Verikoetulokset järkytti

Uusi firma ja uusi työterveys tarkoittaa sitä, että terveystarkastus oli edessä. Mä pyysin labrakokeissa samalla kilpirauhasarvot sekä ferritiinin. Kilpirauhasarvot olivat ok, ja rautavarastot eli ferritiini oli noussut kahdessa kuukaudessa 24 yksiköllä. Se on aika paljon, joten tulos voi olla vääristynytkin. En pitänyt raudan ottamisesta taukoa, eikä crp:tä mitattu (tulehdus nostaa ferritiiniä). Mutta rauta on kuitenkin imeytynyt, sen uskon! Jatkan raudan syömistä, että saan varastot kuntoon. Ne on hyvä olla 80-100, kun on kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt siis 46.

Mutta verikokeet toivat yllärin kolesteroliarvoissa. Huono kolesteroli oli noussut kolmessa vuodessa 1.6 –> 2.7 (viitearvo alle 3), hyvä oli noussut 1.4 –> 1.49 (viitearvo yli 1), ja kokonaiskolesteroli 3.2 –> 4.4 (viitearvo alle 5). Mä olin oikeasti järkyttynyt tuosta huonon kolesterolin noususta! En mielestäni syö kovin epäterveellisesti, oon ollut herkuittakin (karkit, pullat, keksit, sipsit, jätskit) neljä kuukautta, ja liikun myös paljon. Mitä se olisikaan, jos en treenaisi. On ne onneksi viitearvoissa, ja hyvää kolesterolia on hyvin, mutta tuo nousu oli pelottava. Mulla on tähän huonot geenit, joten ne luultavasti vaikuttaa paljon.

Tämä joka tapauksessa sai mut kiinnostumaan entisestään ruokailusta. Siitä mitä suuhuni laitan, kuinka puhdasta ruoka on ja kuinka paljon menee huonoa rasvaa alas huomaamatta. Ja että ehdottomasti painon on nyt tiputtava. Se 5-6kg riittää. Otin yhteyttä tuttuun pt:hen, ja hän lupasi tehdä mulle ruokavalion. Kun ruokavaliossa huomioidaan kevyet ja lepopäivät sekä kovat treenipäivät, niin ei tule niitä hiilarivajeita, mitkä mulle on pahimpia. Ja mitä ite oon syömisiä kirjaillut, niin välillä proteiini jää vähän vähäiseksi.

Ostin Huawein älyvaa’an, mistä automaattisesti siirtyy data puhelimen appsiin. Appsista näkee paino-, rasva- ja lihaskäyrät. Vaaka kertoo siis painon ja rasvaprosentin, ja ohjelma vielä sitten 7 asiaa lisää. Rasvaprosentti on sellaisen lähes 8 pykälää korkeampi kuin mitä Aqua Plussan testausasemalla mitattu prosentti oli kuukausi sitten. Mutta on tuota kuitenkin ihan kiva seurata, kun käyrää piirtää ja selkeästi tietyllä logiikalla eli isompaa heittoa niissä ei ole. Kaikki rasvaprosentit ovat tähän saakka olleet 0,4% sisällä viikon aikana.

Katsotaan miten painon saaminen alas sujuu, ja miten kolesteroliarvot saan paremmiksi. Mukavaa pääsiäistä kaikille! Meillä treeniä on joka päivä, määrää tehdään. Osa Aqua Plussan porukasta lähtee huomenna Lanzarotelle ja ovat siellä 1-2 viikkoa. Huippua reissua!!

Mieletöntä treenipäivää varjostaa verikoetulokset

Kuten ennemmin mainitsin tästä viikosta ja siitä, että vähän testaillaan kroppaa ennen Lanzaroten leiriä. Keskiviikko ja eilinen päivä oli treeniohjelmassa lepoa, mutta töissä meillä oli tiimipäivä ja oltiin kuntonyrkkeilemässä Pulssissa. Luonteeltani oon sellainen, että sen teen aina täysillä ja nyt jouduin kyllä miettimään koko tunnin, että iisisti, iisisti, kun huomenna on 1h uinticooper valkun peesissä. Olin mukana kaikessa, mutta en löynyt täysillä.

