Vuosi 2016

On jälleen vuosittaisen yhteenvedon aika. 🙂 Oon näitä niin monena vuotena tehnyt, ettei voi jättää välistä, vaikka oon syksyn aikana kautta analysoinutkin moneen kertaan. Mutta mitä tapahtui eri kuukausina?

Tammikuu

– Ensimmäiset päivät Ylläksen maisemissa hiihtämässä.
– BMC:tä testaamassa Botniahallissa
– Flunssassa
– 25km lenkki vaikean syksyn jälkeen
– Hiihdin hiiren yli, joka veti kuperkeikat! 😀
Helmikuu

– 1900m märkäpuku-uinnin ennätys 31:16
– 27km juoksu: 2:41:17, 5:58min/km, keskisyke 160
– Paikoiltaan menevä olkapää muistutteli itsestään im-tiimin uintitreenissä.
Maaliskuu

– Elämäni toinen FTP-testi pyörällä (20min täysillä), puoli kiloa kevyempänä olisi mennyt 3w/kg rikki.
– Mielenkiintoinen 100 x 25m uintitreeni!
– Lakiksen reittiennätys: 27km, 2:34:37, 5:43min/km, keskisyke 161. Sulat tiet!
Huhtikuu

– 9.4. alkoi maantiepyöräilykausi
– Komian Kirkon hölkkä, edelleen 50min rikottavana. Tosin ei ollut virallinen 10K. Oma mittari näytti 4:57 min/km.
– Flunssassa, joka veti kyllä kunnon alas.
Toukokuu

– JPH Fysio tempo 20km: 34:20. Sain lonkankoukistajan jumiin.
Yyterimaratonilla puolikas, lonkankoukistaja vaivasi. 1:54:44. Tavoite oli alittaa 1:50.
– Uusi maastopyörä synttärilahjaksi!
– Kesän eka 160km maantiellä: 5:30.
Kesäkuu

Jämin training camp
– Pari supersprinttiä Häijäällä.
SM-pikamatka Himoksella, sijoitus viides. 1:15:22.
Juoksutestissä sykelukemat 197.
– 10km pyörätempo: 16:31.
Finntriathlon Joroinen 2016 160 Heinäkuu

– Keskeytys Finntriathlon Vierumäen perusmatkalla teknisiin murheisiin.
Finntriathlon Joroisissa SM-puolimatkalla 10/66. Aika 5:26.
– Treenasin kolme viikkoa kovempaa kuin koskaan!
– Vaasassa onnistuneella meriuinnilla Strömsössä.
– Juoksu 27km, 2:36, 5:47min/km, keskisyke 160.
– Pari supersprinttiä Häijäällä.
– Radiohaastattelussa Jaakon kylmä kivi + avovesiuinti. Juttua täällä.
Elokuu
Viimeistelyviikonloppu: 120km pyörä sisältäen vetoja+ juoksu 27km, 2:35, 5:46min/km, keskisyke 161.
– Kööpenhaminan ironman! Kauden päätavoite hienoon 11:23 aikaan.
 Syyskuu

– Todella vahvasti ylimenokaudella!
– Ens vuoden tavoitteiden suunnittelua.
– Jalkapöytä ja kantapää vaivailee ironmanin jälkeen.
Lokakuu

– Suotreeniä pyörällä, juosten ja kävellen.
Kauhanevan ja Lauhanvuoren kansallispuistossa pitkä maastopyörälenkki.
– Jämin maastoissa pitkä maastopyörälenkki.
– Alaraaja-analyysissä suurnopeuskameroiden edessä.
– -110 asteen huippukylmähoidossa
Marraskuu

– Maastopyöräpitkis Pirkanmaalla, 1000 nousumetriä.
– Juoksu alkaa taas tuntumaan helpommalta.
Pyörätestissä, ei hurraa-huutoja.
– 1900m uusi ennätys märkäpuvulla: 30:44.
Joulukuu

– Syksyn eka 27km juoksupitkis: 5:58min/km ja keskisyke 158.
– Työkiireitä ja -stressiä, treeneistä tehot poissa ja treenit vähissä.

