Finntriathlon maalisleiri Vierumäellä

Ilmoittauduin mukaan Finntriathlonin maalisleirille Vierumäelle, koska tarvetta oli päästä viikonlopuksi kunnolla irti arjesta ja rentoutumaan. Mikäs sen parempaa kuin oman harrastuksen pariin! Tosin tiedossa oli aktiivinen viikonloppu, eli ei mitään lepoa. Mutta ajatukset arjesta toisaalle. Valmentajina leirillä toimivat Antti Hagqvist, Tiina Boman ja Mira Leskinen.

Lähdin perjantaina kohti Vierumäkeä ja pysähdyin ensin Aqua Plussan testiasemalla hakemassa mun hienon uuden pelipaidan! 😀 Numero 11 tarkoittaa, että olen aloittanut triathlonin vuonna 2011 ja että täysmatkan tavoite on alle 11. Se tapahtuuko se tänä vuonna vai jonain tulevista riippuu tietenkin kunnosta. Ennätys 11:23 on vuodelta 2016. Mutta joka kerta paidan päälle vetäessä muistaa, että miksi treenaa. 😉

Sen jälkeen kävin ostamassa pyöräkauppa Signaturesta varaamani uudet lyhyemmät kammet. Ja nyt olisi muuten Rotorin 3D24 172,5mm pitkät kammet myytävänä. 😉 Kun kampien pituus lyheni paljon, niin tsekattiin samalla ajoasentoa. Ostin myös Tommi Martikaisen kirjoittaman uuden Kehity pyöräilijänä -kirjan samalla. Sitten matka jatkui kohti Vierumäkeä.

Taru tuli Lahdesta mun huonekaveriksi. Leiri alkoi klo 17.30 yhdistelmätreenillä. Pyörää ja juoksua nousevavauhtisesti pk1 – vk2. Noin kahden tunnin treeni, jonka jälkeen syömään. Olin nostanut kaksi vuotta pölyttymässä olleen trainerin alas ja ottanut mukaani. Traineri vinkui ja muistin kyllä hyvin nopeasti, että miksi en noista traineritreeneistä tykkää ja miksi ajan sisäpyörätreenit mieluummin wattbikella. 😀 Vaikka nyt oli seuraa, niin pyörän päällä olen mielummin maantiellä. Persus ei kestä sisätreeniä.

Ruoka oli sen verran myöhään (klo 20), että sen jälkeen alkoi uni painamaan, kun olin kuitenkin herännyt jo klo 5.30. Mutta pitkään kuitenkin Tarun kanssa höpistiin ja vaihdettiin kuulumisia. 🙂

Lauantai starttasi klo 7.30 kolmen kilometrin aamulenkillä -13 asteen pakkasessa. Lauantain ohjelma oli hyvinkin tiivis, ja aamupalan jälkeen vietettiin reilu tunti liikkuvuusharjoitteita ja keskivartalovoimaa tehden. Sen jälkeen noin 1,5 tunnin uintitreeniä tekemään. Treeniläiset jakaantuivat viidelle radalle. Kolme ensimmäistä rataa teki samaa treeniä, ja kaksi viimeistä samaa. Nelos- ja vitosradalla keskityttiin paljon peukalo kainaloon -uintiin ja otevaiheeseen. Oon vasta tänä talvena ensimmäistä kertaa ihan oikeasti tajunnut kuinka saan selkälihaksen kunnolla käyttöön käsivedossa, ja tuo uinti teki kyllä hyvää siihen, että asiaa joutui miettimään koko 1,5 tuntia. Suurempi mahdollisuus saada asia sen verran hyvin jakeluun, että tulisi automaattisesti ilman miettimistä ja kiinnittämättä siihen huomiota.

Uinnin jälkeen maistui ruoka! Vierumäellä oli muuten hyvät ruuat, ja gluteenittomuus huomioitu hyvin. Antti piti lyhyen luennon juoksutekniikasta ja sitten siirryttiin tekemään pyöräjuoksutreeniä. Treeni oli ajallisesti samanpituinen kuin edellisenä päivänä ja tehoja oli, mutta erivauhtisia ja -pituisia.

Illalla viimeisenä oli vielä venyttelyt. Pari yötä huonoilla yöunilla ja treenissä tehoja, niin seuraavana yönä unta riittikin sitten melkein 10 tuntia! Teki hyvää!

Aamupalan jälkeen pyörää polkemaan ja juoksemaan 200m kierrosta jälleen ympäri, tällä kertaa pysyttiin peruskestävyysalueella kokonaan. Jaloissa selkeästi jo tuntui parin päivän treenit ja hikeä irtosi enemmän kuin ikinä! Tuo sisärata on muuten yllättävän kova juosta. Perjantaina vähän polvessa tuntui, mutta lauantain ja sunnuntain treenien jälkeen ei onneksi. En tiedä auttoiko asiaan, että juostiin kaltevaa rataa välillä toiseen suuntaan. 🙂

Vielä uintitreeni, jossa oli hyvä palauttaa selkälihaksen käyttö ja otteen haku mieleen, kun selkälihaksissa edellinen treeni tuntui. Vielä myös peukaloa kainaloon, että saadaan korkeaa kyynärpäätä. Lisänä lyhyttä ja kovaa hyvällä tekniikalla. Molempina päivinä uitiin noin 3000m.

Lounas ja leirin lopetus oli klo 13.30. Mukava ja tehokas leiri hyvässä seurassa! Oli kiva tutustua uusiin naamoihin, ja osaa oli tullut seurattua somessa ja nyt näki livenä. Kiitos valmentajille, Tarulle ja kaikille leiriläisille! Kiitos kuvista Taru, Tiina, Kalle ja Mira!