Kuva JP Huippula.

Tänään heräsin, ja totesin, että koko käsivarren lihakset ovat kipeät ja selästä oikea puoli, kun tuli löytyä enemmän oikeaa yläkoukkua kuin vasenta. Mietin, että heitän Kaitsulle viestin, että en lähde, kun näillä käsillä ei enkkoja uida. Päätin kuitenkin, että lähden, kun oma moka tämä oli. 😉 Niinpä suuntasin autoni kohti Sastamalaa ja pientä Kiikan uimahallia.

Siellä oli porukkaa, josta osa ui tunnin aikana niin pitkälle, kun pääsi. Sitten meitä oli muutama, jotka lähti uimaan 3,8km Kaitsun peesissä. Oon sanonut Kaitsulle, että se puolen tunnin alitus 1900m matkalla haluaisin. En oo uinut sitä peesissä ikinä, aina vain yksin. Menoksi, 1900m kilahti aikaan 29:41. Pikainen vesihörppy pullosta, ja homma jatkui. Kerran kuussa Kiikassa on sunnuntai, jolloin altaan vesi on lämmitetty. Lämmitys oli ehtinyt olla kaksi tuntia päällä, ja toinen pää altaasta oli ihan lämmintä vettä. Hirveetä, mieluummin ois uinu koko ajan toisessa päässä. 😀 Sai kyllä tehdä tosissaan töitä viimeiset 800m. Olin ihan varma, että tuun tippumaan peesistä. Mutta niin vaan pysyin mukana ja alle tuntiin tultiin! 59:21. Jee!! Sen verran hieno aika, että seuraava kertaa saa odotella aika pitkään. 😉 Kaksi vuotta sitten oon viimeksi matkan Kaitsun peesissä uinut aikaan 1:05:00.

Väsynyt, mutta tyytyväinen! 😀
Kuva JP Huippula.

Kolmen tunnin palauttelu, josta yli kaksi tuntia autossa, ja sitten juoksupitkikselle siskon kanssa. Tuntui hyvältä, vaikka alla oli jo tunnin kova uinti. 21,1km tuli juostua 2:06:34. Keskisyke pk2 157 ja vauhti tasan 6:00. Ensimmäinen pitkis tänä vuonna!

Ensin kaikki iloiset asiat, ja sitten niihin vähän ikävimpiin juttuihin. Torstaina mulla oli verikokeet. D-vitamiini oli noussut 31 pykälää, ollen nyt melkein alaviitearvossa. Mutta rauta oli laskenut. Varastorauta eli ferritiini nousi tammikuusta helmikuuhun, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana on laskenut. En tiedä syytä. Olen syönyt koko ajan 200mg rautaa. Oon syönyt töissäkin pelkästään omia eväitä, en oo käynyt lounaalla missään. Oon halunnut varmistaa, että gluteenia ei tule vahingossa mistään. Vaihdan nyt kokonaan nestemäiseen rautaan, ja tiistaina on työterveyslääkäri. En tiedä onko edessä tähystys, vähä pahoin pelkään. On varmaan tsekattava onko ohutsuoli kunnossa.

Viime aikojen verikokeita. Luin jostain, että fS-Fe pitäisi olla yli 20, että immuunijärjestelmä toimii tehokkaasti.

Tietenkin pääasia on, että mulla on huomattavasti parempi olo nyt kuin mitä kaksi ja kolme kuukautta sitten. D-vitamiinia kun aloitin syömään vahvaa annosta, niin pirteys nousi ihan silmissä. En tiedä mitä mun rauta-arvot ovat olleet vuosi, kaksi tai kymmenen vuotta sitten. Mutta tietenkin jotain pitää tehdä, että ne tältä tasolta nousee. Alle 30 ferritiiniarvo on selkeä raudanpuute. Sen olisi urheilulääkärin mukaan oltava 50, mielellään 75. Oon nukkunut nyt viikon todella hyvin. Lupa 6h työpäiviin vaikutti näköjään kuitenkin mieleen ja kroppaan, enkä oo nyt valvonut aamuöitä! Ei tarvitse murehtia paljonko on aikaa nukkua. 🙂