaa moni asia. Ennätykseni 30:44 ei ollut kuitenkaan kaukana, ja kun kovaa kolmosvauhtia ei oo tullut paljon uitua. Oikeastaan voin sanoa, että olin huojentunut, ettei aika ollu huonompi. 🙂

Metsässä on nyt niin jäiset polut, että aattelin vaihtaa nastarenkaat pois ja toistaiseksi pysytellä teillä vahinkojen minimoimiseksi.

Maanantaina kävin pitkästä pitkästä aikaa Ylöjärvellä IM-tiimin treeneissä. Ensin palaveerattiin menneestä 12 viikosta porukalla ja käytiin vähän läpi, että miten treenit ovat kenelläkin menneet ja mitä on edessä seuraavat 12 viikkoa. Altaassa tiimin treeneissä ja kolmosradalla (nopeimpien radalla) oon ollut edellisen kerran marraskuun lopussa, ja voin kertoa, että söi aika tavalla, että tipuin letkasta jatkuvasti. Nyt vaan useammin yhteistreeneihin taas, kun kroppa alkaa olemaan hyvä! 🙂

Eilen oli tosiaan intervalleja sisältävä juoksutreeni. Kuusi kertaa tonni kahden minuutin kävelypalautuksilla. Tuo juoksu kyllä sekä jännitti että pelotti etukäteen. Nyt sai nostaa sykkeet sekä vk1- että vk2-tasolle. 150, 160, 170, 170, 180, 180 sykkeillä eli peruskestävyystasolta lähdetään ja vk2-tasolle lopetellaan. Oli mahtavaa juosta kovaa!

6:12, keskisyke 146 (maks 154)
5:40, keskisyke 159 (maks 166)
5:05, keskisyke 166 (maks 174)
5:08, keskisyke 170 (maks 177)
4:39, keskisyke 176 (maks 185)
4:40, keskisyke 180 (maks 188)

Tänään onkin sitten ollut taas lepopäivä, ja toivutaan kunnolla eilisestä lenkistä. 😉 Ja hei, launtaina on vuorossa 20km juoksulenkki. Ja ensi tiistaina pyörätesti JPH Fysion tiloissa. Sitten kamat kasaan ja menoksi. Lanzaroten 8-9m/s tuulet kutsuu. 😀 Tällä hetkellä ensimmäiselle päivälle on luvattu tuulta 10m/s. Saas nähdä kuinka siellä uskaltaa ajaa, ja en ehkä enää koskaan valita Suomen tuulista. 😀