Seuraava treenileiri alkaa 29.4. Mallorcalla! Sinne saan seuraksi Johannan, ja myöhemmin vielä Tarun ja Simon! Sitä odotellessa, ja koska tää aika menee niin kauhean äkkiä, niin piankos sitä lentokoneessa istutaan. 🙂

Vuosi 2017

Joka vuosi vuoden viimeinen päivä oon julkaissut yhteenvedon vuodesta, ja sen teen jälleen kerran. Nyt kun kävi läpi, että mitä on tapahtunut, niin oon sairastellut tosi paljon. Terveyttä siis ens vuodelle! 🙂

Tammikuu

– Sairastelua, huonot veriarvot ja paljon lepoa.
– Liikuntaa fiiliksiä kuunnelleen
Helmikuu

– Rauhassa edelleen, lyhyitä kevyitä treenejä.
– Flunssa.
– Urheilulääkärillä, D-vitamiiniarvo aivan liian alhaalla.
– Emfit QS:n osto.
– Ylläksellä hiihtämässä.
Maaliskuu

– Vointi alkaa paranemaan. D-vitamiinilla suuri vaikutus!
– Vuoden ensimmäinen treeni, jossa syke kävi vauhtikestävyysalueella.
– Valmentajan peesissä 3800m altaassa märkäpuvulla aikaan 59:21!
Huhtikuu

– Lanzaroten treenileiri.
– Treeniohjelmaa noudattamaan.
– Uusi märkäpuku
– 27km Lakis 5:40min/km vauhtia aerobisella kynnyksellä.
– 7h maastopyörälenkki isossa porukassa Santavuorelle.
Toukokuu

– Flunssassa jälleen.
– Kevään ensimmäinen maantielenkki triathlonpyörällä vasta 5.5.
– Yyterissä keskeytetty kympin kisa.
Kesäkuu

– Kiikun 10km pyörätempo ennätysaikaan 16:15.
– Pitkään fiilis tosi alakuloinen, lopulta selvisi, että D-vitamiiniarvo jälleen liian matala.
SM-pronssia pikamatkalta!
– Uudet lukemat FTP-testistä, 3W/kg rikki.
Heinäkuu

– Mahtava treeniviikonloppu Sastamalassa.
Finntriathlon Joroisissa puolimatkan ennätys parani reilu 5min. Nyt 5:20.
Viimeistelytreeni Hampuriin Sastamalan mäissä. Viha-rakkaussuhde Särkijärven tiehen syntynyt.
Elokuu
– Supersprintissä oma ennätys.
Hampurin ironman aikaan 11:46.
– Lepokausi aloitettu.
 Syyskuu

– Ylimenokaudella, treeniä fiiliksen mukaan!
– Vuokatissa viikonloppu. Uusissa maisemissa lenkkeilyä.
– Kunto & Terveys -lehdessä juttu siitä, mikä mua motivoi.
Lokakuu

– Rodoksella perheen kera, siellä muutamia juoksulenkkejä.
– Flunssassa.
Marraskuu

– Flunssassa jälleen, neljäs kerta tälle vuodelle.
– En osaa päättää mihin ironmanille menisin ensi vuonna..
Joulukuu

– Työkuvioiden muuttuminen.
– Syksyn ensimmäinen kunnon treenikuukausi.
– Treenileirin varaus keväälle Mallorcalle!
– Vuoden viimeisenä päivänä mukava ylösalas lenkki porukalla Iso-Jyrälle Sastamalassa.

Edellisvuosien yhteenvedot pääsee lukemaan täältä:
Vuosi 2012, treenitunnit 440.
Vuosi 2013, treenitunnit 388.
Vuosi 2014, treenitunnit 392.
Vuosi 2015, treenitunnit 495.
Vuosi 2016, treenitunnit 546.

Tänä vuonna treenitunteja tuli 482. Tarkemmin puhuin tunneista treenikauden yhteenvedossa lokakuussa, kun yleensäkin aattelen tunnit treenikauden loka-syyskuulle. Yhteenveto löytyy täältä.

Instassa vuoden yhdeksän tykätyimpää kuvaa tulee tässä:

Joulukuu on tosiaan ollut syksyn ensimmäinen kunnon treenikuukausi, ja viikonlopun treenasin Pirkanmaalla. Tytöt halusivat Ideaparkiin ostoksille, ja mä käytin tunnit treeneihin. Eilen Johannan kanssa hiihtämässä 3h 20min Kaupista Kangasalan suuntaan. Sen jälkeen Kaitsun ja Johannan kanssa Kalevassa uimassa. Tänään oli Aqua Plussan Iso-Jyrä -juoksu Häijään Nesteeltä. Oli avoin tapahtuma eli tervetulleita oli muutkin kuin AP:n jäsenet. 24,2km ylös ja alas mäkiä. Oli raskas lenkki, ja määräviikon treenit painoivat jaloissa. Mutta valmentajan ohjeiden mukaan kakkosryhmän keskivauhti n. 6:15min/km, ja meillä oli 6:13. Oon juossut syksyn aikana yhden kaksikymppisen, ja muut on huomattavasti vajaita. Oon kyllä tosi iloinen, että juoksu sujui mäkisessä maastossa noinkin hyvin! 🙂

Kiitos Tuulille kuvasta!
Iso-Jyrän mastolla.
Koska juoksu oli KohtiKonaa17-faceryhmän tapahtuma, niin maalissa saimme leit kaulaan, kuten Konalla! 😀

Kaikkea hyvää uudelle vuodelle 2018!