Edellisvuosien yhteenvedot pääsee lukemaan täältä:
Vuosi 2012, treenitunnit 440.
Vuosi 2013, treenitunnit 388.
Vuosi 2014, treenitunnit 392.
Vuosi 2015, treenitunnit 495.

Tänä vuonna treenitunteja tuli 546. Näitä en sen kummemmin erottele nyt, koska tein sen kauden lopun postauksessa marraskuussa jo. Enemmänkin mua kiinnostaa kauden treenit, kuin koko vuoden. 🙂 Syksyllä on tänä vuonna tullut enemmän tunteja kuin viime vuonna, kun olin pitkään jalkaongelmien vuoksi sivummalla.

Tässä tämän vuoden tärkeitä postauksia. Jos et ole lukenut, niin lue halutessasi:
* Vinkit märkäpuvun ostoon
* Mitä kisaan mukaan?
* 10 viisautta harrastajalle.
* Menkat kilpailuissa
* Mitä Ironman-vuosi vaati?
* Talvipyöräilyn tärkeät niksit

Instassa vuoden yhdeksän tykätyimpää kuvaa tulee tässä:

Hyvää ja onnistunutta vuotta 2016 kaikille! 

Helatorstain nautinnot

Se on tänään kesän ensimmäinen päivä, 19 astetta lämmintä. Lähdin pitkälle pyörälenkille aamulla kasin jälkeen ja päällä ei ollut enää lahkeita, kuten viime viikonloppuna, ja hihatkin riisuin jo klo 10.30! Lyhyissä siis mentiin suurin osa lenkistä! Pilvetön taivas koko matkan, ja vasta Housunkylässä alkoi tuuli tuntumaan. Mutta muutamia puuskia lukuunottamatta tuuli oli hyvin rauhallinen, ehkä 2m/s. Aamusta vähemmän.

Ajelin ensin Peräseinäjoelle, Alavuden kautta Tuuriin, ja tällä kertaa Housunkylän ja Tohnin kautta Kuortaneelle ja kotiin. Valitsin reitin taas sen mukaan, että nousumetrejäkin tulisi.

Jatkossa vältän Housunkylän tien ja kierrän Töysän keskustan kautta Tohniin, vaikka maisemat ovatkin kivemmat. Sen verran huonossa kunnossa vaan Housunkylän asfaltti oli. Tärisytti tosi pahasti, ja iso poikittaisia railoja asfaltissa oli paljon.

Veljekset Keskinen, ruokakauppa ja hotellilinna näkyy!

Onhan se yksin tylsempää ajella kuin kaverin kanssa tai porukassa, mutta jos meinaa treenit saada tehtyä, niin aina ei oo vaihtoehtoja. Vastatuulessa kyllä kans kaipaa välillä selkää eteen, mutta toisaalta eipä sitä ironmanillakin oo, kun peesaaminen on kielletty. Ysikympin jälkeen pysähdyin Mäyryn Nesteellä jätskille ja täyttämään vesipullon.

Mäyryn Nesteellä tankkaamassa lisäenergiaa.

Tsekkasin keskinopeuden ennen viimeistä taajamapätkää, ja sen ollessa tasan 29 päätin, että en halua sen siitä tippuvan. Niinpä viimeisellä 7 kilsalla sain vielä keskisykkeen nousemaan pykälällä, kun useista risteyksistä johtuvasta himmailusta joutui keskivauhdin eteen tekemään enemmän töitä. 😀 Mutta pysyihän se!

4h30min, 130.6km, 29.0km/h, keskisyke 146 (pk2), 450 nousumetriä.

Huhtikuun treenitunnit:
Pyöräily 22h 50min
Juoksu 8h 6min
Uinti 6h 48min
Voima 1h 17min
————————–
Yhteensä 39h 2min

Huhtikuun tunnit tippuivat alkuvuoden tuntimääristä, kun flunssan vuoksi tuli 8 lepopäivää. Muutama keskivartalojumppa on jäänyt merkitsemättä päiväkirjaan.

Olkapäätä näytin fyssarille, ja vähän on nivelsiteet saaneet itteensä. Nyt kuntoutetaan tietyillä liikkeillä sitä vaan vahvemmaksi. Onneksi se kuitenkin tuntui alkuviikosta uidessa käydessäni paremmalta kuin viime viikolla. Pikku hiljaa kondikseen! 🙂